הזמר אמיר פיי (פרישר) גוטמן, אובחן לפני מספר חודשים כחולה סרטן ואושפז בבית החולים "איכילוב", שם קיבל טיפולים כימותרפיים. עם זאת, הזמר והיוצר וחבר להקת היי פייב המיתולוגית, קיבל לאחרונה חוות דעת נוספת מפרופסור בעל שם עולמי, בו נשללה מחלת הסרטן ונקבע כי הוא חולה ככל הנראה במחלה דלקתית שמזכירה את סרטן בלוטות הלימפה (לימפומה), בה כאמור אובחן.



בשבועות האחרונים, עלה החשד שהאבחנה של מצבו הרפואי של הזמר, עליה התבשר בחודש אפריל האחרון, הייתה מוטעית, והזמר טס לניו יורק יחד עם בן זוגו ינאי פריד, שם נפגש עם הפרופסור שקבע כי מדובר באבחון שגוי. התשובות עדיין לא וודאיות, אך מדובר בתפנית דרמטית ובאופטימיות גדולה עבור גוטמן בן ה-40 ובני משפחתו. תפנית זו מגיעה לאחר חודשים ארוכים של טיפולים כימותרפיים, אשפוזים ואפילו הכנה להשתלת מח עצם שנפגע בעקבות הטיפולים. 


לפני אבחון המחלה, אמיר פיי גוטמן. צילום מסף



"טעות נדירה"



בעקבות הפרסום, שוחחו רינה מצליח ורוני בר-און ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" עם פרופסור יונתן הלוי, מנהל המרכז הרפואי "שערי צדק". "הסצנריו שמתואר, ואני מאוד מקווה שתאושר האבחנה של דלקת ולא של סרטן, הוא סצנריו מאוד מאוד נדיר", אמר פרופ' הלוי. "זו טעות מאוד נדירה. יש בסוגים מסוימים של סרטן מאפיינים מיקרוסקופיים של דלקת, וטעות יכולה להתרחש. אני 44 שנה רופא, זו פעם שנייה שאני שומע על זה, ואני מאוד מצפה לאישור שזה לא סרטן אלא דלקת. כולנו בתחושה המעורבת הזו, מצד אחד הטעות הנוראית, מצד שני תקווה ללא סייג שבאמת יתברר שאצל אמיר מדובר בדלקת. הניסוחים הם זהירים. 'מצפים לחדשות טובות מניו יורק'. אז בזה צריך לדון כאשר תגענה החדשות הטובות ואני מקווה שהן תגענה".





הממשק שיקבע האם הרופא טעה


לוקח לגוף המון זמן להתאושש מכימותרפיה, אין מחשבה לפני החלטה על טיפול כזה?
"יש מחשבה שנייה ושלישית. בטיפול רפואי אנחנו תמיד זהירים ובכימותרפיה הזהירות מתחייבת שבעתיים. אחד הדברים שהייתי עושה, ואני בטוח שבית החולים שבו מדובר יעשה את זה, זה להוציא את אותו פרט, התכשיר המיקרוסקופי, שעל סמכו אובחנה המחלה הסרטנית. צריך לתת את זה לאנשים שלא שמעו על הפרשה, שניים-שלושה מומחים בנושא של פתו-אונקולוגיה שיעיינו ויראו. וזה מיד יגיד האם הממשק היה כזה שהרופא הסביר היה טועה".



רואים ברופאים חצי אלוהים ותראה אילו דברים קורים תחת ידיכם"
"העניין הוא השיעור (של הטעויות). הסיכוי שינתחו ב-2016 רגל לא נכונה הוא קיים, אבל מזערי ביותר. המילים שלי 'זה קורה' בשום אופן לא באות להכשיר את השרץ הזה. המערכת הרפואית כולה מגויסת כיום, בגלל המודעות בעולם, בגלל שהרפואה המערבית הגיעה לדרגת התפתחות ועושה פעולות שמציתות את הדמיון, הנושא של בטיחות המטופל, שבראשו עומדת הימנעות מטעות באבחנה, זה עומד בראש מעיינינו".