הוועדה לטיפול בשורדי השואה בראשות ח"כ מירב כהן (יש עתיד) קיימה היום (שני) ישיבה מיוחדת לציון יום השואה והגבורה בהשתתפות שורדי שואה מעוטף עזה וצפון הארץ, שפונו מבתיהם בשבעה באוקטובר. שורד השואה מיכאל קופרשטיין, סבו של בר שנחטף לעזה מהמסיבה ברעים, אמר בדיון: " נותר לו חודש להשתחרר מהצבא והוא אבטח את המסיבה, עבד כדי לסייע לפרנס את המשפחה. בשש וחצי, אשתי ביקשה לדבר איתו והוא ענה ואמר שהכל בסדר אבל היא הספיקה לשמוע מישהו לידו צועק שיש רקטות והשיחה נותקה, מאז לא הצלחנו להשיג אותו". 

פוקוס על ההיסטוריה: ראיון מיוחד עם הצלם הבריטי שמסתובב בכל העולם בעקבות השואה
"הנקמה שלי בנאצים": סגירת המעגל של שורדת השואה שתצעד במצעד החיים בבודפשט

עוד הוסיף קופרשטיין ואמר: "הבת שלנו חיפשה אותו בכל בתי החולים, התקשרנו לצבא ולמשטרה שלא עזרו לנו. לא רצו להראות לנו את הסרטונים והתמונות שהופצו שרואים אותו קשור והוא צועק את השם שלו. חבר של בר אמר לו לברוח, אבל בר היה חובש ובחר להישאר ולטפל בפצועים במסיבה. הספיק לפנות שלוש פעמים פצועים למושב פטיש עד שנתפס".

שורד השואה מיכאל קופרשטיין (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
שורד השואה מיכאל קופרשטיין (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

שורד השואה פרץ סבח היה ב-7.10 בביתו בשדי אברהם. מתחילת המלחמה הוא מפונה מביתו: "בשבעה באוקטובר חוויתי טראומה עצומה, זה היה שואה עבורי. התעוררתי לרעש של הפצצות וירי, לא היה חשמל ולא יכולתי להתקשר כדי לברר מה קורה. נעלתי באמצעות מוט את דלת הממד. ככה הייתי במשך יומיים כשקול היריות משתולל בחוץ, ללא חשמל וללא תקשורת עם מעט אוכל ומים. עד שבזכות המשפחה שלי הגיעו אליי כוחות הביטחון לשחרר אותי, לא הספקתי לקחת שום דבר איתי".

דיון מיוחד בכנסת  (צילום: דוברות הכנסת,דני שם טוב, דוברות הכנסת,דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ, דני שם-טוב)
דיון מיוחד בכנסת (צילום: דוברות הכנסת,דני שם טוב, דוברות הכנסת,דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ, דני שם-טוב)

שורד השואה שלמה כהן שמתגורר בעמי עוז ומפונה מביתו שיתף: "באוקטובר נשארתי לבדי ביישוב עם אקדח טעון, אין לי מקלט או ממ"ד. פוניתי למלון באילת רק לאחר שבועיים ומשם הגעתי לבית אבות בבאר שבע. אנחנו מצפים לימים טובים יותר שנוכל לחזור לביתנו".שורד השואה נחום אסטיס איבד 14 בני משפחתו שנרצחו בטבח באבי יאר כשהיה רק בן שנתיים והוא אמר בדיון: "היינו עדים לפשעים איומים שהעלו אסוציאציות לעבר. רבים אומרים שאין מה להשוות את אירועי אוקטובר לשואה, אבל זה היה גרוע לא פחות".