מפכ"ל המשטרה רנ"צ רוני אלשיך, יוצא למתקפה כנגד בעלי הון, פוליטיקאים ופרקליט לשעבר וטוען כי אלה עומדים מאחורי ניסיונות נלוזים לפגוע ביחידת להב 433 של המשטרה ובעומד בראשה ניצב רוני ריטמן. לדברי רנ"צ אלשיך כפי שנאמרו בשיחות סגורות ופורסמו הערב (שלישי), ישנם פוליטיקאים שמממנים קצינים שסרחו והושעו או הודחו מהארגון כדי לפגוע בלהב 433 ולהפריע לכאורה לעבודתו של ניצב ריטמן המטפל יחד עם החוקרים בחקירות רגישות, אולי הרגישות במדינה.



"כבר כמה חודשים שגורמים בכירים - רובד של אנשים בעלי כוח וממון, פועל כדי להטיל אימה על רוני ריטמן ראש להב 433 ובכירים נוספים. האנשים שמנהלים חקירות מאוד רגישות, הכי רגישות במדינת ישראל. אנחנו יודעים שהרובד הזה מממן בכסף רב, ייעוץ משפטי לקציני משטרה שסרחו ומטילים רפש במחלקה לחקירות שוטרים. מי שיעקוב אחרי הכסף יגיע לרובד", אמר המפכ"ל.



ראש להב 433, רוני ריטמן. מנסים לפגוע בעבודתו? צילום: פייסבוק משטרת ישראל
ראש להב 433, רוני ריטמן. מנסים לפגוע בעבודתו? צילום: פייסבוק משטרת ישראל



במשטרה מייחסים את הדברים למשא רדיפה אחרי גורמים בכירים בלהב 433 ובאח"מ שהחל על ידי קצינים שהודחו מהארגון בבושת פנים, אליהם חברו גורמים שנגדם התנהלו חקירות ביניהם בעלי הון, פוליטיקאים ואחרים בעלי השפעה. רנ"צ אלשיך אמר את הדברים בין היתר בעקבות תלונות שהוגשו למחלקה לחקירות שוטרים כנגד בכירים בלהב 433 ובהם ניצב ריטמן על מעורבות, שגילו לכאורה בניסיון להשפיע כביכול על מפקדת יחידת ביטחון מידע (יחב"מ) סנ"צ סימה ימין, שכתבה חוות דעת בעייתית לגבי שוטר המשרת ביחידת עילית מובחרת בלהב 433 ונושא בתפקיד רגיש ושלכאורה כשל במבדק ביטחון מידע. על פי אותה תלונה, אותו שוטר שהוא גם בנו של קצין בכיר בארגון, נשלח למבדק נוסף, הפעם במחלקה המשפטית של המשטרה ונשאר בתפקידו.



תלונה שהוגשה נגד ניצב ריטמן תיסגר


אגב, במח"ש מתכוונים לסגור את אותה תלונה שהוגשה נגד השוטר ולהעביר את החומר לבחינת המפכ"ל כדי שייבחן העברתה לבית הדין המשמעתי במידת הצורך. ההערכה היא כי גם תלונה נוספת נגד שני קצינים בכירים בלהב 433 ביניהם ניצב ריטמן, הממונים על אותו שוטר, גם היא תיסגר ככל הנראה ללא הליך פלילי או משמעתי.



ממידע שהגיע ל"מעריב", עולה כי לפני מספר חודשים הועברו למח"ש שתי תלונות, שמקורן ככל הנראה, באותו גורם שניהל באופן ישיר ועקיף מאבקים עם ניצב ריטמן ושבעטיין נטען כי הוא וקצין נוסף ביחידה ניסו לכאורה להשפיע על מפקדת יחב"מ כדי שתשנה את חוות דעתה לגבי אותו שוטר המשרת תחת מרותם. אלא שגורמים בכירים במשטרה דוחים את הטענות ומציינים כי מעורבותם של שני הקצינים לגבי אותה חוות דעת נבעה אך ורק מתוך מחויבות שלהם לביטחונו של השוטר המשמש בתפקיד רגיש.



יתרה מכך, הקצינים לא פנו לשינוי חוות דעת, לטענת אותו גורם, אלא ניסו לברר מי הגורם שהדליף לכאורה את אותו מבדק סודי ותוצאותיו, וזאת מתוך חשש לביטחונו של השוטר ולא מעבר לכך, וכן כדי לבחון את הצורך בהסבת תפקידו. עוד עולה, כי הפנייה למפקדת יחב"מ, נעשתה ללא כל קשר לתפקידו הבכיר של אביו של השוטר. אלא, שלמרות זאת, בדקו במח"ש את התלונות ובשלב זה, כך מסתמן, הגיעו למסקנה כי ככל שנוגעים הדברים לשוטר, אין בהתנהלותו כל עבירה פלילית. לכל היותר הליך שיבוצו יוכל להיבדק במסגרת בית הדין המשמעתי של המשטרה.



מדובר במסע "חיסול חשבונות"


נציין כי במשטרה נהוגים שני הליכים לקביעת סיווגו של שוטר ומידת מהימנותו: האחת במסגרת היחב"מ, שסופחה ללשכת מפכ"ל המשטרה, והשנייה במחלקה המשפטית של המשטרה. עוד עולה כי גם לגבי מעורבות הקצינים, לכאורה, לא מתגבשת תשתית לביצוע עבירה פלילית. במשטרה סבורים כי התנהגותם של הקצינים הייתה נדרשת מתוקף תפקידם וכי מקורה של התלונה הנו במסע "חיסול חשבונות", ולא מעבר.



ממשטרת ישראל נמסר: "הטענה בדבר התערבות לא ראויה של הקצינים בהליכי עבודת יחב״מ ובקבלת ההחלטות הנגזרת מהם, הנעשית באופן קפדני ומפוקח, אינה אלא הכפשה והטלת רבב בקצינים ראויים. הטענה בדבר זליגת מידע יחב״מי במקרה פרטני בודד תיבדק, אך הניסיון לקשור בינה לבין השינוי הארגוני משולל אף הוא כל יסוד עובדתי. מצער כי גורמים בעלי עניין, בין אם משרתים בארגון בעבר או בהווה ובין אם מחוצה לו, מנצלים במה תקשורתית לקידום אינטרסים כאלה ואחרים ובהם הכפשה בלתי ראויה ובלתי עניינית של הקצונה הבכירה של משטרת ישראל ושל הארגון כולו".



"במהלך השנים האחרונות הורחבו משמעותית תחומי העיסוק של יחב״מ, בדגש על הובלת מכלול תהליכי ההתאמה התעסוקתית בראייה רוחבית חוצת מחוזות ואגפים. תהליכים אלו מתבצעים הן בשער הכניסה לארגון, הן בצמתי קבלת החלטות על מעבר בין תפקידים וקידום והן בכלל. לאור כך, קודמה עבודת מטה ממושכת ומעמיקה שהחלה עוד בתקופת המפכ״ל הקודם בסוגיות הנוגעות למבנה היחידה ולכפיפותה המקצועית. בתום הליך החשיבה, המליץ סמפכ״ל המשטרה כי יחידה זו תפעל בכפיפות אליו והמלצה זו אושרה על ידי המפכ״ל הנוכחי עם כניסתו לתפקיד".



לגבי אמירות המפכ"ל, מסרו במשטרה: "בהמשך לפניות כתבים אודות הפרסומים הערב, ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי אין ולא יהיה דבר שירפה את ידיהם של העוסקים במלאכת אכיפת החוק. משטרת ישראל לעולם תיבחן במבחן התוצאה. למרות האמור, משטרת ישראל מצרה על העובדה, כי כלי תקשורת מנוצלים על ידי קמפיין מכוער ושקרי של קצינים שסרחו, המנסים להשפיע על ההליכים המתנהלים נגדם".