משרד החינוך ממשיך עם יישום המלצות ועדת ביטון והודיע היום (שני) כי החל משנת הלימודים הקרובה (תשע"ז), לימודי החובה בהיסטוריה יכללו התייחסות מעמיקה לתולדות יהודי ארצות האסלאם. עד כה, נושאים אלה היו אמנם חלק מתוכנית הלימודים, אך הם לא נלמדו באופן מסודר, וכעת, כאמור כחלק מיישום מסקנות הוועדה, הוחלט כי הם יוגדרו כלימודי חובה לתלמידי התיכון וחטיבות הביניים. 



תכנית הלימודים המעודכנת תילמד בחטיבות הביניים ובתיכונים, ותכלול בין היתר את הנושאים הבאים: התפוצה היהודית לאחר גירוש ספרד, פעילותו של ארגון כי"ח (אליאנס), פגיעה ופוגרומים כלפי הקהילה היהודית בצפון אפריקה ואסיה (כגון: עיראק, מרוקו, פרס, טוניסיה ולוב), חוק כרמיה באלג'יר והקמת שכונת הבוכרים בירושלים. בנוסף, יורחבו יחידות הלימוד בנושא אירועי ואדי סאליב ויונגשו חומרי העשרה הכוללים את העיסוק בנושא הפנתרים השחורים.



נפתלי בנט וארז ביטון



"תיקון עוול היסטורי"



ממשרד החינוך נמסר כי הפיקוח על הוראת ההיסטוריה ליווה את עבודת הוועדה ובהתאם להמלצותיה, עודכנה התכנית. עוד צוין כי "מדובר בנושאים אשר היוו חלק מתוכנית הלימודים, אך לא נלמדו באופן מסודר בבתי הספר, וכי בעקבות המלצות הוועדה הם יוגדרו כנושאי חובה ללמידה בתוך כיתות הלימוד".



שר החינוך נפתלי בנט מסר כי "ההיסטוריה חוזרת, במלוא מובן המילה. בשיעור היסטוריה לא רק לומדים על העבר, אלא גם מעצבים את העתיד. 68 שנה שאנחנו מספרים חצי סיפור, 68 שנה שחצי מהעם הודר מדפי ההיסטוריה. ועדת ביטון הוקמה על מנת לתקן את העוול ההיסטורי הזה, ולספר סיפור ישראלי שלם שבכוחו יהיה סוף סוף ליצור אחדות בקרבנו סביב סיפור משותף".



עוד הוסיף שר החינוך כי "עדכון תכנית הלימודים בהיסטוריה הוא בשורה גדולה לעם ישראל כולו. ליהדות ספרד והמזרח היסטוריה מפוארת ולה חלק משמעותי במפעל הציוני. היום הזה הוא יום של תיקון ישראלי גדול ואני גאה על כך מאוד".