המלחמה מאופיינת בין היתר גם בעלייה ניכרת במספר קטועי הגפיים. צעירים, חלקם בכושר שיא, נאלצים לשנות את הרגלי החיים שלהם וללמוד לבצע מחדש פעולות שהיו פשוטות עבורם. מרכזי השיקום מלאים בצעירים שחזרו מהלחימה קטועי איברים, ומנסים כעת להסתגל למצב החדש.

"שאלו על פסוקי קוראן ואז קראו לי בוגד": סיפורו של הרופא שנפל למארב הנוח'בה
המסגרת המיוחדת שנותנת מנוח ללוחמים שנפגעו במלחמה

שמואל להב, לוחם לשעבר שמתנדב דרך קבע עם פצועי צה"ל, נרתם גם הפעם למשימה והגיע להתנדב במרכז השיקום בשיבא תל השומר - שם פגש שלושה לוחמים שנפצעו קשה ונותרו קטועי רגליים.

כחלק מהליך השיקום התנסו הפצועים באופני יד אשר נתנו להם תקווה, אפשרו להם לחזור לעסוק בפעילות ספורטיבית ולנוע בכוחות עצמם. "הגעתי למחלקה השיקומית וראיתי כיצד אופני היד מסייעים לשיקום – גם פיזית ובעיקר נפשית", מספר שמואל, שכעת מגייס עבור השלושה כספים לרכישת האופניים.

שמואל להב (צילום: באדיבות המצולם)
שמואל להב (צילום: באדיבות המצולם)


הלוחמים העדיפו להישאר אנונימיים, אבל הם משתפים. "הוקפצתי עם היחידה בשבת ב־7 באוקטובר, כשנודע על חדירת המחבלים ליישובים", משחזר לוחם מיחידה מובחרת שנפצע. "במשך שבועיים ניהלנו קרבות קשים בבית חאנון, עד שנתקלנו במטען חבלה שהתפוצץ ופגע בי. לבית החולים הגעתי כבר חבול ועם רגל ימנית קטועה. לפני הפציעה הרביתי לעסוק בספורט, ובשיקום פגשתי לראשונה באופני היד והתאהבתי. בזכות האופניים אני מצליח לטייל, מעלה דופק ומזיע".

לוחם נוסף, שנפצע קשה מירי בגופו ובעמוד השדרה, מספר: "היחידה שלי עסקה בפינוי של פצועים ושל תושבי בארי מבתיהם, תוך קרבות קשים עם מחבלים. אחרי יום שלם של לחימה תחת אש אינטנסיבית חטפתי כמה כדורים, וכתוצאה מכך איבדתי הרבה מאוד דם ופוניתי לבית החולים. מאותו רגע התחילה המלחמה שלי להיאבק על החיים. כמעט שלושה חודשים ששכבתי בטיפול הנמרץ בין ניתוח לניתוח, ממש רכבת הרים בין חיים למוות.

"כחלק מהשיקום הכירו לי את אופני היד. היה לי קשה להתרגל למצב החדש, אבל האופניים הרימו אותי מהמיטה. זה קשה, זה מאתגר - אבל האופניים אפשרו לי חופש תנועה בשטח, באוויר הפתוח שאני כל כך אוהב".

הלוחם השלישי הגיע לבית החולים עם פציעה רב־מערכתית, שהותירה אותו משותק בשתי רגליו: "האופניים נתנו לי את האפשרות לחוות ולהרגיש את העצמאות והחופש שלא הרגשתי מרגע הפציעה. זה ממלא אותי פיזית ונפשית".

אתר ההתרמה (צילום: ''Giveback - אופני יד לפצועי צה''ל'')
אתר ההתרמה (צילום: ''Giveback - אופני יד לפצועי צה''ל'')


כעת מגייס שמואל כספים לרכישת אופניים עבור השלושה: "הבנתי כמה האופניים חשובים לשיקום הלוחמים המדהימים האלה, והחלטתי לפתוח גיוס המונים באתר Giveback על מנת לאפשר להם לרכוש אופניים שילוו אותם לאורך הדרך מעתה, ולא רק במחלקת השיקום בבית החולים".

אפשר לתרום על ידי חיפוש באינטרנט "Giveback - אופני יד לפצועי צה"ל", או ישירות דרך הכתובת