חיים ביטון, נהג אוטובוס אגד שהיה מעורב בתאונת הדרכים אמש (ראשון) בכביש 1 שהביאה למותם של שישה בני אדם ולפציעתם של כ-15 נוספים, היה מעורב בתאונה כמעט זהה, בשנת 2013, באותו קטע דרך, וגם אז בנסיבות דומות, אלא שאז נפצעו 18 מיושבי האוטובוס באורח קל בלבד.



נוסע שיצא לו לפגוש בנהג כמה פעמים, סיפר בפוסט בפייסבוק על התנהגותו העצבנית ונהיגתו הרשלנית: "ידעתי. פשוט ידעתי שזה הוא. ואיך ידעתי אתם שואלים. ובכן, רק בגלל ששמעתי שאחד הנוסעים אמר שהנהג נסע כמו מטורף. לא היה צריך יותר מזה. זה היה ברור כשמש".



"נתחיל מההתחלה: לפני מספר שנים עליתי לקו 402 מירושלים לבני ברק. כבר בירידה של הקסטל התחלתי להבין שנפלתי על נהג מטורף שמסכן את הנוסעים. הוא חתך רכבים מימין ומשמאל ונצמד כמו משוגע לרכבים לפניו. הוא לקח סיבובים חדים במהירות הזויה, בטח ביחס לאוטובוס. אז, עוד עם הגלאקסי 1 שלי, צילמתי את זה בווידאו. כמובן שברבות השנים זה נמחק ונעלם, אבל האירוע זכור לי כאילו קרה הרגע. גם בתוך בני ברק הוא נסע במהירות גבוהה, כך שאם ילד חס וחלילה יקפוץ לכביש הוא לא היה משאיר לו סיכוי", סיפר הנוסע, אהרן רבינוביץ.

"ירדתי בתחנה האחרונה ברחוב רבי עקיבא ולמרות שישבתי יחסית מאחור, הטרחתי את עצמי לדלת הקדמית רק בשביל להעיר לנהג המטורף. ממש לפני שירדתי אמרתי לו משהו כמו "שמת לב שאתה נוסע כמו משוגע?". אם אני זוכר נכון הוא לא הגיב אבל המבט היה של בוז מוחלט. כאילו רוצה לומר 'על מה אתה מדבר? זו הייתה נסיעה רגועה לחלוטין - חכה תראה איך זה מרגיש כשאני באמת נוסע כמו משוגע'", כתב בפייסבוק.

ביטון בהארכת המעצר, הבוקר. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
ביטון בהארכת המעצר, הבוקר. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


"לפני כשנה וחצי עליתי לקו 67 בירושלים. ושוב הוא היה שם. במקרה העברתי את הרב קו של אחי והוא החליט שניסיתי כאילו לרמות את אגד. צעק עלי מול כולם והודיע לי חגיגית שהוא מחרים את הרב קו. לפני שירדתי ניגשתי אליו בדחילו ורחימו, מאחר וכבר ידעתי שהוא אדם עצבני ולא צפוי, וביקשתי את הרב קו. לאחר מכן הוא החזיר אותו, לא לפני ששוב צעק עלי מול כל הנוסעים. לא התרגשתי, ידעתי עם מי יש לי עסק", הוסיף.

"אתמול אני יושב במערכת כיכר השבת ומכסה את אסון 402. איך שראיתי את הציטוט מאחד הנוסעים על כך שהנהג נסע כמו מטורף ידעתי. פשוט ידעתי. הרגשתי קצת אשם על כך שלא התלוננתי עליו וחבל, אולי זה כן היה משנה משהו. אבל כנראה שכך זה היה צריך לקרות. ולמרות זאת, חש צביטה על כך שאני לא עשיתי את ההשתדלות שלי ולא דיווחתי על המקרה. חברים, הכתובת הייתה על הקיר! חברת אגד צריכה לתת דין וחשבון מפורט על כך שנתנו לאדם כזה לנהוג. אני בטוח שאלפי, אם לא עשרות אלפי, הנוסעים בקו 402 שנסעו איתו ידעו כולם שמדובר בנהג מטורף. אני בטוח שיש תלונות רבות נגדו", סיכם הנוסע בעדותו.

אחד הפצועים יצא להלווית אשתו - שנהרגה בפיגוע 


בבית החולים אסף הרופא מאושפזת במצב קשה שרה שפרלינג, בת 20, שהיתה אמורה להתחתן בעוד כשלושה שבועות. בעת הפיגוע אחותה של שרה ישבה לידה וניצלה. שרה עברה באסף הרופא ניתוח מורכב שעיקר מטרתו היה לחבר את ידה הימנית שנקטעה בתאונה. הניתוח ערך כעשר שעות ובמהלכו איבדה דם רב.
 
בבית החולים קפלן מאושפז מרדכי פרנקל, בן 23. פרנקל פצוע בשורש כף היד וסובל מחבלה בראש. בבית החולים מעריכים שיזדקק לניתוח בכף היד. פרנקל יצא היום להלוויית אשתו, חנה, שנהרגה בתאונה. 
 
לבית חולים שיבא הגיעו אתמול בלילה ארבעה פצועים. אחד מהם במצב אנוש שמותו נקבע בבית החולים ושלושה במצב קל ששוחררו כבר אתמול לבתיהם. פרמדיק של מד"א שהביא את הפצוע לבית החולים מסר ל"מעריב" שזו בין הזירות הקשות ביותר שהיה בהם. הוא מסר שהאמבולנס פינה את הפצוע האנוש תוך דקות ספורות והגיע במהירות גדולה לשיבא תוך מאמצי החייאה אינטנסיביים. בבית חולים שיבא קבעו את מותו של הפצוע.
 
בבית החולים וולפסון מאושפזים שלושה שנפצעו קל: גבר, אשה וילד בן 15 - כולם שוחררו אתמול בלילה. בבית החולים מעייני הישועה מאושפזות שתי פצועות קל.
 

הנהג הודה בפירוק "הקופסה השחורה" 


שופט בית משפט השלום לתעבורה בירושלים נאיל מהנא האריך הבוקר (שני) בשלושה ימים את מעצרו של חיים ביטון, נהג האוטובוס בקו 402 שהיה מעורב אתמול בתאונת הדרכים הקטלנית שאירעה בכביש 1, החשוד בגרימת מוות ברשלנות, התנהגות הגורמת נזק ואי שמירת רווח. הוא חשוד שחיבל גם ב"קופסה השחורה" של האוטובוס מיד לאחר התאונה על מנת לשבש את חקירת התאונה.
 
בבית המשפט טען נציג המשטרה קצין בוחן משה כהן כי הנהג חשוד בפירוק "הקופסה השחורה" מהאוטובוס מיד אחרי התאונה וזאת במסגרת שיבוש הליכי חקירה וכן הוסיף כי הנהג חשוד בגרימת מוות ברשלנות, אי שמירת רווח והתנהגות בלתי הולמת בדרך. ביטון הודה כי עשה זאת וצפוי להיות מואשם גם בסעיף זה.
 
בבית המשפט טען קצין הבוחנים כי שהנהג ביטון בנסיבות שטרם הובררו סטה מהדרך ונסע כברת דרך על השוליים בצד הימני והבחין רק שניות אחדות לפני התאונה במשאית שעמדה על השולייים תקולה. הוא ניסה להימנע מהתאונה וסטה באופן חד עם הרכב שמאלה לכיוון הנתיב הימני פגע עם דופן האוטובוס הימני הקדמי בפינה האחורית-שמאלית של המשאית התקולה.
 
"כמעט כל יושבי האוטובוס בצד הימני נפצעו או נהרגו", אמר בדיון קצין הבוחנים. לדבריו, מדובר בראשיתה של חקירה שהחלה מיד לאחר התרחשותה של התאונה ולפיה נעצר כאמור החשוד וכי על המשטרה להמשיך ולחקור את האירוע כשהחשוד במעצר.
 
פרקליטתו של החשוד, עורכת הדין לאה גולדמן ביקשה לשחרר את מרשה לתנאי מעצר בית בטענה כי הוא ללא עבר פלילי וכי הוא משתתף בצערן של המשפחות ומאחל החלמה מהירה לפצועים, שכן התאונה הזאת מסבה גם לו צער רב וממילא רשיונו נלקח ממנו, כך שאינו יכול להסב סכנה יותר. את הדברים האלה הפריך קצין הבוחנים כהן כשציין שאותו נהג היה מעורב בתאונת דרכים נוספת בשנת 2013 באותו קטע דרך, וגם אז בנסיבות דומות, אלא שבאותה תאונה למרבה המזל אז נפצעו 18 מיושבי האוטובוס באורח קל בלבד.
 
השופט מהנא החליט להאריך את מעצרו של הנהג בשלושה ימים והוא מציין: "בהתאם לתיק החקירה המונח בפניי, עולה כי קיימות פעולות חקירה ופעולות נוספות שלא ניתן לבצען כשהמשיב נמצא חופשי. המדובר פה בתאונת דרכים קטלנית, אשר מקימה חזקת מסוכנות, אף מתגברת לאור התוצאה הטרגית וכאשר בעברו של המשיב תאונת דרכים שאירעה כאמור בשנת 2013 שלמרבה המזל לא נגמרה בתוצאה דומה".