על הקיר בלשכתו של ראש המוסד לשעבר מאיר דגן, שהלך היום (חמישי) לעולמו, נתלתה תמונה של סבו מצד אמו, בער (דב) ארליך סלושניה, שהיתה לאחת התמונות המפורסמות של שואת יהודי אירופה. בתמונה נראה הסבא כורע, כשהוא עטוף טלית, על גבו של יהודי אחר השרוע תחתיו, לעיניהם של חיילים גרמנים בגטו לוקוב. דקות לאחר מכן הוצא הסבא להורג. "תסתכלו על הצילום הזה. על האיש הכורע מול החיילים הנאצים. זה הסבא שלי לפני שנרצח. אני רואה את התמונה יום יום ומבטיח שדבר כזה לא יחזור", נהג דגן לומר לאורחיו ולפקודיו.



היום ספד הנשיא ריבלין, השוהה במוסקבה, לדגן ואמר כי "מורשת ותלאות השואה שעבר סבו, נחרתו בנפשו. ביום השואה האחרון ביקש ממני מאיר כנשיא מדינת ישראל להזכיר את שמות בני משפחתו ואת התמונה הנוראה של סביו בטקס לכל איש יש שם וכך עשיתי".



בטקס הקריא ריבלין את שמות סבו וסבתו של מאיר דגן- הרב בֵּער סלוּשְנִי, ורעייתו שרה סלוּשְנִי לבית וקסמן. דודתו בריינה מנדלזון לבית סלושני, ודוד אמו, הרב אהרון פרייברג שמצאו את מותם בידי הגרמנים.



"מבטיח שדבר כזה לא יחזור". תמונת סבו של מאיר דגן לפני שהנאצים הוציאו אותו להורג
"מבטיח שדבר כזה לא יחזור". תמונת סבו של מאיר דגן לפני שהנאצים הוציאו אותו להורג



התמונה שבה משפילים הגרמנים את סבו של מאיר דגן צולמה בסתיו 1942 בגטו לוקוב שבמחוז לובלין שבפולין. על פי עדויות ביד ושם הגטו כותר ב-5 באוקטובר 1942 על ידי אנשי אס.אס וכן שוטרים אוקראינים וגרמנים, בהם אנשי בטליון 101 הידועים לשמצה, עליהם נכתב הספר "גרמנים אחרים" של כריסטופר בראונינג.



תושבי הגטו נשלחו למחנה ההשמדה טרבלינקה וכמאה מאות נרצחו באזור העיר. על פי הידוע, את התמונה מצא צעיר פולני שהעבירה לידי יהודים שחזרו ללוקוב לאחר המלחמה כדי לנסות ולמצוא קרובים שנותרו בחיים. לימים נמסרה התמונה לארכיון יד ושם.