עשרות אלפי אנשים צפויים להשתתף מחר בתהלוכת "פורים מאוחדים" בירושלים. את התהלוכה יוביל מיצג סמל החטופים - שנמצאים בשבי בעזה כבר 171 יום - לצד מיצג 134 עגורים צהובים כמניין החטופים.

לנטרל את בן גביר וסמוטריץ' במכה: התוכנית הגדולה של ביידן לסיום המלחמה
נשק לחמולות בעזה? המהלך המפתיע ששוקלת מערכת הביטחון | דיווח

תהלוכת "פורים מאוחדים" הותאמה לרוח התקופה והמתווה הסופי שלה גובש לאחר שיח שקיימה עיריית ירושלים עם מטה משפחות החטופים באשר לאופי האירוע, שמה של התהלוכה והתוכן המוזיקלי. התוכן בבמות נבחר ואושר על ידי המשפחות, ובין היתר ינוגנו הפלייליסטים של החטופים.

את התהלוכה צפויות להוביל חלק ממשפחות החטופים, וביניהן משפחותיהם של ליאור רודאיף, רומי גונן, כרמל גת, איציק אלגרט, עופר קלדרון, עומר שם טוב, אוריאל ברוך וטל שהם.

התהלוכה, שתתקיים בסימן "ילדים גיבורים", תחל את דרכה בסמיכות למלון המלך דוד, תמשיך לכיכר צה"ל ומשם תפנה לרחוב יפו, שמאלה לרחוב קינג ג'ורג' ותסתיים ברחבת המשביר הישן. בתהלוכה גם ישתתפו קהילות מפונים, יוצגו בובות ועבודות של אומנים מיישובי העוטף שנפגעו, משפחות מילואימניקים וילדיהם וקבוצות ילדים מירושלים והמדינה כולה.

ממשפחות החטופים נמסר: "אנו מודים לעיריית ירושלים ולראש העירייה, משה ליאון, על ההקשבה והנכונות להתאים את אירועי פורים בעיר לרוח התקופה. אנו רואים בעיר הבירה של מדינת ישראל כמגדלור המכווין את המדינה כולה בדרך הראויה והאחראית במשימה החשובה להשבת כלל בניה ובנותיה לארץ ישראל, החיים לשיקום, והחללים לקבורה. אין מצווה גדולה יותר ממצוות פדיון שבויים".

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, אמר כי "ירושלים מציינת השנה את חג הפורים עם משפחות וילדי ירושלים והמדינה כולה. לצד זאת, איננו שוכחים לרגע את כאבן של משפחות החטופים, החללים והפצועים. התהלוכה שתתקיים מחר בבירה הותאמה לרוח התקופה, ומטרתה לאחד את העם, לבטא תקווה, ניצחון רוח, עמידה איתנה וחוסן. ירושלים שמחה לארח את כל בית ישראל, בתפילה לחזרת החטופים, לעתיד מבטיח, שלווה ואחדות".

יצוין כי תחילה התנגדו במטה המשפחות ליוזמה של עיריית ירושלים לקיים עדלאידע בזמן שמתנהלת מלחמה. המשפחות אף פרסמו עצומה, בה קראו לדחות את התהלוכה. לאחר שהושג פתרון כאמור, חלק מן המשפחות עדיין זועמות לאור קיום האירוע.

חולון ורמת גן ביטלו, בפ"ת ובי-ם חגגו

בצל המלחמה בוטלו היום תהלוכות עדלאידע מסורתיות בחולון ובהרצליה וגם הקרנבלים הססגוניים בגבעתיים וברמת גן בוטלו. אבל רבבות ציינו את פורים בחוצות הערים, בקניונים ובמרכזי הקניות ובאירועים שהותאמו לרוח התקופה.

עדלאידע בחולון, ארכיון (צילום: אבשלום ששוני)
עדלאידע בחולון, ארכיון (צילום: אבשלום ששוני)

בפתח תקווה התקיים אירוע העדלאידע המסורתי במרכז העיר בסימן הצדעה לעם ישראל ולכוחות הביטחון. אלפי תושבים, בהם ילדות וילדים רבים, בילו במתחמים השונים, בפינות ההפעלה ובפינות היצירה, התרשמו ממתקני הדגמה של כוחות הביטחון וההצלה ונהנו מהופעות של מיכל הקטנה ומשפחת ספיר.

"דווקא כעת, בעת הזו, אנו מבקשים להוכיח לכל מבקשי רעתנו כי עם ישראל חזק ואיתן ורוחו לא נשברת. אנחנו שמחים לארח בעדלאידע שלנו את כל התושבים והאורחים, ילדי המפונים, החיילות והחיילים, ולאפשר לכולם כמה שעות של הפוגה ושמחה. אנו מצדיעים לכוחות הביטחון ומחבקים את משפחות החטופים", ציין ראש עיריית פתח תקווה, רמי גרינברג – "אנו קוראים מכאן לאחדות, לכידות ורעות ומאחלים לכל עם ישראל בשורות טובות".

לפני תחילת המופעים הופרחו בלונים צהובים לכבודם של החטופות והחטופים, ומשפחת ספיר התחילה את המופע שלה בדממה של 14 שניות להעלאת המודעות לנושא החטופים והחטופות.

העדלאידע בפתח תקווה 2023 (צילום: אלון חכמון)
העדלאידע בפתח תקווה 2023 (צילום: אלון חכמון)

המרכזים הקהילתיים באשקלון לבשו חג ומשעות הבוקר החלו האירועים תחת הכותרת – "פורים של גיבורים באשקלון", שספגה מטחי רקטות כבדים במלחמה. האירועים במרכזים הקהילתיים כללו בין היתר מופעי אומנים, דוכני יריד, בובות ענק בדמויות גיבורי על, שעשו הרבה שמח לאות הצדעה לגבורת ילדי ותושבי העיר אשקלון.

בין האומנים שהופיעו בבמות במרכזים קהילתיים היו יניב המגניב, עופר ומאור, אברה קדברא, זהר לא הספקתי וטלי ומורן. במקביל, התקיים פורימון באגם באקו-פארק עם אומני קרקס, מופעי קסמים, סדנאות יצירה לילדים, דוכני יריד, בובות ענק ושלל הפתעות.

בעיריית אשקלון ציינו, כי האירועים התקיימו במתכונת שונה משנים קודמות, בצל המלחמה, חיילי צה"ל שנלחמים בגבולות הארץ והחטופים שעדיין מוחקים בשבי ארגוני הטרור ברצועת עזה. "הלב שלנו עם משפחות החטופים ועם חיילות וחיילי צה"ל, שנלחמים כדי שאנחנו נוכל לקיים שגרת חיים", ציין ראש עיריית אשקלון תומר גלאם – "זו הסיבה שקיימנו את האירועים השנה במתכונת שונה ומצומצמת יותר, אבל זה לא מה שפגע בשמחת החג של ילדי העיר שנהנו מהופעות, פעילויות ואווירת חג שמחה ומהנה".

בתל אביב התמקדו אירועי פורים בכמה אזורים, בהם בנמל תל אביב, בנמל יפו ובגן מאיר. לעומת שנים קודמות, נראו פחות חוגגים. "זה הפורים הכי עצוב שראיתי בשנים האחרונות", סיפר תושב ותיק בתל אביב. 

בתוך כך, צוות כפר הנופש עין גב, המארח כבר למעלה חמישה חודשים כ-150 משפחות מפונות מקריית שמונה ויישובי גבול הצפון, ערך עבור הילדים המפונים מסיבת פורים שמחה, בחוף כפר הנופש על שפת הכינרת. בין השאר, נערכה תצוגת תחפושות, חידונים, פעילויות והפעלות וגן הוגש אוכל רחוב בדוכנים מעוצבים.

חיים סתתיהו, מנכ"ל תיירות עין גב: "היה מרגש ומחמם את הלב, בפרט לנוכח המציאות הקשה עמה מתמודדים המפונים, לשמוע את קולות השמחה של הילדים המחופשים, ולראות אותם נהנים עם ההורים, במסיבת פורים מלאת תחפושות יצירתיות וצבעוניות והנפת דגלי ישראל", סיפר מנכ"ל תיירות עין גב, חיים סתתיהו.

צוותי המטפלים והמטפלות בבתים הסיעודיים "בשבילנו" של החברה לפיתוח הגליל, שימחו את דיירי 'בית גיל-עד' בלהבות הבשן ו'בית יונתן' בכפר הנשיא, וציינו את חג הפורים, עם סממני החג, איפור, תחפושות ואזני המן. הדיירים הוותיקים הכינו משלוח מנות יחד עם ילדי הקיבוצים, השתתפו בקריאת מגילת אסתר בשיתוף נציגי חב"ד ונשאו תפילה לשחרור החטופים במהרה ולשלום חיילי צה"ל כוחות ביטחון.

נמרוד דורון-קינסברון, מנכ”ל רשת הבתים הסיעודיים "בשבילנו", הדגיש את חשיבות שמחת הדיירים בחג הפורים, דווקא בעת הזו: "התרבות היהודית קוראת לנו לשמוח, בפרט בחג הפורים, שכן השמחה מעניקה לנו כוח ומדגישה את הניצחון שלנו על אויבי ישראל. אנו מחויבים להוסיף בשמחה ולעשות כל שביכולתנו להמשיך להאיר ולהעניק תקווה לדור הוותיק. עם זאת, השמחה אינה שלמה כל עוד ישנם חטופים וחטופות שטרם שבו הביתה. נאחל שהחג הזה יביא עמו בשורות טובות לכולנו, כעם וכמדינה".