חילוקי דעות לגבי חקירת האסון: גופת אוראל גואטה, המטייל הישראלי מכפר סבא שנהרג אתמול בתאונת "באנג'י טרזן" בקוסקו, פרו, נמצאת במחלוקת לאחר שהתובע במקום, מעוניין לבצע בגופה נתיחה שלאחר המוות למרות שמשפחתו לא מעוניינת בכך. "אנחנו מנהלים מלחמה נגד הזמן", סיפר הרב עופר קריפור, שליח חב"ד בקוסקו: "התובע מבקש לעשות ניתוח שלאחר המוות ואבא של אוראל מבקש לא לעשות נתיחה. כל הגורמים, ביחד עם משרד החוץ והשגרירות בלימה, פועלים למנוע את הנתיחה. לדעתי, המקרה מאוד ברור והנתיחה לא תביא שום מידע שלא ידוע". עוד אמר הרב קריפור: "מופעל מכבש לחצים למניעת הנתיחה, אבל התובע בקוסקו מתעקש. החוק בפרו מחייב נתיחה והחוק היהודי לא. התובע יכול לדעתי להימנע מהנתיחה ומתנהל מאבק גדול".



הרב קריפור, שקיבל ראשון את הבשורה הקשה על האסון, סיפר ל"מעריב אונליין": "מה שהם עשו זה לא באנג'י, אלא רק 'טרזן' שזו אטרקציה שנפתחה השנה. לא ברור לי מי בדיוק פתח אותה ותחת איזו השגחה היא פועלת ואני בודק את זה". הוא הסביר שהאטרקציה כוללת קפיצה בכבל בין שני הרים ובדרך עושים אומגה לתיבת ברזל, ממנה ממשיכים הלאה. "אור, חברו של אוראל, עשה את האומגה הזו ראשון ואוראל עשה אותו הדבר. משום מה הוא לא נבלם. לא ברור אם הכבל לא היה מחובר, או המדריך לא בלם מספיק בעת הנחיתה. אוראל התרסק לתוך תיבת הברזל, שבר יד ואגן ואיבד הרבה הרבה דם".



הרב קריפור ציין את התושייה והתגובה המהירה של אור, שביחד עם המדריך פעלו לחלץ את אוראל. "הם פעלו במהירות וביעילות ועשו הכל כדי להציל אותו, אבל הדרך מהשטח לאמבולנס היתה ארוכה. כשהחזירו את קופסת הברזל לרכס ההר כדי להמשיך משם רגלית, אור אמר 'אני לא רואה כלום, אני לא רואה כלום' ואיבד את ההכרה וכנראה שנפטר". עוד הוא סיפר, כי אור ושלושה בני אדם נוספים המשיכו את מסע הפינוי בתנאי שטח קשים. "גררו אותו ארבעה אנשים במורד ההר וחצו את הנהר עד שהגיעו לאמבולנס", סיפר שליח חב"ד בקוסקו.



"חבריו יחזרו לארץ"


האמבולנס פינה את גואטה, שככל הנראה כבר לא היה בחיים, למרפאת חירום בקוסקו ומשם יצאה הבשורה הקשה. "קיבלתי ראשון את הידיעה. אני בקשר עם הרופאים והצוות במקום. מיהרתי לדווח לחדר המצב של משרד החוץ ולהתחיל בפעולות הסיוע", סיפר עוד הרב קריפר. הוא ציין ששני חבריו של גואטה שוהים בבית חב"ד והם מקבלים סיוע ותמיכה. "אני מסייע בסידורים להחזרת אוראל לארץ וגם חבריו יחזרו", הוסיף הרב קריפר.



אחיו של אוראל גואטה קיבל את הבשורה הקשה בעת שטייל במקסיקו וגם הוא פועל לשוב במהרה לארץ. בבית משפחתו של גואטה בכפר סבא, קיבלו בזעזוע קשה את הבשורה הנוראית. בני משפחה סיפרו שבשעה שלוש לפנות בוקר הגיעו שלושה שוטרים לבית ודיווחו על האסון. "פנינו לחדר המצב של משרד החוץ שמסר את הפרטים שהיו ידועים באותם רגעים", הם סיפרו. בני גוהסי, בן זוגה של האם, סיפר: "רק לפני יומיים אוראל התקשר ונשמע מאושר. אוראל סיפר שהוא מאוד נהנה ונמצא במקום הכי יפה בעולם. הוא נשמע מאוד שמח. אנחנו מזועזעים מאז קבלת הבשורה הנוראית".



בני משפחה וחברים רבים הגיעו לבית המשפחה בניסיון לחזקה. "קשה להאמין שאני מדבר על אוראל בלשון עבר", סיפר בעצב אחד מחבריו.



"תכננו זמן רב את הטיול"


כזכור, התאונה הטרגית התרחשה בין שני רכסי הרים בשרשרת הרי האנדים, סמוך לעיר קוסקו בפרו. גואטה, בן 24, למד הנדסאות אדריכלות באורט שפירא, שירת בפיקוד העורף. הוא יצא עם שני חברי ילדות, יגר ואור ל"טיול הגדול" לאחר השחרור מצה"ל לדרום אמריקה. הם החלו את מסעם בדרום אמריקה בארגנטינה ומשם המשיכו לברזיל. פרו היתה התחנה השלישית והם תכננו להמשיך למקסיקו ולארצות הברית ולשוב לארץ ביולי. "הם תכננו זמן רב את הנסיעה ועבדו קשה", סיפר אחד מחבריהם.



העיר קוסקו, שנחשבת כבירה ההסטורית של אימפריית האינקה, מהווה יעד אטרקטיבי לישראלים המטיילים בדרום אמריקה. העיר עם המבנים הקולוניאליים, הפכה לבסיס יציאה לאטרקציות: מאצ'ו פיצ'ו, אומגות בין רכסי הרים, רפטינג בנהר האפורימק ורכיבות על סוסים על רקע תרבות שהזמן עמד בה מלכת.



זהו לא האסון הראשון באזור זה, בחודש אפריל האחרון, נהרג מקס סלע, בן 24 משוהם, בתאונת אומגה במאצ'ו פיצ'ו במדינה הדרום אמריקאית. בחודש יולי 2014 ישראלי נהרג בטרק מווארז ל"וואי וואש" ובאוקטובר 2014 נהרגו שני מטיילים ישראלים בתאונת רפטינג בנהר האפורימק לאחר שהסירה עליה היו התהפכה.