במשרד הביטחון רשמו בשנה האחרונה שורה של ניסויים מוצלחים במערכות ההגנה האווירית, שחלקן אמורות להיכנס לשימוש מבצעי עוד השנה. אבל אליה וקוץ בה: למעריב נודע כי בעקבות כמה משברים, פיטורים ועזיבות של אנשי מפתח באותם פרויקטים, הואט המשך הפיתוח של מערכות ההגנה. בשלב זה עוד לא ברור אם להאטה יש השלכות על חופש הפעולה הצבאי של צה”ל ומתי יחזור הפיתוח למסלולו המלא.

 הכל נראה אופטימי בנובמבר אשתקד, בעקבות כמה פגישות בנושא שקיימו ביניהם קודם לכן שר הביטחון משה (בוגי) יעלון ומקבילו האמריקאי, מזכיר ההגנה אשטון קרטר. כבר אז הגיעו שני השרים להסכמות על גובה הסיוע הביטחוני שתקבל ישראל. יעלון אף הגדיל והכריז: "מזכיר ההגנה ואני כבר דנים היום בעשור הבא, כי העשור הנוכחי – שתקצבנו בעשרה מיליארד דולר - עומד להסתיים. דבר אחד ברור”, הוסיף השר הישראלי, "הסיוע לא יוכל לעמוד על אותם המספרים, כי ברור שיש צורך ביותר ממה שניתן היום. בעצם, הנושא סוכם והיום ראש הממשלה והנשיא ידונו בזה”.

 בעקבות ההסכמות שהושגו בין יעלון לקרטר הגיע ראש הממשלה בנימין נתניהו לפגישה בנושא עם מזכיר המדינה האמריקאי ג’ון קרי. ל”מעריב־סופהשבוע” נודע כי חלק מהתנאים שהציב הממשל בוושינגטון לישראל להגדלה משמעותית של הסיוע הביטחוני היו קיום פשרות משמעותיות מול הפלסטינים, במטרה להניע מחדש את המשא ומתן המדיני המוקפא אף הוא. אולם ראש הממשלה חזר בו מהסכמתו הראשונית, בין היתר בגלל ההתנגדות הצפויה לתנאים האמריקאיים מצד האגף הימני־נצי בקואליציה הצרה שלו.

 נתניהו חזר לישראל תוך הפניית עורף קר למזכיר קרי, אלא שאז חלה תפנית נוספת, והפעם מבית. ראש מינהלת חומה במשרד הביטחון והדמות המרכזית במערך פיתוח מערכות ההגנה האוויריות, יאיר רמתי, הודח מתפקידו לאחר שביצע עבירה של ביטחון מידע. הדחתו של ראש המינהלת האחראית על פיתוח מערכת החץ, כיפת ברזל ושרביט קסמים זעזעה את המערכת. לרמתי מערכת יחסים הדוקה עם האמריקאים, שסברו כי אין מאחורי ההדחה סיבה הגיונית. גורם המעורה בפרטים סיפר ל”מעריב־סופהשבוע” כי אומנם לרמתי מונה מחליף זמני, אל”מ אבירם חסון, אולם האמריקאים כאמור לא "קנו” את ההסברים של ישראל אשר להדחתו.

 אם לא די בכך, ראש מפא”ת (המינהל למחקר ולפיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית), אופיר שוהם, הודיע לפני כשבועיים כי הוא מבקש לסיים את תפקידו במהלך השנה הנוכחית. שורת טלטלות אלה גרמה לחברות שמפתחות עם משרד הביטחון את מערך ההגנה האווירית לקחת צעד אחורה. אחת מהן היא חברת ריית’און, אחת השותפות המרכזיות שזוכה לנתח נכבד מתקציב הסיוע האמריקאי ושהמתינה זמן רב לקבלת תשובה בנוגע להסכמי העבודה העתידיים שייחתמו עמה.


מערכת שרביט קסמים. צילום: משרד הביטחון


 בשבוע שבו מזכ”ל חיזבאללה, חסן נסראללה, מאיים בשיגור טילים על מכל האמוניה במפרץ חיפה, נראה כי תפקידן של מערכות ההגנה האוויריות נהיה קריטי ביותר.

 למרות זאת, מערכת כיפת ברזל, לדוגמה, שעברה שדרוגים משמעותיים בשנה האחרונה (בעיקר מאז מבצע צוק איתן) שרויה בהאטה. באותו מצב גם מערכת שרביט קסמים, שנועדה להעניק שכבת הגנה נוספת מפני טילים ורקטות לטווח קצר ובינוני, בדגש על איומים מדויקים כמו אלה ששיגר השבוע נסראללה לחלל האוויר.

 ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "מדובר באמירות חסרות שחר, לא היו דברים מעולם. שטויות במיץ עגבניות”.