המוזיקאי אביהו מדינה, שבשנת 2015 הדליק משואה בערב יום העצמאות, הגיב ברשת ב' למסקנות ועדת ביטון שפורסמו היום (חמישי) והוגשו על ידי יושב ראש הוועדה, ארז ביטון לשר החינוך נפתלי בנט. "העוול כבר היה צריך להיות מתוקן. ואם זה יעשה טוב אז תתוקן תחושת השייכות לכל אזרחי מדינת ישראל. הם למדו שהם לא כל כך שייכים ולפי הספרים את המדינה הזו בנו אחינו מאירופה ואנחנו היינו נטל. לא שהיינו שותפים למלחמה, לבנייה, לפיתוח, לכל מה שנקרא בניית הבסיס המשותף כאן, אלא היינו נטל, וזה לא כל כך נעים לבנאדם להרגיש שהוא לא היה שייך". 



"כשאנחנו לומדים עשרה משוררים שגדלו באירופה ואת שירת ספרד אנחנו לומדים מלפני אלף שנה, כאילו שבמהלך אלף שנה לא נולד משורר ראוי ללמד בבתי ספר. אני לא מכיר את כל ההמלצות, אבל כשהולכים לתקן עוול יודעים איפה העוול נעשה ולכן יש סיבה לתקן. לפי דבריו של שר החינוך אני מאמין שיש כוונה אמיתית להביא לשינוי, אבל זה מבחן הזמן. יש 'לתת לזמן ללכת'", אמר מדינה בראיון לרשת ב'.



המשורר רועי חסן התייחס גם הוא ואמר בגלי צה"ל, כי "בהחלט הגיע הזמן שספרות מזרחית תקבל תהודה במערכת החינוך. ספרות מזרחית ותרבות מזרחית במערכת החינוך זה משהו שהודר אך צריך לקחת בערבון מוגבל ופרופורציות המתאימות שנכון לעכשיו זה רק המלצות" אמר חסן לגל''צ. 





"2016 - 'תור הזהב' של התרבות המזרחית"



שרת התרבות והספורט מירי רגב הגיבה גם היא לפרסום המלצות ועדת ביטון: "שמחה ואפילו מתרגשת לעיין בהמלצות וועדת ביטון ולהתבשר שמשרד החינוך יהיה מעתה שותף למהפכה שאני מובילה לצדק תרבותי. אני מברכת את השר בנט שהרים את הכפפה ביחס לתיקון העוול רב השנים נגד המורשת, ההיסטוריה והייצוג של המזרחיים במערכת החינוך". רגב הוסיפה: "תחום המוזיאונים ומרכזי המורשת, אליהם מתייחסת ועדת ביטון, ימשיך להיות מטופל במשרדי. אני מקצה ואמשיך להקצות לכך משאבים רבים. די להדרה, זו העת להאדרה - שנת 2016 היא תחילת 'תור הזהב' של התרבות המזרחית בישראל".



שרת התרבות רגב, צילום: מירי מרק סלם
שרת התרבות רגב, צילום: מירי מרק סלם


 


חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני) בירכה גם היא על המלצות הועדה: "המלצות ועדת ביטון טובות וחשובות. הקמת מדינת ישראל הייתה נס אמיתי - אבל כור ההיתוך אליו נזרקו כולם היה טעות והחברה הישראלית משלמת כבר שלושה דורות את מחיר הרעיון לצקת תבניות של ׳צבר׳ אחד. אני יודעת איך זה מרגיש כי גדלנו יחד בבית״ר, אלה שנדחו אידיאולוגית ותרבותית. לכל קבוצה חלק משלה בפאזל שיוצר את התמונה של ישראל, עם הסיפור והמנגינה שלו, והחכמה זה לשלב את כולם כך שייתנו מקום וייצרו את התמונה הישראלית המלאה, היפה והאמיתית".

ח''כ ציפי לבני, צילום: מרק ישראל סלם
ח''כ ציפי לבני, צילום: מרק ישראל סלם



חבר הכנסת יוסי יונה (המחנה הציוני) הגיב גם הוא למסקנות ועדת ביטון: "חשיבותו של הדו"ח של ועדת ביטון משתקפת כבר בתיאור מפורט ומקיף של היעדרה של מורשת יהודי ארצות האסלאם ממערכת החינוך הישראלית. הוא מתאר מצב בלתי הגיוני של הדרה רחבה, ממושכת ועמוקה של המורשת הזאת מכלל מקצועות הלימוד במערכת החינוך, מגני הילדים עד לתארים מתקדמים במוסדות להשכלה גבוהה. ועדת ביטון מתמודדת באופן מרשים עם האתגר, היא מנסחת המלצות מפורטות בכל אחד מתחומי הדעת שאותן היא בחנה ובכל אחד משלבי החינוך של ילדי ואזרחי ישראל".



יונה הוסיף: "הדגש שהוועדה שמה על החשיבות הרבה בהכנסת המורשת של יהודי ארצות האסלאם בתכניות הלימודים של כלל תלמידי מערכת החינוך הישראלית. אין מדובר בגישה סקטוריאלית המבקשת להנחיל לתלמידים מארצות האסלאם את המורשת של הוריהם אלא בגישה התובעת הגדרה מחודשת של הזהות הישראלית והיהודית המשותפת של כלל תלמידי ואזרחי ישראל כך שהיא תעניק ביטוי הולם למורשת זאת".