פרקליט המדינה, שי ניצן, החליט היום (חמישי) לדחות את הערר שהגיש אביו של גל בק ז"ל, עודד בק, בעניין סגירת תיק תאונת הדרכים בה נהרג בנו ב-2005. הנהגת הדורסת לא תועמד לדין.



פרקליט המדינה החליט לדחות את הערר שהגיש אביו של גל בק, על החלטה שקיבלה פרקליטות מחוז תל אביב לפני למעלה מעשר שנים, שלא להגיש כתב אישום נגד הנהגת שפגעה בבנו המנוח. מלשכת פרקליט המדינה נמסר כי "הערר נדחה משום שגם כעת לא נמצאו ראיות מספיקות להעמדה לדין פלילי".



בעקבות הגשת הערר ביולי 2015 ופרסום תחקיר בערוץ 1 בו עלו טענות בנוגע נהגת שפגעה בנער, נפתח מחדש תיק החקירה של תאונת הדרכים. במסגרת זו נגבו עדויות רבות ממעורבים בפרשה ונתפסו מסמכים רלוונטיים.



עוד נמסר מלשכת פרקליט המדינה כי "כל משתתפי הדיונים, לרבות אנשי המשטרה ובהם ראש מדור תאונות דרכים במשטרה, שהינו הגורם המקצועי הבכיר ביותר בתחום זה במשטרה, היו תמימי דעים שאין ראיות מספיקות להעמדת הנהגת לדין בעבירת הריגה, שהיא כיום העבירה הרלוונטית היחידה שלא התיישנה". לגבי עבירה של גרימת מוות ברשלנות, הדגישו כי ראה עבירה זו אינה ניתנת להוכחה ברמת הוודאות הנדרשת במשפט פלילי וכי ממילא על עבירה זו חלה התיישנות.



"ייתכן וגל בק נסע באור אדום"


בנוסף מציינים במשרד המשפטים, כי מעדויות של עדי ראיה שנכחו בצומת בעת התאונה, עולה כי בעת שבק החל בנסיעתו האור ברמזור עדיין לא היה ירוק אלא כנראה אדום-צהוב, ואף לא ניתן לשלול כי הוא היה אדום מלא: "אין בחומר החקירה ולו עד אחד, שראה את בק מתחיל לנסוע באור ירוק".



לגבי החשד כי הנהגת נהגה בשכרות, מציינים בפרקליטות כי הוא לא עלה בזמן אמת, שכן בזמן התאונה הנוהל המשטרתי לא היה נוהל המחייב לערוך בדיקת שכרות בעת תאונת דרכים קטלנית. כיום הנוהל שונה, ובדיקת שכרות מתחייבת במקרים דומים.



גל בק ז"ל. צילום מסך
גל בק ז"ל. צילום מסך



למרות שתוצאות בדיקות הדם של הנהגת הצביעו על רמת אלכוהול גבוהה מן המותר, בפרקליטות מציינים כי זו אינה ראיה קבילה במשפט פלילי, שכן היא לא נלקחה בדרך שקבעה בחוק.



"תפקיד הפרקליטות הוא לבדוק האם יש ראיות מספיקות להרשעת הנהגת הפוגעת", ציין שי ניצן, "מאמץ רב הושקע בבדיקה זו ולא נותרה אבן שלא נהפכה. לבנו עם הוריו של גל בק, לנגד עיני הפרקליטות עומד שאלה אחת ויחידה: האם יש סיכוי להרשעה. זהו הקריטריון להעמדה לדין והוא אינו מתקיים כאן".



כזכור, התחקיר של ערוץ 1, בו נחשפו גילויים חדשים אודות חקירת דריסתו של בק, על ידי נהגת כבת 20 באותה עת, בת למשפחה עשירה ומקושרת, גרם למשטרה לערוך בדיקה נוספת. הדרישה לבחון את הדברים נבעה מכך שפרט לחברו של בק, שרכב לידו עם קטנוע וטען שהם החלו בנסיעה בצומת רק לאחר שהרמזור התחלף לירוק, העדים הנוספים שזומנו לא חיזקו את העדות. הם טענו שבק החל בנסיעה באור צהוב ואולי אדום.



נהגת המונית, שבזמנו העידה שנהגת הרכב הפרטי נסעה באור ירוק, ובתחקיר ערוץ 1 הודתה שעדותה לא היתה נכונה - שבה בעדותה המחודשת במשטרה על גרסתה הראשונית וטענה שהנהגת הדורסת נסעה באור ירוק. במשטרה טענו שלא התגלו עדויות ללחץ שהופעל על נהגת המונית לשוב לגרסתה המקורית.



עודד בק: "המשטרה והפרקליטות לא עשו עבודה טובה"


בתגובה להחלטת הפרקליטות, אמר עודד בק, אביו של גל, כי לדעתו המשטרה והפרקליטות לא עשו עבודה טובה. בשיחה עם חדשות 2, אמר האב: "הם בעצם אומרים שאי אפשר לדעת מה היה שם. זה מין נעלם. אני טוען שבדיקת האלכוהול לא קבילה מבחינה טכנית, כי היא לא נעשתה במעבדה הנכונה והייתה ברמה מאוד גרועה. אני חושב שאנחנו פה נפלנו מכל מיני בחינות משפטיות צודקות או לא, ואני חושב שגם הדוח הבוחן לפני עשר שנים לא היה נכון".



בק הוסיף: "אני מאוד מאוכזב. לא יכול להיות שבחורה, שיש בדיקת אלכוהול שמעידה על כך שהיתה מאוד שיכורה, שעברה בצומת לפני כן באדום וכמעט עשתה תאונה, ונסעה מהר ולא בלמה - לא יכול להיות שהיא לא תהיה מורשעת בגרימת מוות ברשלנות מינימום שבמינימום. אנחנו נלמד את ההחלטה ואנחנו נערער על זה כנראה ונלך לבג"ץ. אנחנו נמשיך לפעול. אם הייתי חושב ומרגיש שבאמת יש שם מישהו שאכפת לו ורוצה להגיע לחקר האמת, אני חושב שאפשר להגיע לאמת".



ואילו במשפחתה של הנהגת ברכו על ההחלטה: "האמנו לכל אורך הדרך כי הצדק ייצא לאור ומשום שהעובדות שעמדו לנגד עינינו לפני עשר שנים, עמדו לבחינה משפטית מחודשת בידי צוות פרקליטים אחר ושונה ונשארו בעינן. בתנו אינה אשמה בתאונה הטרגית שקרתה לפני עשר שנים, דבר שאינו מפחית מעוצמת הטראומה והכאב שמלווה גם אותה ואותנו".



"בחודשים האחרונים בתנו ומשפחתנו כולה היתה תחת מתקפה שלא נראתה כמוה בתקשורת וברשתות החברתיות. רובה ככולה הייתה פופוליסטית, שטחית, מנותקת מהעובדות ומונעת מאינטרסים זרים. חווינו הסתה לרצח ברשתות החברתיות של בתנו וילדיה הקטנים וקריאות לפגיעה פיזית בנו, וזאת בסמיכות להקמת וועדה מטעמה של שרת המשפטים ובשיתוף חברי כנסת שונים, למניעת תופעת השיימינג באינטרנט,.



"בחרנו לא להגיב עד כה ולא להפריע למשטרה ולפרקליטות בעבודתם על מנת לא להעצים את הכאב הרב שמלווה את הפרשה הטרגית הזו. האמנו, שמאחר שהעובדות שהביאו לסגירת התיק לפני עשור לא השתנו, תצליח המערכת המשפטית להתנתק מהרעש החיצוני ולהגיע להחלטה הנכונה.



"אנחנו מודים לאנשים הרבים מספור, שליוו אותנו, האמינו ותמכו בנו לאורך כל הדרך".