ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני, שלח אתמול מכתב לראש הממשלה ולגורמים רלוונטיים נוספים, בפנייה נוספת ודחופה לאשר ולהכניס את כלל יישובי המועצה שלו להגדרה של יישובי "עוטף עזה". כותרת המכתב היא: "אשכול אחת – רגע האמת הגיע". ירקוני פותח את מכתבו בכך שהוא מציין שהמועצה האזורית אשכול הינה המועצה המאוכלסת ביותר בנגב המערבי, שחולקת גבול באורך 45 ק"מ עם רצועת עזה וגבול עם מצרים באורך 20 ק"מ.

המרחק מהבית ואי־הוודאות: מצוקת המפונים בדרום ובצפון

הפגיעות המיניות במלונות המפונים: "יש נזק לתא המשפחתי במגורים פה"

במכתב, ירקוני טוען ש"מיקום יישובי המועצה, הביא לכך שבמהלך אירועי ה-7.10 ספגו המועצה ויישוביה את הפגיעות הקשות ביותר. ללא טיפול נאות וראוי לכלל יישובי המועצה האזורית אשכול, קו הגבול של מדינת ישראל יזוז". ראש מועצת אשכול מכריז ש"רגע האמת הגיע!" ומבהיר: "חלפה חצי שנה מיום האסון הנורא ביותר במדינת ישראל, ומאז הלחימה נמשכת והמועצה על תושביה נמצאים במלחמה מתמדת רחוק מהבית ומהסביבה הטבעית שלהם".

ירקוני מעלה את העובדה שתושבי המועצה ממשיכים "להיות מתוזזים". לדבריו, "לא נשלים ונפסיק לשתוק ולקבל את זה כעובדה". ירקוני דורש שהמדינה תיתן לתושבי המועצה את כל מה שהם זקוקים לו כדי להשתקם אך אינו מפרט את הצרכים, אולם שמות המכותבים למכתב יכולים לרמז לאיזה סוג של עזרה הוא מכוון. עותק מהמכתב נשלח גם לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ', למנכ"ל משרדו ולמשה אדרי, ראש מנהלת תקומה. עותק נוסף קיבל יוסי שלי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה.

ירקוני קורא לראש הממשלה לתקן את החלטות הממשלה העוסקות בסיוע לעוטף עקב אירועי ה-7 באוקטובר ולהחילן על כלל הישובים של המועצה האזורית אשכול. מועצת אשכול שירקוני עומד בראשה, הוקמה תחילה בשם "חבל מעון" ומאוחר יותר שונה שמה לאשכול ע"ש ראש הממשלה המנוח לוי אשכול.

זה שנים ארוכות, מאז פרוץ האנתיפאדה השנייה שהמועצה סופגת טרור, שהחמיר בהרבה בעקבות ההתנתקות. אירועי השיגור של רקטות, או פצמ"רים לשטחה הובילו למספר מבצעים צבאיים בעבר. בתחומי המועצה מתגוררים מעל ל-15.000 תושבים ב-34 ישובים, שביניהם ישובים שנפגעו קשה מאוד בשבת השחורה כמו: בארי, ניר יצחק, וניר עוז.

ירקוני מפציר במכתבו, לסיים עם מה שהוא מכנה "הפרדה מלכותית" וטוען שהיא מדגימה אבסורדיות וחוסר סבירות בשיקול הדעת. בהחלט יתכן, שמכתבו של ירקוני יוצא לקראת הדיון המתוכנן ביום ה' השבוע, בוועדת המשנה של וועדת הכלכלה לפיתוח ושיקום כלכלי של חבל תקומה בראשותו של הח"כ אלון שוסטר.

הדיון הקרוב של הוועדה, צפוי להיות הדיון הראשון בנושא, ובמסגרתו מנהלת תקומה תציג בתמצית את תכנית החומש המתגבשת. קריאתו של ירקוני היא לכך שכלל יישובי המועצה שלו, גם אלה המרוחקים מעל 7 ק"מ מהגבול עם עזה יכללו בהגדרת "ישוב עוטף עזה" תחת חבל תקומה בהחלטה 980.

גדי ירקוני (צילום: דוברות המועצה אשכול)
גדי ירקוני (צילום: דוברות המועצה אשכול)

עם זאת, אין להוציא מכלל אפשרות שלמכתבו של ירקוני נועד גם כדי להעביר מסר כלפי פנים, אל תושבי המועצה שלו, שרבים מהם אינם שבעי רצון מתפקודו והישגיו. כזכור, הבחירות לרשויות המקומיות ביישובי העוטף נדחו ולא התקיימו יחד עם שאר המועצות והערים בפברואר האחרון. הוחלט שהבחירות ברשויות בעוטף עזה ובגבול הצפון שתושביהן פונו מבתיהם בעקבות המלחמה, תתקיימנה ב-19 לנובמבר 2024.

בנוסף לירקוני, הציגה את מועמדותה לראשות מועצת אשכול תמר קדם סימן-טוב, שלדאבון הלב נרצחה בטבח בניר עוז יחד עם בעלה, חמותה ושלושת ילדיה. כמו כן, לאחרונה הוקמה תנועה אזרחית חדשה בשם "עתיד העוטף" שמצהירה על עצמה כתנועה א-פוליטית, שמתכוונת לפעול במקביל לפעילות המועצות המקומיות ומנהלת תקומה. בין עקרונותיה של התנועה החדשה: "לא יחליטו עלינו בלעדינו". לטענתם, הם נתקלים לא אחת ביוזמות עם המון כוונות טובות, אך כאלה שלא מתאימות לאופיו הייחודי של האזור ולכן יוזמות אלה נידונות לכישלון.