מזג האוויר ההולך ומקצין ברחבי העולם כתוצאה משינויי האקלים שגוררת ההתחממות הגלובלית לא פוסח על ישראל וביממה האחרונה נמצאת המדינה, בפעם השלישית בארבעת החודשים האחרונים, תחת סופת אבק קשה שמביאה עמה היום (שני) גם עלייה חדה בערכי זיהום האוויר בשל חלקיקים מזהמים הנצמדים לחלקיקי החול באוויר.  
 
המשרד להגנת הסביבה מסר כי בכל רחבי הארץ שורר בשעות הבוקר זיהום אוויר כבד עקב האובך שהלך והחמיר בשעות אחר הצהרים. עד שעות הצהרים נמדדו ערכי זיהום האוויר בחיפה וכרמיאל הגבוהים פי שבעה מביום רגיל, בתל אביב ומודיעין פי 15, ברחובות ואשדוד פי 20, בבאר שבע ואשקלון פי 13. בניגוד לסופות האבק של ספטמבר ונובמבר האחרונים, האובך מגיע הפעם מדרום מערב, ממדבריות סהרה, מצרים וסיני ולא ממדבריות ערב שממזרח לנו. בשעות הצהרים כבר הגיעו ערכי זיהום האוויר בתל אביב ובחיפה והקריות לפי 20 מביום רגיל, כך גם במודיעין, בית שמש וערד. בירושלים וגוש עציון פי 17 וכך גם באשקלון, בכרמיאל פי 14, בחדרה נמדד ב-14:00 זיהום של פי 25 מהממוצע ליום רגיל, בבאר שבע פי 13. 

מחר: הגשם ישטוף הכל

בניגוד לסופות האבק של ספטמבר ונובמבר האחרונים, האובך מגיע הפעם מדרום מערב, מדבר סהרה, ולא ממדבריות ערב שממזרח לנו. רק במהלך הלילה יתחיל גשם בצפון שיתפשט מחר למישור החוף. משעות אחר הצהרים מחר יתפשט לפנים הגשם הארץ וינקה בהדרגה את האוויר מריכוזי האבק גם בהרי המרכז ובדרום, שם צפויות היום סופות חול. פעילות באוויר הפתוח אינה מומלצת לחולי לב-ריאה, קשישים, ילדים ונשים הרות. 


זיהום אוויר בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני
בעקבות הנתונים, נסגר שדה דב בתל אביב והפעילות עוברת לנתב"ג. לקראת 14:00 ייסגר בהדרגה שדה התעופה באילת והפעילות תועבר לעובדה. נוסעי ארקיע וישראייר בטיסות לאילת וממנה נקראים להתעדכן מול החברות. 
ורדה אדוארדס, מפקחת עבודה ראשית וראש מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה, קראה היום לקבלנים ועובדים בענף הבנייה לגלות זהירות יתרה, לפעול בהתאם לתנאי מזג האוויר, ולנקוט בכל הצעדים הנדרשים על מנת להימנע מסיכון עובדים ועוברי אורח.

סופת אבק בת"א. צילום: אבשלום ששוני


לצמצם את זמן השהייה בחוץ


ד"ר אמנון אריאל, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואת ריאות ומנהל יחידת הריאות במ"ר העמק, אמר בעקבות מזג האוויר הקיצוני כי "אובך וסופות חול גורמים לחשיפה נכרת של דרכי הנשימה לחלקיקי חול ואבק. חשיפה זו עלולה לגרום לגירוי דרכי הנשימה העליונות ואף גירוי הסמפונות (צינורות הנשימה שבריאות). הגירוי מתרחש בחלקו במישרין, על ידי חלקיקי האבק עצמו, אותם צריך לפנות מדרכי הנשימה, תוך גרימה או החמרה של שיעול וליחה. כמו כן נגרם גירוי עקיף על ידי הפעלת המערכת החיסונית, וחשיפה מוגברת של חומרים גורמי אלרגיה ומזהמים הנישאים על גבי חלקיקי האבק. חולים במחלות ריאה ולב רגישים במיוחד לחשיפה זו".
ד"ר אריאל הסביר כי ככלל, מומלץ להימנע מהחשיפה על ידי צמצום השהייה מחוץ לסביבה המוגנת ככל הניתן ובעיקר חשוב להימנע מפעילות גופנית מאומצת בעת אובך כבד או סופת אבק. זהירות יתרה מומלצת לחולים במחלות ריאה (אסתמה, COPD – חסמת הריאות). כמו כן מומלץ להישאר בסביבה בה האוויר מסונן מאבק ובמידת הצורך להשתמש בתוספת של מרחיבי סמפונות להקלת התסמינים.