עימותים אלימים התקיימו אתמול באוניברסיטת קליפורניה (UCLA) בלוס אנג'לס בין המוחים הפרו-פלסטינים לבין תומכי ישראל. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס למחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים וגינה בתוקף את האנטישמיות. דני אילון, לשעבר סגן שר החוץ ושגריר ישראל בוושינגטון, שוחח היום (חמישי) עם ניסים משעל וליאת רון ב-103FM והתייחס למחאה שמחריפה.

בעולם הערבי תוהים: מה עושה הנייה בטורקיה כבר 12 ימים?
מושיאש או משיח? הדגל שהופיע במחאה ב-UCLA ובלבל את מגיש החדשות | צפו

"להערכתי, מה שאנחנו רואים עם הסטודנטים, זה הכל מערכה אסלאמיסטית שלא התחילה היום", אמר בפתח השיחה. "הם כבר העבירו את דעת הקהל באירופה לטובתם, הם מנסים להעתיק את התהליך לארצות הברית ומנצלים את המלחמה כדי ממש להגביר את זה. מהבחינה הזו הם מצליחים, הם למעשה מנסים להשפיע לא רק על ביידן והממשל אלא גם על חברי קונגרס. אנחנו רואים הובלה, היום טראמפ מוביל לפחות בחמש מדינות. היום הכל נתון למערכת הבחירות האמריקאית".

עימותים בין מפגינים פרו-פלסטינים לפרו-ישראלים באוניברסיטת UCLA בלוס אנג'לס (צילום :ABC AFFILIATE KABC, רויטרס)

בהמשך אמר כי "יש שני צירים בהם האמריקאים מתנהלים מתחילת המלחמה עד היום - האסטרטגי, תמיכה חזקה בישראל, ישראל חזקה זה אינטרס אמריקאי מובהק, ולא להרחיב את המלחמה, ומצד שני האינטרס הפוליטי של ביידן", הסביר. "הוא רוצה שקט, הוא רוצה יציבות. היה כמובן מעדיף לראות פריצת דרך, אם הוא היה יכול לרוץ בבחירות האלה על הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה זה היה החלום שלו, אבל בהינתן שזה הרבה יותר קשה להשגה, הוא היה רוצה לראות לפחות איזושהי התמתנות, לא רוצה לראות הרחבת לחימה".

עוד ציין, כי "אנחנו רואים מכל ההתנהלות של חמאס, שכביכול הם נמצאים בעמדת נחיתות, צה"ל שולט ב-90 אחוזים מעזה, והם מנהלים משא ומתן כאילו ידם על העליונה. הוא חושב שהיתרון אצלו, והוא צריך להחזיק מעמד כמה שיותר זמן, עד הבחירות האמריקאיות".

דני אילון (צילום: יואב ארי דודקביץ', פלאש 90)
דני אילון (צילום: יואב ארי דודקביץ', פלאש 90)

"הקו המנחה הבולט זה האינטרסים הבולטים של ביידן והדמוקרטית. יש בערך חמש מדינות מרכזיות שבהן תוכרע המערכה הזו, מערכת הבחירות. בחלק מהמדינות, מישיגן, יש שם ריכוז מוסלמי ערבי יחסית גדול, ושבריר של אחוז לכאן או לכאן יכול להעביר את כל המדינה מצד אחד לצד השני - זו בדיוק הדילמה של ביידן", הוסיף אילון.

 סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103FM