הפעם זה נגמר טוב: לאור מקרי שכחת תינוקות ברכבים בעת האחרונה, הציבור החל לגלות עירנות גבוהה, כך עולה מהארוע שהתרחש היום (חמישי) באשקלון. אזרחים שהבחינו בכסא תינוק שנמצא בתוך רכב נעול, כשהוא מכוסה בבד, באופן שלא אפשר לראות האם אכן נמצא שם תינוק או לא. צוות מכבי האש שהזועק למקום ניפץ את חלון הרכב רק כדי לגלות שמדובר בכסא ריק. למרות זאת, ביקשו מכבי האש לשבח את עירנות האזרחים.



רק לפני יומיים מתה תינוקת שנשכחה במכונית על ידי סבתה, ונפטרה. מחקירת המקרה עלה כי הסבתא, בתה והנכדה הגיעו לעיר הדרומית מהיישוב סוסיא בדרום הר חברון, שם הן מתגוררות. הסבתא הסיעה את בתה, עובדת סוציאלית במפעל מוגן בעיר, למקום עבודתה ולאחר מכן הייתה אמורה להסיע את נכדתה הפעוטה למעון. אולם, הסבתא שכחה את התינוקת במכונית, ונסעה ישירות למקום עבודתה. בצהריים היא יצאה לאסוף את בתה, ואז שתיהן איתרו את התינוקת ללא רוח חיים ברחוב הפלמ"ח שבאזור התעשייה בעיר.



פרמדיק מד"א, בוריס מנטו, שהיה בחנות סמוכה הוזעק על ידי אנשים שהיו במקום. על האירוע סיפר מנטו: "כשהגעתי ראיתי תינוקת כבת חצי שנה מחוסרת הכרה ללא נשימה וללא דופק עם סימני מכת חום קשים. לפי הסובבים כנראה היא הושארה באוטו מספר שעות. היא היתה מאוד חמה למגע. התחלתי מיד להעניק לה טיפול מציל חיים ולבצע פעולות החייאה ובמקביל הגיע ניידת טיפול נמרץ שם המשכנו את פעולות החייאה שבסופן נאלצנו לקבוע את מותה, כאב לילדים קטנים המראה היה קשה מאוד ומזעזע. אני פונה לכל ההורים בישראל לעשות כל מה שרק אפשר על מנת לא להגיע למצב טרגי שכזה ולמנוע את המקרה הבא".



394 מקרי השארת ילדים ברכב בשמונה השנים האחרונות


מנתוני ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים עולה כי בין 2008 ל-2016 אירעו 394 מקרי השארת ילדים ברכב, בהם היו מעורבים 441 ילדים. 23 מן המקרים הללו הסתיימו במות הילד שנותר לבדו. מבין כלל המקרים שתועדו, כ- 60% עירבו השארת ילדים לבד ברכב, כ- 40% הילכדות הילד בתוך כלי הרכב ופחות מ-1% שריפת רכב.



מרבית המקרים היו במעורבות רכב פרטי (85%), אולם תועדו גם מקרי השארת ילדים או הילכדותם ברכבי הסעות (כ-10%), באוטובוס (כ-5%) וברכבת קלה (פחות מ- 1%). תינוקות ופעוטות בגילאי אפס עד שלוש מהווים כ- 77% מכלל המעורבים בפגיעות מסוג זה. עוד עולה מנתוני "בטרם" כ-70% מן המעורבים במקרים שתועדו היו בנים וברוב המקרים (כ-93%) בהם דווח על המגזר אליו היה שייך הילד, היו הנפגעים יהודים. כ- 56% מהמקרים שדווחו אירעו במהלך החודשים מאי - ספטמבר, שהם החודשים החמים בשנה.



אורלי סילבינגר מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים, מסרה בעקבות אירועי השארת הפעוטות ברכבים כי "שכחת ילד ברכב עלולה לקרות לכל אחד מאיתנו, ברגע של עייפות, פיזור דעת או ברגע שאנחנו עוברים לעשות פעולות באוטומט. לאחר 20 דקות הטמפרטורות בחלל הרכב מגיעות ליותר מ-50 מעלות צלסיוס, ולאחר 40 דקות הטמפרטורות עברה את ה-65.5 מעלות צלסיוס. גם אם משאירים חלון פתוח מעט, מידת החום במכונית עולה לרמות מסוכנות ביותר לילדים". כידוע, החום הקיצוני משפיע על תינוקות ופעוטות במהירות רבה ובצורה חמורה מכיוון שממדי הגוף של ילדים קטנים, טמפרטורת הגוף שלהם עלולה לעלות במהירות הגדולה פי שלושה עד חמישה מהמהירות בה עולה טמפרטורת הגוף של מבוגר.