המחקר על הזיהום במפרץ חיפה שהזמינו המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות יפורסם במלואו, כך אמר היום (שבת) השר להגנת הסביבה אבי גבאי (כולנו) באירוע שבתרבות ברמת גן. "נפרסם לציבור במלואו את כל המחקר שנערך בחיפה כפי שהוגש למשרדי הממשלה. מדובר במחקר שמלווה בוועדה מדעית שעושה כעת את עבודתה. נפרסם הכל לציבור, את עבודת הוועדה המדעית ואת המחקר המקורי".



דברי השר באים בניגוד להודעה שנמסרה אתמול, לפיה הדוח יישאר חסוי עד שחברי ועדת ההיגוי של המחקר והדרג המקצועי בשני המשרדים ילמדו אותם.



לדברי גבאי, חשוב שהתושבים במפרץ חיפה לא יחיו בחרדה ובפחד. "אני עוסק בנושא בצורה עניינית ומקצועית  וח"כים מהאופוזיציה עוסקים בהפחדת הציבור. לקחתי אחריות ואנחנו עושים הרבה פעולות במפרץ חיפה, כפי שאף ממשלה קודמת לא עשתה, אבל האמירות הנגדיות לא השתנו". 



השר להגנת הסביבה אבי גבאי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
השר להגנת הסביבה אבי גבאי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



עוד אמר השר, כי "אנחנו מצליחים בתכנית במפרץ חיפה. אחד המפעלים המזהמים ייסגר במאי לתיקונים ואני לא אאשר לפתוח אותו עד שיוכיח שהפחית משמעותית את זיהום האוויר. סגרנו אזורים בחיפה למשאיות כבדות בשעות העומס. זו פעם ראשונה שמתקבלת החלטה תחבורתית משיקולים של זיהום אוויר וזה כבר משפיע - יש גידול של 60% בתנועת המשאיות במנהרות הכרמל, במקום שיסעו דרך ריכוזי אוכלוסיה בעיר התחתית בחיפה ועוד ועוד".  

גבאי התייחס גם לנושא מתווה הגז. "הכלי המרכזי לצמצום זיהום אוויר בישראל הוא גז טבעי זמין וזול", אמר, "אם תחנות הכוח שלנו ישתמשו בגז ולא בפחם ומשאיות ואוטובוסים ותעשייה ישתמשו בגז טבעי, המשמעות של זה היא ירידה דרמטית בזיהום האוויר ובתמותה מוקדמת כתוצאה מזיהום אוויר. במקום לקחת את הגז ולהשתמש בו כאן מחפשים דרכים לייצא אותו החוצה. לכן התנגדתי למתווה ומאז התרחשו כמה דברים שהוכיחו שצדקתי, מחירי הגז הטבעי בעולם צנחו. במקום שהגז הטבעי יהיה יתרון יחסי של ישראל הוא הופך לחסרון. הגז לתעשיין בהודו זול מזה של תעשיין ישראלי והודו מייבאת גז מקטאר ואין לה משלה". 
השר ממפלגת כולנו התייחס לסקרים האחרונים המראים ירידה בכוחה של המפלגה בראשות שר האוצר משה כחלון, ואמר כי לא היתה מפלגה שעשתה בשנה אחת מה ש"כולנו" עשתה. "מי שבחר ב'כולנו' על מנת שתטפל בעוולות חברתיות ותצמצם פערים יבחר שוב ושוב משום שיש תוצאות".