ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט נידון לשמונה חודשי מאסר בפועל בפרשת מעטפות הכסף (טלנסקי) כך קבע היום (שני) בית המשפט המחוזי בירושלים. בנוסף, אולמרט נדון לשמונה חודשי מאסר על תנאי ונקנס ב-100 אלף שקלים. השופטים קבעו כי העונש יינתן במצטבר לעונש הקודם שהוטל על אולמרט - שש שנות מאסר בפרשת הולילנד.



גזר הדין עונה לדרישת התביעה, שביקשה לגזור על אולמרט בין שמונה ל-18 חודשי מאסר בפועל.



עוד אמר השופט צבן, כי איש ציבור מקבל מזומן בדולרים ועוד בהם שימושים פרטיים הוא מכתים את השירות הציבורי ופוגע באמון... "דגל שחור מתנוסס על התנהגות כזו".



לדברי השופט צבן, "הנאשם צבר זכויות רבות. תרם תרומה גדולה לחברה ולמדינה. בכל אלה יש למתן את העונש אך לא למנוע מאסר בפועל".



סנגורו של אולמרט, עו"ד אייל רוזובסקי, ביקש עיכוב ביצוע של 45 ימים לגזר הדין לצורך הגשת ערעור והשופטים קיבלו את הבקשה.



תגובת צוות ההגנה של אולמרט: "העונש שהוטל על מר אולמרט רק מוסיף לסבל הרב שכבר עבר. מדובר בגזר דין קשה, שיש בכוונתנו לערער עליו. העונש הוא כבד מאוד, במיוחד בנסיבות של מר אולמרט שהתפטר מתפקידו כראש הממשלה בשל החקירות, הוציא עצמו מן החיים הציבוריים לאורך שנים ארוכות, וויתר על רום מעמדו, וכן וויתר על התנאים שהיו מגיעים לו כראש ממשלה לשעבר. הליך החקירה והמשפט הטילו צל כבד על חייו של מר אולמרט משך למעלה משבע שנים וליוו אותו יום יום, ושעה שעה וגרמו לסבל רב לו ולבני משפחתו. לטעמנו, די היה בכל אלו כדי להביא בהקלה בעונשו של אדם שהורשע בעבירות של הפרת אמונים, שנעשו לכאורה לפני כ-13 שנים. כפי שהוכח בפני בית המשפט מר אולמרט תרם רבות לביטחונה של מדינת ישראל, ביצור מעמדה הבינלאומי, ורווחת אזרחיה והיה ראוי להתחשב בכך".

חברו ועורך דינו של אולמרט, עו"ד אלי זהר, אמר לאחר הישמע גזר הדין: "זה רגע קשה מאד"

עו"ד רוזובסקי אמר לאחר השמעת גזר הדיון כי בכוונתו לערער על הכרעת הדין וממילא על גזר הדין שניתן היום. "אנו חושבים שבהחלטה נפלו פגמים. אנו סבורים שלא הוכח - גם על פי בית המשפט המחוזי - שימוש פרטי של מר אולמרט בכספים. קיווינו שלא יוטל בפרשה עונש של מאסר בפועל, ולכן ביקשנו עיכוב ביצוע של העונש".

"אנו חושבים שיש עילת ערעור טובה, וננסה לשכנע בבית המשפט העליון שהצדק איתנו. מר אולמרט כמובן לא מרוצה ומאוכזב מהעונש שהוטל עליו", הוסיף רוזובסקי.

 התובע במשפט, עו"ד אורי קורב, אמר לאחר הדיון: "בית המשפט העביר היום מסר ברור בקול רם וחד משמעי שלפיו מעל מעשי הנאשם מתנוסס דגל שחור. הוא קיבל מעטפות כסף פעם אחר פעם, ודרס ברגל גסה את הערכים המוגנים של מרמה והפרות אמונים, ובית המשפט הטיל עליו מאסר בפועל, כמו שביקשנו. בית המשפט קבע, כי למרות תרומתו של הנאשם לחברה, האיזונים מחייבים מאסר בפועל".

"ביקשנו שהעונש הזה יצטבר לכל עונש אחר, ובית המשפט קיבל את בקשתנו. האמירה הזו של "דגל שחור" היא ברורה וחד משמעית ולכן הנאשם בדרך לכלא" הוא הוסיף.

בתשובה לשאלה מה הוא מצפה שיהיה בערעור בבית המשפט העליון, אמר התובע: "אנו לא מצפים שבית משפט יעשה שום דבר, אנחנו צד טוען".

על ההתקפוץת האישיות נגדו, אמר: "לא ניהלנו כאן מאבק ראש בראש אישי, בכל תיק אנחנו מתנהלים עם הראיות שיש לנו. זו לא הפעם היחידה שתובעים מותקפים בבית משפט, זה נתון שקורה, ולא משנה את ההתנהלות שלנו כהוא זה".

בסוף חודש מרץ השנה, סגן הנשיא יעקב צבן, והשופטים משה סובל ורבקה פרידמן פלדמן, שהחליפה בהליך המשלים את הנשיאה (בדימוס) מוסיה ארד, הפכו את ההחלטה הקודמת בתיק, וקבעו כי "על יסוד הראיות החדשות, לא נותר ספק כי כספי הקופה שניהל אורי מסר שימשו את הנאשם גם למטרות פרטיות״. זאת תוך שהשופטת החדשה בהרכב, רבקה פרידמן פלדמן, קבעה כי גם בלי ההקלטות וללא העדות של זקן, צריך היה להרשיע את אולמרט.

בדיון שנערך בתחילת החודש, הגיש צוות ההגנה של אולמרט, עורכי הדין איל רוזובסקי ואלי זוהר, מכתבים בשבחו של ראש הממשלה לשעבר, בין היתר מטוני בלייר, ראש ממשלת בריטניה לשעבר וראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, שעל אחד ממכתביו אמר השופט: "אני מבקש שתחזירו אותו וגם אנחנו נשכח שקראנו אותו״. 
עו״ד רוזובסקי אמר באותו הדיון בו העידה לטובתו של אולמרט גם בתו המאומצת כי ״הוא (אולמרט-א.ז) איבד את כל עולמו, מראש המשלה, האיש החזק בישראל, הפך לנאשם שצריך לבקש את חסדי בית המשפט".
התובע מטעם הפרקליטות, עו״ד אורי קורב, טען מנגד כי "הנזק שגרם אולמרט הוא לא רק בקבלת מעטפות הכסף, זו פגיעה אנושה באמון הציבור ובנבחריו. זו הסכמה של הדרך הקצרה המחלה של מעשים כאלה למדרון החלקלק ולהפיכתנו למדינת עולם שלישי". קורב הוסיף ואמר כי "המניעים של אולמרט הם מניעים של בצע כסף, הנאשם לא הביע חרטה, לא שיתף פעולה עם הרשויות, בחר בדרך השקר במשטרה ובבית המשפט".