מאות עובדים ותושבים מאזור הנגב מפגינים היום (רביעי) בצומת בית קמה לאות הזדהות עם מאבק מפוטרי קבוצת כי"ל וכמחאה על מצב התעסוקה בדרום.  



בצומת בית קמה שבנגב נמצאים מאות עובדים ממפעלי ים המלח, מפעל תרכובות ברום ומפעלים נוספים מהדרום, אליהם הצטרפו גם תושבי האזור ואנשי תנועת דרור ישראל. גם ראשי עיריות מהדרום הגיעו להזדהות עם המפגינים: בני ביטון, ראש עיריית דימונה, איציק דנינו, ראש עיריית אופקים, טלי פלוסקוב, ראשת עיריית ערד ושי חג'ג', ראש המועצה האזורית מרחבים.

הפגנה בבית קמה


העובדים מניפים שלטים וקוראים: "עידן עופר, הירשת וגם ברחת"?. הפגנת ההזדהות ביוזמת ההסתדרות תימשך עד השעה 12:00.


אמש, חסמו עובדי כי"ל את מרכז באר שבע, ולפני יומיים נערכה הפגנה דומה בערד, בעקבותה נחסם כביש 31 לתנועה. 

בכי"ל התייחסו להפגנה ואמרו "ההסתדרות, וועד העבדים מנסים לכפות באלימות, כוחנות וברוטליות מסוכנת את שלטון וועד העובדים במפעלים, והם אינם מהססים לפגוע בשגרת חייהם של תושבי הנגב ובטובת רוב עובדי החברה לשם מטרה פסולה ובלתי חוקית זו. הם תכננו מבעוד מועד את מערכת הבחירות כזמן המתאים להוציא לפועל את תכנית ההשתלטות שלהם, ביודעם כי בזמן מערכת בחירות יש להם סיכוי טוב יותר לזכות בתמיכה של פוליטיקאים שונים המבקשים לקושש קולות ותמיכה פוליטית. בנוסף לכך, השביתה הפוליטית ופעילות מחאה קולנית ובלתי פרופורציונאלית כפי שבאה לידי ביטוי בימים האחרונים נועדה לשרת סדר יום ואינטרסים פוליטיים של מפלגות מסוימות במערכת הבחירות".

בכי"ל הוסיפו: "מעבר להתנהגות צפויה במערכת בחירות אין כנראה אף פוליטיקאי רציני התומך בעמדה הקיצונית והבולשביקית של ההסתדרות והוועד המבקשת להשליט את שלטון הוועדים החזקים על המפעלים ומניעת כל יכולת לפטר עובדים, אפילו בחברות פרטיות במהלך תכנית התייעלות. הנהלת כיל לא תאפשר את השתלטות הוועדים על המפעלים; זוהי חובתה ואחריותה הבלעדית של ההנהלה, גם מתוקף חוק, לנהל את המפעלים באחריות ובמקצועיות גם אם מדובר ביישום תכנית התייעלות נדרשת וחיונית הכוללת צמצום כוח אדם. ההנהלה תמשיך לנהוג באחריות ובכבוד כלפי העובדים שיאלצו לסיים את עבודתם במפעלים והיא מציעה להם את חבילת הפרישה ופיצויי הפיטורים הטובה ביותר בישראל".

בחודשים האחרונים ספגה התעסוקה בנגב מספר מכות. עובדי מפעל תרכובות ברום משביתים את המפעל למעלה משלושה שבועות, אחרי ש-140 מהם זומנו לשימוע לפני פיטורים לאחר שהמשא ומתן בין ההנהלה לעובדים עלה על שרטון.

המפעל שייך לקבוצת כימיקלים לישראל, ובמפעלים האחרין בקבוצה החליטו להביע סולידריות עם העובדים ופתחו בעיצומים. לפני מספר חודשים פוטרו 250 עובדי מפעל "מגבות ערד", שנסגר ופעילותו הועברה לירדן.

במקביל, חברת "פלסטרוניק", שמבצעת עבודות קבלנות משנה עבור "אלביט" ומעסיקה 30 עובדים, שלחה מכתבי שימוע לפני פיטורים ל-23 עובדי הייצור של החברה וגם לאלו אין פיתרון תעסוקתי אלטרנטיבי.