ממשיך לעורר סערה: לאחר שנחשפו אתמול נתונים בערוץ 2 המראים כי ייתכן וקיים קשר בין הקרבה לבתי הזיקוק והמפעלים בעיר, לתחלואה יוצאת הדופן, הבוקר (שני) התפרסמו תגובות של ארגוני הירוקים למחקר של אוניברסיטת חיפה.



ד"ר רויטל גולדשמיד, ראש תא "מגמה ירוקה" בחיפה אמרה כי "נתוני התחלואה הקשים מעידים על מציאות של זילות חיי האדם בחיפה על ידי הרשויות הממלכתיות והמקומיות. לא ייתכן כי במרפסות הבתים של ילדי הקריות ומורדות הכרמל שוכן לו בשקט אזור תעשייה רווי זיהום אוויר קרקע ומים אשר מפיץ חומרים מסרטנים ומעלה את שיעורי התחלואה והתמותה בחיפה עד כדי מחדל לאומי והעולם שותק". עוד היא אמרה כי "הנתונים המטלטלים של זיהום האוויר היומיומי והתחלואה יוצאת הדופן בעיר הסרטן צריכים להרעיד את אמות הספים של עיריית חיפה ומשרדי הממשלה האמונים על בריאותו של הציבור וסביבתו. אנחנו מצפים מהשר גבאי להחריף את המסר של משרדו, המתנגד לתוספת מיכלי אחסון והרחבת כושר הייצור בבז"ן, לשגר את עמדת המשרד על גבי מסמך רשמי אל ועדת התכנון ולהוביל באומץ מהלך מציל חיים של צמצום התעשיות המזהמות ואחסון החומרים המסוכנים בחדר השינה החיפאי".



גולדשמיד הוסיפה: "אנו קוראים לחברי ועדת התכנון להרחבת בתי הזיקוק לבטל את התוכנית להרחבת המפעל המזהם ביותר בישראל. לא ייתכן שחרב הסרטן מונחת על צווארם של כמעט מיליון תושבים והמצב יתקבל בשתיקה צורמת ובאדישות בוועדת התכנון".



"ראש העיר טרפד הצעות לטיפול בזיהום"


אביהו האן מסיעת הירוקים של חיפה: "במשך שנים ראש העיר חיפה, יונה יהב, טרפד כל הצעה לסדר של סיעת הירוקים של חיפה לטיפול בפליטות מזהמים וזיהום האוויר בחיפה. הצעה לסדר להקמת מטה חירום לטיפול בבעיות הזיהום הוסרה מסדר היום. הצעה לפינוי בית ספר דגניה עקב קירבה למיכלים הורדה מסדר היום. לצערי העובדות על תחלואת העוברים קשות ביותר ונדרש שינוי מהותי. סיעת הירוקים קוראת להקדמת הבחירות על מנת להעלות את נושא זיהום האוויר לראש סדר העדיפויות של חיפה ותמשיך לפעול בנושא זה ללא לאות".



עו"ד אליס גולדמן, חברת הקואליציה לבריאות הציבור ויו"ר ועדת הסביבה בתנועת אומ"ץ התייחסה לנושא ואמרה: "כבר ביולי 2006 קיימה העמותה החיפאית 'הקואליציה לבריאות הציבור' יחד עם בית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית כנס שנקרא 'מהרחם אל הקבר' ובו עסקו בהרחבה בחשיפות הכימיות של עוברים ותינוקות ותואר שם בהרחבה כיצד חשיפת האם לכימיקלים שונים משפיעה גם על העובר המתפתח. בשנת 2010 פורסם כי ילדי אזור חיפה והקריות חולים פי שניים במחלת האסטמה ביחס לשאר ילדי ישראל. בשנת 2011, פרסמה הקואליציה לבריאות הציבור דוח חמור המתריע על הקשר בין תחלואת ילדים לזיהום אוויר. לפני תשעה חודשים כל המדינה רעשה כשפורסם שיותר ילדים במפרץ חיפה חולים בסרטן וש- 50% מילדי מפרץ חיפה החולים בסרטן, חולים בגלל זיהום האוויר (הקשר הסיבתי לזיהום הוכחש אחר כך עקב לחץ על פרופ' גרוטו) אך שיעור הילדים החולים נותר כשהיה. ואז פורסם אמש הנתון המזעזע, שאנו פעילי הסביבה מתריעים עליו כבר שנים - התינוקות שלנו נולדים עם פגיעות פיסיות קריטיות המשפיעות על התפתחותם. מה עוד צריך להתפרסם כדי להכריז סוף סוף על מפרץ חיפה אזור נפגע אסון בגלל הזיהום התעשייתי שמהווה 70% מזיהום האוויר במטרופולין חיפה?".



היקפי ראש קטנים בכ-30%


כזכור, במחקר שנערך על ידי אוניברסיטת חיפה ובהובלת נציגים ממשרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה, הוצגו קרית חיים, קרית ביאליק ודרום מזרח קרית טבעון כמוקדים העיקריים לתחלואה. לפי החוקרים, הסבירות להימצאות סרטן הריאות ולימפומה באותם מוקדים, גבוהים עד פי חמישה מבשאר חלקי הארץ. נתונים מטרידים נוספים שנחשפו הם שבאותם האזורים נולדו בשנים האחרונות פעוטות במשקל נמוך והיקפי ראש קטנים בכ-30% מביתר השכונות באזור חיפה. 



המשרד להגנת הסביבה הגיב לפרסום ומסר כי "הנחת העבודה של המשרד היא שרמת זיהום האוויר במפרץ חיפה גבוהה מאד ולכן המשרד לקח אחריות, גיבש תכנית ומיישם אותה בעוצמה. על אף ירידה של 11% עדיין רמת הזיהום גבוהה מדי ונמשיך להפחיתה. כל מחקר יבוצע בלוחות הזמנים ובלי הפרעה. המחקר יהיה הבסיס לשלב ב' של התכנית".