על רקע הדיונים בממשלה לקראת קביעת התקציב לשנתיים הקרובות, מסתמן גם קיצוץ של מיליארד שקל בתקציב החינוך (מגנים עד י"ב). אתמול נערכו דיונים בין נציגי האוצר ומשרד החינוך כשעל הכוונת כל שירותי החינוך, מה שגורם לדאגה בקרב עובדי המערכת, החוששים מפיטורים."רוצים לקצץ ממערכת החינוך וזו החלטה הזויה", אומר רן ארז, יו"ר ארגון המורים. "מערכות החינוך והבריאות הן החשובות ביותר ופגיעה בהן זו פגיעה במדינה. לא יוכלו לקצץ במורים השנה כי ה־31 במאי כבר עבר וזה המועד האחרון לפיטורים למורים. לכן גם אי אפשר לפגוע בשעות של התלמידים כי את מספר המורים אי אפשר לקצץ".



"קיצוץ כזה בתקציב המשרד רק יעמיק את הפערים בין המרכז לפריפריה ובין הציבורים השונים המרכיבים אותה", מזהירה אוריאלה ענבר, מורה לספרות בתיכון עירוני ד' וראש ועד הפעולה של המורים. "הייתי מצפה ששר החינוך ימנע את הקיצוץ וייאבק על תלמידי ישראל ועל עתידם, וינהל דיאלוג אמיץ עם המנהלים ועם המורים".



מזכ"ל הסתדרות המורים, יוסי וסרמן, הודיע כי בשום אופן לא יאפשר פיטורי מורים. "מערכת החינוך זקוקה לתמיכה ולשדרוג ולא לקיצוץ ולפיטורים", אמר. גם בארגון הגננות הביעו אכזבה קשה. דורית חזק, יו"ר ארגון הגננות, אמרה: "במקום שיקטינו את מספר הילדים בגנים, החשש שלי הוא שלא נקבל צוות פרא־רפואי לתמיכה פסיכולוגית לגננות, הדרכה לסייעות החדשות שמצטרפות בכל שנה, הוספת מבנים ושיפוצם, אגניות שטיפה לשירותים ועוד".



"במשרד החינוך מקצצים בדרך כלל בעיקר בכוח אדם", טוען אבי קמינסקי, יו"ר איגוד מנהלי החינוך. "ייתכן שיהיו קיצוצים במשרות של אבות בית ומזכירות. יהיו מורים, אבל השאלה היא איזה מורים יהיו. אולי יהיה קיצוץ בערך המוסף של החינוך, בתוספת תקציב לבגרויות, בתוכניות למניעת נשירה ובתוכניות למצוינים".



לדבריו, מדובר בחזרה לימים של 2003. לשנים של קיצוץ אחר קיצוץ, שהשאיר את המערכת ללא תשתית ראויה. ההחלטה המסתמנת מקפיצה גם את זאב גולדבלט, יו"ר פורום ועדי ההורים היישוביים, שאמר: "אנחנו קוראים לממשלה לחזור בה לאלתר מההחלטה הנמהרת על קיצוץ דרמטי זה בתקציב החינוך, הפוגע ישירות בכלל ילדי ישראל, וחמור לא פחות בעתידה של המדינה".