חקירתו של תא"ל אופק בוכריס, שכללה בדיקת פוליגרף, הסתיימה היום (שני) אחר הצהריים. החקירה התנהלה סביב התשובות שהעניק תא"ל בוכריס לחוקרים בחקירות הראשונות שעבר. החוקרים עימתו אותו עם שני נושאי ליבה מרכזיים בפרשה, שלפיה ביצע מעשים מגונים לכאורה בחיילת ששירתה תחתיו לפני יותר מארבע שנים, עת כיהן כמפקד חטיבת גולני. בין היתר, נשאל הקצין הבכיר במכונת אמת האם קיים יחסי מין בכפייה עם המתלוננת - שאלה שעליה השיב בשלילה. עוד נשאל תא"ל בוכריס האם אנס את המתלוננת, וגם לשאלה זו השיב בשלילה. שתי השאלות דומות לאלה שהציג בוכריס בבדיקת הפוליגרף שביצע מטעמו, אך הפעם הסביבה וההכנה היו אחרות ובוכריס ידע יותר פרטים על הטענות נגדו.

כבר מהרגע הראשון שהטיחו בו חוקרי המשטרה הצבאית את העובדה כי אחת החיילות ששירתה תחתיו בהיותו מח"ט גולני התלוננה נגדו כי אנס אותה וביצע בה מעשים מגונים, תא"ל בוכריס ביקש להגיע לבדיקת פוליגרף. חוקרי המשטרה הצבאית סרבו ומסרו לו כי ייתכן והדבר ייעשה בעתיד. עשרה ימים לאחר מכן, הגיע הקצין הבכיר למחנה הצבאי צריפין לחקירה ארוכה ומתישה, שלישית במספר, שבה המשיכו החוקרים לשאול אותו על הטענות שהועלו נגדו והכינו אותו לבדיקה במכונת אמת. שעתיים וחצי לאחר החקירה החלה הבדיקה, שבה נשאל בוכריס שאלות שמטרתן לבדוק האם הגרסה שלו למערכת היחסים עם החיילת נכונה.
 

מתלוננת נוספת


לתוצאות הבדיקה שנערכה היום יש השלכה דרמטית על המשך הפרשה. החוקרים יצטרכו לזמן גם את המתלוננת לבדיקה בפוליגרף, ותוצאות שתי הבדיקות יניבו לחוקרים את המידע הדרוש לקראת העימות בין הקצין לחיילת. בסיום העימות, שיתקיים ככל הנראה בימים הקרובים, יחליטו החוקרים לאן מועדות פניו של התיק המורכב הזה. בוכריס עצמו אמר למקורביו כי הוא סומך על החוקרים במאת האחוזים. מקורביו מסרו: "אנחנו מאמינים בצדקתו ומביעים אמון מלא בחוקרי מצ"ח".
כזכור, לפני כשבוע הותר לפרסום כי תא"ל בוכריס הוא הקצין החשוד בביצוע עבירות מין בחיילת. בוכריס חשוד בחמישה מקרי אונס, מעשים מגונים ומעשי סדום. בצה"ל שמו של בוכריס הולך לפניו - אומרים כי הוא האיש הנכון למשימות המורכבות ביותר. הרמטכ"ל הקודם, בני גנץ, אף החליט לבחור בבוכריס להקים את האוגדה החשובה בארבעת העשורים האחרונים, שהוקמה על גבול ישראל סוריה. "אופק הוא האיש הנכון", אמר אז גנץ וסיפר בעיניים נוצצות על ההחלטה להקים את אוגדת 210 ולבחור בתא"ל בוכריס לבצע את המשימה. 

חקירתו של תא"ל בוכריס התרחשה היום לאחר שלפני כשבועיים הודיעה החיילת המתלוננת הראשונה כי היא מוכנה לעבור בדיקת פוליגרף שלא מטעמה. עוד הוסיפה אז החיילת כי היא מוכנה לעימות עמו בחדר החקירות והזינה את הפרסומים שלפיהם מדובר בחשדות ליחסי מרות בהסכמה. פחות מיממה לאחר שהוסר צו איסור הפרסום על שמו, נחשף כי חוקרי מצ"ח זימנו חיילת נוספת ששמה הוזכר בעדותה של המתלוננת הראשונה. החוקרים ביקשו ממנה לספר את גרסתה ובמהלך המפגש החליטה להגיש נגדו תלונה רשמית. מדובר בתלונה על הטרדה מינית שלטענתה, אינה מקרה בודד אלא מדובר במספר מקרים. לאחר שהמתלוננת הנוספת סיפרה בפני החוקרים את גרסתה, תא"ל בוכריס עומת עם התלונה הנוספת ונחקר גם על החשדות החדשים באזהרה.
 
במצ"ח טרם החליטו מתי לקיים את העימות בין תא"ל אופק בוכריס לבין המתלוננות נגדו על אונס ועל הטרדות מיניות. גורם המעורה בפרשה אמר ל"מעריב השבוע" כי ישנו חשד כבד ששתי המתלוננות תיאמו ביניהן את הגרסאות. הגורם מסר כי "כבר בחקירות הראשונות של המתלוננת הראשונה, המתלוננת השנייה הגיעה איתה לחקירות. ההערכות הן כי היא ידעה על תוכן הטענות והכירה את הרקע, ולכן "לא בטוח כלל שהיא יכולה להיות עדה מהימנה. במקרה הטוב, עדה תומכת", הוסיף הגורם. "הן הגיעו לחקירות מצ"ח ביחד וזה כבר מעלה תהייה גדולה", סיכם.

תא"ל אופק בוכריס. צילום: אלי דסה
תא"ל אופק בוכריס. צילום: אלי דסה

 

ציון לשבח

תא"ל בוכריס, בן 48, משמש בשנתיים האחרונות מפקד המכללה הבינזרועית לפיקוד ולמטה. אל פו"ם הגיע היישר מגבול הצפון, שם הקים ופיקד על אוגדת הבשן בפיקוד צפון. בוכריס קיבל את הכומתה החומה בשנת 1987, אז התגייס לחטיבת גולני ושם עבר מסלול הכשרה כלוחם, קורס מ"כים חי"ר וקורס קציני חי"ר. החודש היה אמור להיכנס לתפקידו כראש חטיבת המבצעים של צה"ל, ובעת חשיפת הפרשה, קציני חטיבת המבצעים הודעה שהחילופים לא יתבצעו.

בוכריס המשיך להתקדם בחטיבת גולני ומונה למפקד הפלחה"ן, ולאחר מכן מונה לסגן מפקד גדוד. לאחר לימודי תואר ראשון במדע המדינה ולימודי המזרח התיכון באוניברסיטה העברית, מונה לקצין האג"ם של החטיבה, מפקד גדוד 51 בגולני, שם הוא גם נפצע במהלך לחימה במבצע חומת מגן כשנשלח הגדוד לג'נין. באותה לחימה, נהרגו חמישה חיילים מהגדוד ואילו בוכריס נפצע באורח קל עד בינוני.

תא"ל אופק בוכריס. צילום: ראובן קסטרו
תא"ל אופק בוכריס. צילום: ראובן קסטרו

במאי 2002 פיקד בוכריס על מבצע לאיתור מעבדות נפץ ולכידת מבוקשים בשכם. במהלך הפריצה לבית, נהרג מפקד פלוגה בגדוד, ובוכריס נפצע באורח קשה מאוד, לאחר שנפגע מארבעה קליעים, אחד בכל ירך, אחד בבטן ואחד בכף יד שמאל. על הקרב הזה שבו נפצע קשה והשתקם העניק לו הרמטכ"ל דאז שאול מופז צל"ש‏. 
לאחר תקופת שיקום חזר לשירות קרבי ומונה בספטמבר 2003 למפקד יחידת אגוז. מאז קודם בוכריס בציר הפיקוד ועבר דרך התפקיד שעליו חלם - מפקד חטיבת גולני. בספטמבר 2012 נקרא כאמור על ידי גנץ לתפקיד הגדול בקריירה שלו, כשהועלה לדרגת תת אלוף ומונה למפקד אוגדת הבשן בפיקוד הצפון. רק לפני שלושה חודשים החליטו הרמטכ"ל ושר הביטחון לקדם את תא"ל בוכריס לראש חטיבת המבצעים באמ"ץ. כעת, לאחר החשדות שהועלו נגדו, ייאלץ תא"ל בוכריס קודם כל להילחם על חפותו ורק אחר כך לחזור לקריירה הצבאית שלו.