לאחרונה החלו תושבי שדרות לשוב לבתיהם לאחר כחמישה חודשים בהם שהו במוקדי פינוי ברחבי הארץ בעקבות המלחמה. חודשי הפינוי והשהות בכמאה מוקדי הפינוי הציפו אתגרים רבים עבור תושבי העיר, שגם כך חוו את הנורא מכל בבוקר ה-7 באוקטובר ואיבדו חברים, בני משפחה ושכנים.

פצוע קשה ושניים באורח קל בפיגוע ירי בבקעת הירדן; מצוד אחר המחבל
אחרי שירד מהבמה, סמוטריץ' חושף מה קרה בכנס באילת - ונכנס בתקשורת

מבין האתגרים הרבים בלט אתגר התעסוקה, שכן תושבים רבים נאלצו לעזוב את מקום עבודתם, או לשנות מגוון היבטים בתעסוקה העולים מתוך האתגרים. על כן התגייס לסייע 'מערך ההשמות וקשרי המעסיקים' של עיריית שדרות שהחל לפעול עוד לפני המלחמה.

"מצאנו כי תושבים רבים נאלצו לעזוב את מקום עבודתם, או לשנות דפוסים בעקבות הפינוי מהעיר והבנו שלצד כלל המענים עלינו לסייע גם בתחום התעסוקה", הסבירה גל שמאי לוי, מנהלת תחום התעסוקה באגף לפיתוח כלכלי - תעסוקתי. 

עוד לפני פרוץ המלחמה הוקם בעירייה מערך קידום תעסוקה עבור תושבי העיר, אולם עם פרוץ המלחמה קיבל משנה תוקף והעצים את פעילותו. המערך הוקם לפני כשנה במטרה לסייע לתושבי העיר בפיתוח מסוגלות תעסוקתית, קידום תעסוקה, הכשרות וחיבור למעסיקים אולם על רקע אתגרי "חרבות ברזל" קיבל המערך הזדמנות לתרגול בחירום. "גופי התעסוקה בעיר פה כדי לעזור לתושבים להיות מוכנים עבור המשרה האיכותית הבאה שלהם בשגרה ובחירום ולזהות את ההזדמנות התעסוקתית עבורם. אחד הנושאים על סדר היום הוא יצירת מקומות תעסוקה איכותיים עבור תושבי שדרות ובכך אנו ממוקדים", הוסיפה שמאי לוי.

כאמור, מאז תחילת המלחמה, נתקלו תושבי שדרות רבים באתגר תעסוקתי ומערך קידום התעסוקה נכנס לפעילות עצימה במסגרתו הצליחו לקדם תעסוקה לעשרות תושבים. "העירייה בעצם לוקחת על עצמה לנהל את תחום תעסוקת התושבים שלה, כי מצאנו שכאשר אנו פונים למעסיקים גדולים וממליצים על תושבי העיר המוכשרים, הדבר מתקבל האמון מלא", אמרה רכזת השמות וקשרי מעסיקים בעיריית שדרות, עדן מאייר. "הצלחנו לחבר בין עשרות תושבים למעסיקים ודווקא בתקופה מאתגרת זו החלו בקריירה חדשה בזכות תפיסת עצמנו כחברת השמה לכל דבר עבור התושבים שלנו ללא שום כוונת רווח".

מערך קידום התעסוקה פועל גם להכשרת תושבי העיר למקצועות וכישורים חדשים. "אחד המחסומים המשמעותיים לרכישת מקצוע הוא מימון הלימודים והקיום בתקופת הזו. עיריית שדרות משתפת פעולה עם מוסדות לימוד ועם חברות פרטיות על מנת לקיים מגוון הכשרות איכותיות שבסופן מתבצע חיבור למעסיק איכותי. כך למשל חוברה אחת מתושבות העיר לחברת הייטק ועשתה שינוי קריירה בעקבות זאת. תושב נוסף למד אצלנו ייעוץ משכנתאות ועובד בתחום, תושבת נוספת קיבלה כלים מקצועיים לקידום תיירות וכעת עוסקת בכך והדוגמאות רבות ומגוונות", סיפרה שמאי לוי.

מערך קידום התעסוקה של עיריית שדרות (צילום: עיריית שדרות)
מערך קידום התעסוקה של עיריית שדרות (צילום: עיריית שדרות)

עד כה מעל מאה תושבים מצאו תעסוקה איכותית באמצעות המערך העירוני המתפקד כמעין חברת כוח אדם ובעירייה רואים בכך מודל מוצלח. "לרשות מקומית יש היכרות מעמיקה עם התושבים, יכולותיהם וכישוריהם. לצד זאת יש לרשות את היכולת להוביל הכשרות ולקיים קשר עם מעסיקים איכותיים. מצאנו שככל שהרשות לוקחת על עצמה השמת תושבים – הדבר פשוט קורה וקורה באופן הטוב ביותר. אנחנו מאמינים שהתושבים שלנו לא צריכים לחפש עבודה רק בשדרות ובנינו תוכנית שלמה שיוצרת את הקשר עם מעסיקים גם 40 ק"מ מהעיר ואף רחוק מכך. את מה שלמדנו בחירום, אנו מיישמים בשגרה", סיכמה שמאי לוי.

כניסת המחבלים לשדרות (צילום: מצלמות אבטחה, שימוש לפי סעיף 27א')

אלון דוידי, ראש עיריית שדרות, אמר כי "תקופת השהות במלונות הציבה בפנינו אתגרים רבים שאת כולם צלחנו בגאון. המודלים שפיתחנו ואופן ההתמודדות עם אתגרים אלו, מהווים כלי עבודה שאנו מבקשים ליישם בעיר גם בשגרה. חשיבותה של התעסוקה עבור תושבי העיר לא שמורה רק לימי פינוי במלונות, ולכן החלטנו ליישם כל מה שלמדנו בתקופה האחרונה למען הגברת תחום התעסוקה האיכותית בקרב תושבי שדרות".

הסרטון בכתבה פורסם לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]