עיריית שדרות, בשיתוף מרכז החוסן העירוני ומרכז הדיגיטל הלאומי של שדרות והעוטף, מובילה תוכנית ייחודית לפיתוח חוסן בקרב בני נוער, על רקע חוויותיהם את אירועי ה-7.10, ולהעניק להם כלים להתמודדות. במסגרת התוכנית זוכים צעירי שדרות להדרכה על ידי צוותים מקצועיים ממרכז הדיגיטל העירוני היוזם מפגשים מקוונים בין בני נוער משדרות לבני נוער יהודיים מרחבי העולם.

המקום שכולנו אוהבים בצפון כבר לא יראה אותו דבר בקיץ הקרוב
חצי שנה לשבעה באוקטובר: חג החירות של הילדים נפגעי טרור וטראומה

"חלק מפיתוח החוסן טמון דווקא במתן כוחות וסיוע לאחר החווה את אותם האתגרים", מסבירה גתית בוטרה, מנהלת המרכז הדיגיטל. "לאור האנטישמיות הגואה ברחבי העולם מצאנו כי שיחות בין בני נוער משדרות לחבריהם היהודיים מרחבי העולם מסייעים לפיתוח החוסן. המפגשים עצמם מציעים מרחב בטוח לצעירים לשתף את רגשותיהם ולהתמודד עם האתגרים מבלי לחשוש. הצוותים החינוכיים של המרכז מלווים אותם באמצעות תרגולי יכולות תקשורת והצפת כל הקשיים לנוכח האירועים אל מול אוזניים ופנים זרות, אשר חולקות את אותן המצוקות והחששות" מוסיפה גיתית.

"אני בשדרות מלידה, וגם הייתי בעיר ב 7.10 וחוויתי יחד עם כולם את הנורא מכל כאן בעיר שלי שאני כל כך אוהבת. באמצעות השתתפות בפרויקט הזה אני זוכה לכלים שבאמצעותם אני מצליחה לעבד טוב יותר את שחוויתי בעיר, במיוחד כשאני צריכה לספר לבני נוער מרחבי העולם את שארע", מספרת חרות סופר (17) תושבת שדרות המשתתפת בתוכנית.

"אני שמה לב לשינוי ברטוקריקה שלי, שכן היום בשיחות עם חברים מהעולם אני מדגישה שלצד כל הקושי, אין חזקים כמותנו וכי לא ישברו אותנו לעולם. אני גם רוצה שיבואו לביקור כדי שיראו שכולנו נורמאליים ורק צריך ללמוד איך להתמודד עם הפחד – שלצערי כבר קיים בכל העולם. בני הנוער שמדברים איתנו מספרים שלפעמים הם ממש חוששים לחייהם לנוכח השנאה המופגנת כלפיהם ואני יכולה להבין טוב למה הם מתכוונים. אני חשה צורך וחובה לספר את הסיפור שלנו ורואה בזה גם כלי עבורי לעיבוד החוויה", מוסיפה חרות.

גם נועה אוקנין (18), תושבת שדרות פעילה ברשתות משתתפת בתוכנית ולקוחת חלק בהסברה וחוסן. "אנחנו נפגשים עם חבר'ה יהודיים מכל רחבי העולם ומספרים להם מה היה פה. החברים שואבים מאיתנו המון כוחות הם מתמודדים עם אנטישמיות לא פשוטה", היא מספרת.

את הצעירים מלווים צוותים חינוכיים מבתי הספר בשדרות ומבתי הספר של לבתיהם באירופה.

אלון דוידי, ראש עריית שדרות: "אין בעולם כולו כמו צעירי שדרות, מחוסנים, חזקים ויכולים לכל אתגר. אין זה מפתיע כי יש מי שמבקש לשאוב עוצמות והשראה. המשיכו לעשות חייל, לחזק ולהתחזק"