כמעט היסטוריה טראגית: בנמל התעופה החדש על שם אילן ואסף רמון, הנבנה בימים אלו בתמנע, סמוך לגבול ירדן וכ-20 קילומטרים מאילת כמעט אירע אסון. מטוס קל סילוני, שהיה אמור לנחות בנמל התעופה בעקבה, ניגש לנחיתה בשדה הישראלי שעודנו בבנייה, וברגע האחרון, לאחר שחג מעל אתר הבנייה במתחם, הטייס הבין את טעותו וחצה את הגבול לנחיתה בעקבה. על פי דיווח של רשות התעופה, המטוס ביצע שני יעפים מעל המסלול, שכבר הושלם, עד שהטייס הבין את טעותו.



מערכת הבקרה הירדנית השיבה את המטוס, מדגם מנהלים סילוני עם סימן זיהוי אמריקאי, למסלול הנכון והוא נחת ללא תקלה בנמל התעופה בעקבה. לפני שנתיים, אירע מקרה דומה, הפעם כאשר מטוס מטען צבאי ניגש לנחות בנמל התעופה באילת ולא בעקבה הסמוכה. 



שדה התעופה במהלך בנייתו, צילום: משה כהן
שדה התעופה במהלך בנייתו, צילום: משה כהן

הדמיה של שדה התעופה "רמון" בתמנע


מתחקיר האירוע עולה שמערכת התמונה האווירית הממוקמת במגדל הפיקוח באילת (מערכת ייחודית המאפשרת לפקח ולראות את המרחב) זיהתה את התנועה החריגה מסביב לשדה רמון. עוד עולה מהתחקיר הראשוני, כי המטוס היה אחד מצמד מטוסים אמריקאים קלים שיצאו מכיוון ירדן. המטוס הראשון נחת בשדה התעופה בעקבה ואילו המטוס השני, שהגיע בהפרש של רבע שעה, פספס את נקודת הבקרה והמשיך צפונה.



לאור התקדמות פרויקט השלמת סלילת מסלול ההמראות והנחיתות באורך של כ-3.6 קילומטר, הטייס ניסה בגישה הראשונה לנחות וכשהיה בסמיכות לקרקע (כ-300 רגל), ככל הנראה הוא הבין שהוא נוחת באתר בנייה ולכן, החליט לחוג מסביב. בגישה השנייה הוא עבר מעל השדה ואז, לאחר יצירת קשר עם מערכת הבקרה הירדנית, הוא שב לעקבה לנחיתה. רשות שדות התעופה העבירה דיווח לחוקר הראשי במנהל התעופה האזרחית.


כזכור, רק לפני כשבוע, מטוס מנהלים נוסף כמעט והתרסק, כאשר בבואו לנחות בשדה דב בתל אביב, ביצע נחיתה בים התיכון אל מול חופי תל אביב. כתוצאה מנחיתת החירום, נפצעו באורח קל שלושת הטייסים במטוס. בנוסף, באמצע חודש שעבר, נהרג תת אלוף מוניר עמאר בהתרסקות מטוס בצפון הארץ, במהלך טיסה אזרחית.
עאמר (47) היה ראש המנהל האזרחי באזור יהודה ושומרון, ובעבר שימש כמפקד גדוד חרב הדרוזי ומפקד חטיבת החרמון. הוא הספיק לכהן כראש המנהל האזרחי במשך פחות מחודשיים, מאז מינויו שהתרחש בתחילת חודש פברואר. הותיר אחריו אישה ושלושה ילדים.

שדה מתקדם ומשוכלל


נמל התעופה על שם אילן ואסף רמון, המוקם בתמנע, יחל לפעול בעוד כשנה והטיסות הפנים ארציות והבינלאומיות יועתקו אליו מנמלי התעופה באילת ובעובדה. על פי הצפי, בנמל התעופה החדש יעברו בתוך כמה שנים כ-1.8 מיליון נוסעים בשנה, בהם כמיליון בטיסות פנים. סמנכ"ל הנדסה ברשות שדות התעופה, רפי אלבז סיפר שהשדה יכלול טרמינל בשטח של 34 אלף מ"ר, שיעוצב בעיצוב ייחודי של זכוכיות ענקיות שיובאו מאיטליה. במתחם השדה יהיו 29 חניות למטוסים והגדר ההיקפית מסביב לשדה תהיה באורך של 14 ק"מ.

מסביב למתחם גם בוצעו עבודות תשתית נרחבות למניעת הצפות בעת גשמי פתע בשיתוף קק"ל. במקביל, בכביש הערבה, בין אילת לתמנע, מבוצעות עבודות שדרוג והוא יכלול ארבעה נתיבי נסיעה. כ-30% מצריכת החשמל תהיה באמצעות אנרגיה סולארית ובשדה יותקן ציוד טכנולוגי מתקדם ביותר, בדומה לזה הקיים בנתב"ג.

סמנכ"ל מסחר ופיתוח עסקי ברשות שדות התעופה, יורם שפירא ציין, על פי הניסיון בעולם, שדה התעופה החדש יהפוך למוקד הכנסה. במתחם יהיו שטחים מסחריים בהיקף של 13,320 מ"ר. השדה גם יהווה מוקד לשינוע אווירי של תוצרת חקלאית מאזור הערבה. הדבר צפוי להביא לחיסכון בעלויות הובלה יבשתית של התוצרת החקלאית, העומדות כיום על כ-20 שקלים למטר נסיעה. על פי התכנית, במתחם יוקמו משרדים עבור משרדי החקלאות, התיירות, רשות ההגירה, המכס וביקורת הגבולות. במהלך הסקירה גילו ברשות שדות התעופה שהדיוטי-פרי בנתב"ג הוא הרווחי ביותר בעולם. "גם כאן יהיה דיוטי פרי ובשדה יוקם מתחם עסקי שיביא לפיתוח כל האזור", הם ציינו.

גנות ציין במהלך הסיור, כי במסגרת שיווק השדה, רשות שדות התעופה בוחנת חבילת הטבות לחברות התעופה שיגיעו אליו. "השדה יושלם ללא חריגה תקציבית וללא חריגה מלוחות הזמנים. נעמוד בהתחייבות להפוך את השדה לכזה שיאפשר נחיתות לכל סוגי המטוסים ומכל היעדים בעולם", הוא ציין והכריז: "בשבילי זה יום חג. לפני שלוש שנים הונחה אבן הפינה. היו ספקות, בשל מורכבות הפרויקט ולתקציבים וההיתרים הנדרשים ועמדנו בהם. בעוד שנה יהיו טיסות מסחריות לכאן".

האחראי על שדות התעופה הפנים ארציים ברשות שדות התעופה, שלמה אורן, ציין שכבר החלה ההיערכות לקראת הפעלת השדה החדש, אליו יעברו כ-300 עובדי נמל התעופה באילת. הוא ציין שהופקו לקחים מקריסת שדות תעופה חדשים בעולם, מיד לאחר הפעלתם. "חייבים לבצע הדרכות והרצות מסודרות, כדי למנוע את מה שקרה לאחר פתיחת הטרמינל החדש בנמל התעופה היתרו בלונדון ונמלי תעופה חדשים נוספים", הוא הסביר, "הולך לחול שינוי דרמטי ואנו רותמים את העובדים לפרויקט".

מרום ציין שהשיווק הבינלאומי של שדה התעופה "רמון" הוא יעד לאומי והוא אמור להפוך למוקד לפיתוח כל האזור. ראש עיריית אילת, יצחק מאיר הלוי מסר שלאחר פינוי שדה התעופה הקיים בעיר, ייבנו במתחם בתי מלון ובנייני מגורים וזאת לצד פיתוח מסיבי של כל האזור הצפוני של העיר.