מאות חלקו הערב (ראשון) כבוד אחרון למשנה לנשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט מישאל חשין ז"ל (79) שנטמן בבית העלמין בקיבוץ גבעת השלושה.



חשין נקבר למרגלות קברו של בנו האהוב, שניאור ז"ל, שנהרג לפני כחמש שנים בתאונת פגע וברח.



בין המשתתפים הרבים היו הנשיא ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, המשנה לראש הממשלה סילבן שלום, השר יובל שטייניץ, יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג, חברת הכנסת ציפי לבני, נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור ושופטים בהווה ובעבר.



ריבלין היה ראשון הדוברים. בפתח דבריו אמר הנשיא: "מישה היקר, אני נפרד ממך היום. נפרד מידיד וחבר, רב ומלומד, מורה ואיש אקדמיה מבריק, שופט רגיש וחריף, אמיץ ומקורי. היית המשורר של עולם המשפט הישראלי. לא שגרתי, פנטסטי, סבוך ופשוט גם יחד. עט השיפוט שלך, נבע את אחד הקולות הייחודיים והצבעוניים ביותר- בהם זכה עולם המשפט בישראל".



ריבלין הוסיף: "פסקי הדין שלך, היו מסע במרחבי הזמן והדמיון, בעומקי הספרות והמקורות, מצוירים תמיד- בלשונך החדה והמושחזת. תרומתך לעיצוב השפה והשיח המשפטיים בישראל, יחידאית- אין, ולא יהיה לה תחליף. במו ידיך סללת לך את דרכך. ידעת לומר כן, ידעת לומר לא, וידעת לקבוע- שכן הוא כן, ולא הוא לא".




נתניהו וריבלין בהלוויתו של מישאל חשין. צילום: מארק ניימן, לע"מ



לאחר הנשיא נשא דברים לזכרו ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "כולנו חשים בגודל האבדה. דואבים וכאובים את לכתו של חשין, מענקי המשפט שקמו לנו במדינת ישראל. כולנו יודעים שהלך מאיתנו איש אשכולות, איש עם שכל ישר ולב גדול מאוד". בהמשך דבריו ציין נתניהו כי מקטנות ועד שיבה, חייו של חשין היו סביב המשפט: "הוא פסע בנתיב שסלל אביו, שניאור זלמן חשין. האב ישב על כס המשפט בשנות המנדט הבריטי ובמדינה הצעירה. הוא האמין במערכת משפט עצמאית ובלתי תלויה. מישה קיבל את הפיקדון והמשיך בדרכו. הוא יצק עוד נדבך לחיזוק שלטון החוק בישראל וחיזוק הדמוקרטיה הישראלית. הוא המחיש שאם חפצים אנו בכיבוד החוק, עלינו להפוך אותו למכובד". נתניהו ציין שלחשין הייתה תרומה ייחודית והוא הטביע חותם בפסקי הדין הרבים שכתב שיזכרו לדורות: "הוא הפגין רוחב אופקים, חריפות מחשבה עמוקה וכושר ביטוי. הוא קיבל השראה מבית ומהשפה העברית".



"האב והבן לא ייפרדו עוד"



ראש הממשלה הזכיר עוד, שחשין לא נרתע מלשחות נגד הזרם ולא חשש להיות בעמדת מיעוט: "הוא פעל לביצור חרויות הפרט ולהגן בעוז ובחריפות על צה"ל. הוא שילב ביטחון ודמוקרטיה, צבא ומוסריות". נתניהו סיפר עוד, שלאחר מות בנו של חשין, כאשר הוא ורעייתו ביקרו ביקור תנחומים בעת האבל, הוא חש כיצד המוות על אובדן בנו לא נתן מנוח לנפשו: "הוא נאסף אל אבותיו, האב והבן לא ייפרדו עוד".



נשיא בית המשפט העליון לשעבר, מאיר שמגר, אמר: "מי שהיה אבן הפינה למען משטר נאות במדינת ישראל, לא ויתר על עקרונות קיומה של המדינה. מישה האמין במדינה ובערכיה. אני לא יכול לשכוח את האדם שכולנו אהבנו, בשל מסירותו והעקרונות בהם דבק, היה מורה דרך ששקד על ערכיה וביטחונה של המדינה".



נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, הוסיפה: "הייתה לי זכות גדולה להתמחות אצלו בפרקליטות המדינה. מישה ניחן בנתיבי משפט, חתר לצדק". חברו של חשין, ראובן חזק, אמר בהתרגשות:" אני נפרד ממך חבר אהוב ונערץ, מורה ומחנך, סמל של חוכמה ורדיפת צדק, לעולם תלך בעקבות מצפונך. גם בשנותייך האחרונות גורל המדינה לא נתן לך מנוח. פיך הפיק מרגליות". בהמשך סיפר חברו שמאז שבנו של חשין, שניאר "נרצח" בכביש, "עברת תהליך של נבילה, אמרת שהסרטן מקרב ומקצר את דרכך לשניאור".



בתו אפרת, אמרה: "תודה לך אבא. אמונתי שהנשימה איננה נכחדת נותנת לי כוח. נתראה באחד הזמנים".



בנו, יואל, אמר בעצב: "כמה שסבלת, נגאלת מייסורך". הוא תיאר את האהבה העזה של אביו לשניאור ולילדיו והוסיף שמאז ששניאור נהרג, חייו של אביו השתנו: "נולדת ביום ראשון ואתה מובא למנוחות ביום ראשון, מן האור באת ואל האור תשוב. זהו הרגע לו ייחלת".



אשתו של חשין, רות, אמרה: "אני כבר מתגעגעת, אחרי 57 שנים של יחד הפרידה מאוד קשה. חלקנו הרבה שמחות וחלקנו גם צער וכאב ובעיקר אחרי מותו של שניאור שלנו. לא הרפת מהכאב, עד שנפלת שדוד. אמשיך בדרכנו המשותפת ואשתדל למלא את מקומך, אני כאן כדי לשמור על הגחלת ולהעביר את העול לדור הבא בבוא היום".



נכדו, עידו, אמר: "כולם מכירים אותך כמשפטן גדול, רגיש, ישר, אבל אתה עבורי היית סבא שלי. היה לנו חיבור מיוחד. היית יחיד ומיוחד, נתת לי השראה".