שיפור במצבה של חווה מרק, תושבת עתניאל, שנפצעה באורח קשה בפיגוע ירי בכביש 60 ביום שישי. מרק המאושפזת בבית החולים "הדסה עין כרם" בירושלים נמצאת בהכרה מלאה, משוחחת עם משפחתה ומוגדרת במצב בינוני. ילדיה של מרק, פדיה ותהילה, שנפצעו אף הם בפיגוע כבר שוחררו לביתם.



עם השיפור במצבה של האם, לפני שלושה ימים סיפרו לה ילדיה כי אביהם שנהג ברכב, מיכאל (מיכי) מרק, נרצח בפיגוע. ביום ראשון, יום לאחר שאביה הובא למנוחות, הבהירה בתו אורית כי האחים מחזקים זה את זה: "אבא שלנו לא היה מסכים לנו להישבר. הוא לא נתן לאף אחד להישבר אף פעם. תמיד עשה הכל בשבילנו, עכשיו אנחנו ביחד כל הזמן, מחזקים אחד את השני, נותנים כוחות לעם ישראל. הוא היה אדם מדהים".



הבת אורית סיפרה לפני שלושה ימים כיצד קיבלה את ההודעה שהוריה היו בפיגוע ירי: "באנו, ישבנו בסלון, אף אחד לא אמר לנו מה קורה. פחדנו כי הבנו שמשהו רע קרה. לא חשבתי שזה משהו כזה רציני, אמרתי אולי מישהו נפצע בקטנה, ואמרו שאבא ואמא פצועים קשה. היה ברור שאבא כבר לא פה, ישר הלכתי לקרוא למנחה, שאמא תחיה.



ילדיו של מיכאל מרק. צילום מסך
ילדיו של מיכאל מרק. צילום מסך



על התמיכה הרבה שקיבלה ממשפחה הוסיפה הבת: "אבא שלי עדיין איתנו. הוא שומר עלינו ואוהב אותנו. אם הוא היה רואה את כמות האנשים שבאה לפה, הוא היה גאה, אנחנו נפיץ את האור העצום. ככה הוא חינך אותנו. תמיד כשהיה לנו קשה, הוא עשה הכל שנהיה שמחים ומאושרים. מה שמיכי עשה בחייו והספיק, הוא היה אדם שפעל בתורה, בצדקה, בכסף, באחדות, ובחיבור של אנשים. הוא לא אמר מילים גדולות, אלא חיבר אנשים".



על הנתינה שאפיינה את אביה סיפרה הבת: "הוא היה לארג', נתן כל מה שרצינו. תרם ביד רחבה, גם לאנשים שהוא לא הכיר, הוא היה אבא של כולם. אנשים מעריכים אותו, ואני מרגישה שהוא בכל אדם בישראל. אבא שלי היה אדם קדוש, כל מי שיתפלל, אני בטוחה שהוא יעזור לו. הוא מרפא את אמא שלי, שמחלימה בצורה יוצאת דופן, שאף אחד לא חשב שהיא תצליח, אמא שלי, שכמעט מתה. אמא שפקחה עין ואף אחד לא האמין שזה יקרה. אמא שאמרה לי שהיא שמחה שהיא פה".



כעת מתמקדת המשפחה בהחלמתה של האם. "אבא ואמא היו כמו אחד, מישהו סיפר לנו בשבעה שאמא היתה חצי בנאדם כשהוא היה במילואים. הם היו מדברים ביניהם בעיניים. הם כל כך היו גאים בנו. הם אהבו אותנו בצורה הכי נעימה שיש. הם אהבו אותנו מאוד. אמא שלי עדיין איתנו, ואבא שלי עם כל אחד פה. הוא שומר עלינו ואוהב את עם ישראל כל כך. אם הוא היה רואה את כמות האנשים שבאה לפה, הוא היה גאה. אנחנו אנשים מאמינים, ונמשיך להיות כאלה, וננסה להמשיך ולהיות טובים יותר".




"פתאום אבא לא זז יותר ואז האוטו התהפך"



מיכאל מרק הובא למנוחות בתחילת השבוע בירושלים. לפני מסע ההלוויה יצאו עשרת ילדיו בקריאה נרגשת להגיע: "הוא לא היה אבא רק שלנו, אבא שלנו היה אבא של כל כך הרבה אנשים". מעל לאלף איש גדשו את אולם בית המדרש של הישיבה בעתניאל, ביניהם תלמידיו של מרק וחבר הכנסת יהודה גליק (ליכוד) שרו לזכרו ולאחר מכן ספד לו נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין.




הלווייתו של מיכאל מרק. צילום: מרק ישראל סלם
הלווייתו של מיכאל מרק. צילום: מרק ישראל סלם



מרק ז"ל ניהל את ישיבת ההסדר בעתניאל, משם עבר לכהן כמנכ"ל החברה לפיתוח הר חברון, עד לפני כשלוש שנים, אז חזר לנהל את הישיבה בעתניאל. הוא נרצח בפיגוע ירי שהתרחש באזור דרום הר חברון, סמוך לצומת אדוריים כ-15 ק"מ דרומית לקריית ארבע. כתוצאה מהפתיחה באש, התהפך הרכב ונפגעו ארבעה מבני המשפחה. צוות מד"א שהגיע למקום נאלץ לקבוע את מותו של מרק. אשתו חוה מרק שנפצעה באורח קשה פונתה לבית החולים עם פגיעה חודרת בפלג גופה העליון, כשהיא מורדמת ומונשמת. ילדיהם של בני הזוג, שנכחו עמם ברכב נפצעו גם הם, תהילה בת ה-14 נפצעה באורח בינוני עד קשה עם חבלת בטן ופדיה בן 15 נפגע באורח קל. חובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי לפצועים ופינו אותם לבית החולים "הדסה עין כרם" בירושלים.



לאחר האירוע אמר הבן פדיה "ירו עלינו מהצד השמאלי של אחותי, היא ישבה משמאלי. פתאום אבא לא זז יותר ואז האוטו התהפך". הנער תיאר כיצד עוברי אורח סייעו לחלץ אותו ואת אחותו תהילה מהרכב: "הערבים הצליחו לפתוח את הדלת ולהוציא אותנו ושמו אותנו ברכב שלא יקרה לנו כלום".