הודעתו של מפכ"ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשייך, לפיה מכתבים אנונימיים בכלל וכאלה המאגדים לכאורה תלונה בגין הטרדה מינית מצד שוטרים או קצינים במשטרה לא יטופלו, לנוכח העובדה שמרביתם קשורים לחיסולי חשבונות, כהגדרתו, עוררה סערה בקרב גופים ממסדיים הקשורים לקורבנות תקיפה מינית.



אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, יוצאת במתקפה נגד אלשייך ומכנה את הודעתו "בורות לשמה", בכל הקשור לנפגעות תקיפה מינית. "הודעתו של המפכ"ל אלשיך לפיה במשטרה לא יבדקו תלונות אנונימיות על הטרדה מינית בתוך הארגון היא טעות חמורה. יש לקוות שמקורה בבורות בכל הקשור לפגיעה מינית והשלכותיה, ולא בכוונת תחילה להשיב לקדמותה את תרבות ההטרדה והאפליה נגד נשים שהייתה נחלתו של הארגון כל השנים ורק לאחרונה מתחילה להשתנות. אלשיך לא היה מעלה בדעתו להורות על התעלמות ממידע אנונימי הנוגע לביטחון המדינה, לפשיעה כלכלית או פלילית חמורה", אמרה


.


סוליציאנו סבורה כי כיוון שהמשטרה הינו גוף היררכי הנשלט בעיקר בידי גברים, במקרים רבים תלונה אנונימית הינה האפשרות היחידה שנותרה בפני הנפגעות לחשוף את המקרה שלהן מבלי להסתכן שיוקיעו אותן מהמערכת. "תלונות שווא על הטרדה מינית כמעט ולא קיימות, מדובר במיעוט מזערי. חזקה על גורמי המשטרה ומח"ש שיידעו לחקור ולהבחין בהן אם יהיו כאלה".



עוד היא מציינת כי, "בחדשים האחרונים נרשמה התקדמות של ממש בטיפול יועצת המפכ"ל לענייני נשים בנושא של הטרדה מינית בארגון. רוח המפקד במקרה של אלשיך היא רוח רעה ומסוכנת המעמידה בסכנה את ההתקדמות שנעשתה במשטרה לאחרונה. על אלשיך לחזור בו מיידית".



"מעוררת מחדש את חוסר האמון במשטרה"


גם יו"ר נעמת, גליה וולוך יצאה כנגד הודעתו של המפכ"ל. "אודה כי נדהמתי ללמוד על ההתבטאות הנ"ל", אמרה. וולוך פנתה ישירות אל רנ"צ אלשייך במכתב, בו כתבה: "כזכור, מינויך שלך למפכ"ל, כמי שבא מחוץ לארגון, היה, בין השאר בעקבות רעידת האדמה שפקדה את משטרת ישראל, בעקבות סדרה של הטרדות מיניות בתוך הארגון, על ידי שורה של בכירים בו".



וולוך הוסיפה: "טרם מינוייך לתפקיד המפכ"ל, החלה משטרת ישראל בתהליך, שנראה היה כתהליך אמיתי לקראת שינוי נורמות מן היסוד. אני עצמי אף נפגשתי עם יועצת המפכ"ל לענייני נשים, תנ"צ יעל אידלמן, וצוותה והתרשמתי כי יש כוונה אמיתית לפעול לשינוי פני הארגון".



יו"ר נעמת טוענת במכתבה כי סברה שעם כניסתו של המפכ"ל אלשייך יקבל עניין ההטרדות המיניות במשטרה, משנה תוקף מבחינת הטיפול וזאת בעיקר לנוכח הטלטלה שעברה המשטרה טרם מינויו. "במקום זאת, לצערי, יצאת, דווקא 'לכבוד' יום האישה, בכנס בנוכחות רבות מפקודותיך, בהתבטאות זו, שהיא לטעמי בעייתית ביותר. מדובר בהתבטאות שאף אינה עולה בקנה אחד עם החוק למניעת הטרדה מינית, בקשר לחובות מעסיק. ואולם חמור מכך, יש בהתבטאות הזו אמירה קשה במיוחד, שמעוררת מחדש את חוסר האמון בנכונותה של משטרת ישראל להתמודד באומץ עם התופעה הפסולה, ולמגר את ההטרדות המיניות בארגון האמון על אכיפת החוק".



עוד ציינה וולוך כי "האמירה כי תלונות אנונימיות לא ייבדקו, כמוה כניסיון להתכחש לבעיה. יותר מכך, הסתתרות מאחורי האמירה כי 'בארגון שבו חלה חובת דיווח על שוטרים אין שום צורך במכתבים אנונימיים' מבטאת, לצערי, חוסר הבנה יסודי למהות התופעה של הטרדה מינית, במיוחד בארגון היררכי וגברי כמו משטרת ישראל.



"עלי להדגיש כי התעלמות מתלונות אלה, לא רק שהיא, כאמור, בניגוד לחוק למניעת הטרדה מינית, לא רק שהיא לא תעלים את ההטרדות המיניות, אלא היפוכו של דבר, רק תגביר אותן. אמירה כזו עלולה אף להקרין על אמון הציבור בגוף שאמור לספק לו הגנה, בין השאר, מפני עבירות על פי חוק זה עצמו, כתבה. "אני פונה אליך בבקשה לחזור בך מהדברים ולהבהיר באופן חד משמעי כי משטרת ישראל תנקוט במדיניות של אפס סובלנות כלפי התופעה של הטרדה מינית ותפעל בכל הכוח למיגורה".