דוח תוכנית "הישגים" להשכלה גבוהה מבית המל"ג (המועצה להשכלה גבוהה), שנתוניו מתפרסמים כאן לראשונה, מוצא כי 58% מהצעירים שקיבלו ליווי לימודים אישי החלו בשנה הנוכחית בלימודים גבוהים, למרות המלחמה המתמשכת ושירות המילואים של סטודנטים רבים.

אביו של החטוף זועק בעצרת: "הבן שלי ושאר החטופים נמקים במחילות"
מענה ראשוני בעת משבר: נחנך המרכז לביטחון לאומי החדש

35% מהם החלו לימודי תואר ראשון ותוכניות מכינה שונות ו־23% נכנסו לתוכניות להשכלה גבוהה אחרות ונמצאים עדיין בתהליך. סקר המשך שביצעה העמותה בסמוך לפתיחת שנת הלימודים ולאחר פרוץ המלחמה מצא כי 95% מהנרשמים החלו את לימודיהם, אף ש־20% מהם שירתו במילואים ו־7% מהם פונו מבתיהם.

ד"ר תמי חלמיש אייזנמן, מנכ"לית אלומה, המפעילה את התוכניות הלאומיות להנגשת השכלה גבוהה של המל"ג והות"ת (הוועדה לתכנון ותקצוב של ההשכלה הגבוהה), מדגישה: "תקופות מאתגרות כמו המלחמה עלולות להסיט גם את הצעירים הנחושים ביותר מהמסלול, ועל כן יש חשיבות להמשיך את הליווי גם במהלך הלימודים. השכלה גבוהה היא השקעה בעתיד של ישראל, בייחוד עבור צעירים מהפריפריה או מקבוצות מוחלשות שסיכוייהם ללמוד לתואר ראשון נמוכים בחצי מהעשירונים הגבוהים יותר בחברה הישראלית".

ד''ר תמי חלמיש אייזנמן (צילום: רון פרידמן)
ד''ר תמי חלמיש אייזנמן (צילום: רון פרידמן)


"הישגים", שהוקמה ב־2002, פועלת יותר משני עשורים להעלאת שיעור הצעירים המגיעים להשכלה גבוהה מהפריפריה. רכזי התוכנית נותנים מענה פרטני באמצעות ליווי אישי לצעירים משלב ההתלבטות ועד לכניסה לאקדמיה, ובנוסף יוזמים פעילויות יישוביות לחשיפה להשכלה גבוהה, תמיכה בבחירת מקצוע מתאים והכנה לאקדמיה.

הדוח מציג נתונים העולים ממעקב אחר כלל הצעירים שעברו ייעוץ פרטני בתוכנית "הישגים" בפרק זמן של 18 חודשים, בין חודש ינואר 2022 לסוף חודש יוני 2023. במהלך אותה תקופה, 5,005 צעירים וצעירות החלו תהליך ליווי וייעוץ להשכלה גבוהה.