בעקבות הפרסומים האחרונים על מקרים בהם נערכה הפרדה מגזרית בין יולדות בבתי החולים החליט מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, לזמן אליו את מנהלי בתי החולים שלגביהם נטען כי הם נוקטים מדיניות מכוונת של הפרדה בין יולדות, בניגוד להנחיות משרד הבריאות. ממשרד הבריאות נמסר כי הוא חוזר ומדגיש כי אינו מקבל כל הפרדה משיקולי אפליה.


הסערה החלה שלשום, כשברשת ב' של קול ישראל נחשף כי במחלקות יולדות רבות בבתי החולים בישראל ישנה הפרדה בין יולדות יהודיות לבין יולדות ערביות, למרות שהדבר מנוגד להנחיות משרד הבריאות. 

על פי התחקיר, בבתי החולים שערי צדק, הדסה עין כרם, הדסה הר הצופים בירושלים, איכילוב בתל אביב ומאיר בכפר סבא. ההפרדה נעשית לעיתים בעקבות בקשות של יולדות ולעיתים באופן קבוע. בכל בתי החולים הכחישו שיש הפרדה כזאת. אך כמה מהם ציינו כי אם היולדות מבקשות, מתחשבים בהן כפי שמתחשבים בבקשות אחרות. בין בתי החולים שנבדקו - רק בבתי החולים סורוקה בבאר שבע ורמב"ם בחיפה נאמר כי הפרדה בין יולדות אינה אפשרית. 

בבתי החולים מכחישים: "לא התקבל זימון"


בכל בתי החולים האמורים הכחישו את דבר ההפרדה. לגבי הזימון לשיחה עם מנכ"ל משרד הבריאות. מבית חולים מאיר שבכפר סבא, נמסר שבינתיים שמעו על הזימון ללשכת מנכ"ל משרד הבריאות רק מכלי התקשורת: "אם מנכ"ל משרד הבריאות ייקרא לנו - נגיע כמובן". מבית חולים שערי צדק נמסר שלא התקבלה כל הזמנה ממשרד הבריאות להגיע לשיחה עם מנכ"ל המשרד.

מבית החולים הדסה נמסר: "מדיניות הדסה היא חיבור ולא הפרדה. הדסה היא ארגון רב תרבותי המקבל במאור פנים את כל הפונים אליו ללא כל אפליה. הדסה היא אי של שפיות במים הסוערים פוליטית מסביב, ארגון המחבר בין אנשים ולא מפריד ביניהם. במסדרונות הדסה מתקיים שלום אמת בין אנשים שותפי גורל כשכל המחלוקות נשארות מחוץ למרכז הרפואי". מבית החולים איכילוב נמסר: "אין ולא הייתה או תהיה שום הפרדה של יולדות באיכילוב. בית החולים מטפל בכולן ללא הבדל דת, גזע ומין ולא יקבל שום פניה או דרישה של יולדת שנובעת מגזענות. בהתאם לזאת, מנהל בית החולים לא קיבל זימון למשרד הבריאות לדיון בנושא. כל פרסום אחר אינו נכון"
 
עו״ד נדאל עותמאן, מנהל המטה למאבק בגזענות הגיב להתפתחות: ״קיימים נוהלים וחריגה ברורה ממה שמוגדר היטב בחוק את מניעת אפלייה וגזענות במתן שרות רפואי. הנושא של האכיפה הוא החשוב. פנינו לשר לפני יומיים במכתב מפורט שאנחנו דורשים צעדים מול בתי החולים. העובדה שמשרד הבריאות נוקט בצעדים לברור העניין היא צעד חשוב מאוד. חשוב שידעו שהם מתחת לעיניו של משרד הבריאות ואני מברך על הצעד הזה. צריכה להיות הרתעה מה שאנחנו מקווים שיעשה המפגשה הזה עם מנהלי בתי החולים.  זה מדרון חלקלק שמתחיל בין היולדות ועלול לעבור למחלקות אחרות וגם לתחומים אחרים. דרישה של הפרדה איננה לגיטימית. זה רק מפריד בין אנשים בקהילות השנות וגורם רק למזק במדינה״.

משרד הבריאות: "אין להפריד בין סוגי אוכלוסייה"


ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי המשרד אוסר כל הפרדה משיקולי אפליה. הנחיות משרד הבריאות הן כי אין להפריד בין סוגי אוכלוסייה, לא לפי דת, ארץ מוצא, עדה או כל הפרדה אחרת. 

חבר הכנסת אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) פנה בעקבות הפרסום לשר הבריאות יעקב ליצמן וביקש לפתוח בבדיקה מקפת של כל בתי חולים בארץ. "הפרדה זו, גם אם היא נעשית על פי בקשת מקצת מהיולדות, פוגעת בערכים הומניים ושויוניים של מקצוע הרפואה. זו כניעה להלך הרוח הכללי בארץ ואין להיכנע לרוחות גזעניות כאלה", אמר טיבי.

מי שעורר את הסערה הגדולה היה חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), שהתייחס לסיפור בטוויטר וצייץ: "אשתי ממש לא גזענית אבל אחרי לידה היא רוצה לנוח ולא את החפלות ההמוניות המקובלות אצל משפחות היולדות הערביות".