ט"ו באב קנה לעצמו מקום של כבוד לא רק ככזה שמקדש אהבות צעירות, אלא דווקא כיום שבו חוגגים גם הזוגות הקשישים והוותיקים. בין כותלי מרכז היום שושנת כרמל של עמותת שילה, המפתחת שירותים לאזרח הוותיק בחיפה, מצאנו שמורת טבע של זוגות שכאלה.



שמואל ורבקה עצמון, למשל. הוא בן 91, היא בת 88, והם מתחזקים זוגיות טובה וקרובה כבר יותר מ־70 שנה. "כל החיים אני שומר עליה והיא עלי. זה הדבר הכי חשוב. יש לנו שלושה ילדים, תשעה נכדים וארבעה נינים. האהבה מעולם לא נפסקה. אני לא יכול בלעדיה והיא לא יכולה בלעדי", אומר שמואל בסיפוק. כשהוא נשאל לגבי הטיפ הכי חשוב שהוא יכול לתת לצעירים הוא לא מתבלבל: "הסוד לאריכות החיים הזוגיים הוא דאגה הדדית".



הם הכירו בתקופת קום המדינה, כששמואל התגורר בירושלים ורבקה בחיפה, שאליה הגיע שמואל בתקופת מלחמת העצמאות ומאז הם לא נפרדו. דניאלה אלרון, מנכ"לית עמותת שילה, מסבירה ש"הצורך בקשר זוגי רומנטי לא הולך לאיבוד לעולם, כמו במקרה של בני זוג שהכירו במרכז היום ועד היום נמצאים בקשר רומנטי".  




לאהבה אין גבולות


שני זוגות של צעירים שנולדו עם תסמונת דאון חוגגים גם את ט"ו באב. שני הזוגות מתגוררים בהוסטל קיבוץ חפציבה של בית אקשטיין ומשרד הרווחה שמקפיד ליישם מדיניות לשילובם של אנשים החיים עם מוגבלויות בקהילה. שגיא אלוש וניצן לישנסקי נמצאים ביחד כבר 23 שנים. הם הכירו דרך חברים עוד בבר המצווה של שגיא. הוא מספר עליה: "היא אמנם רוצה תמיד פינוקים גם כשאני עייף אבל היא מושלמת" והיא עליו: "הוא נוחר בלילה וזה מציק אבל בסופו של דבר הוא רומנטיקן אז אני משלימה עם זה". השניים השתתפו בפרוייקט "אח שלי גיבור" שתועד גם לטלוויזיה, במסגרתו נסעו עם אחיהם להודו, מה שהיה עבורם חוויה מכוננת לדבריהם.



שגיא אלוש וניצן לישנסקי, צילום:באדיבות המשפחה
שגיא אלוש וניצן לישנסקי, צילום:באדיבות המשפחה



שגיא וניצן מעידים גם על היותם שדכנים מוצלחים משום שהכירו בין אודי וטלי, גם הם לוקים בתסמונת דאון, שנמצאים יחד כבר שש שנים. "אנחנו לא אוהבים את העובדה שבסופי שבוע אנחנו לא נמצאים ביחד וכל אחד נמצא עם ההורים שלו" הם מספרים. אודי טוען שטלי היא בת זוג מפנקת, וטלי מעידה שאודי חתיך. השניים אוהבים לצאת לבתי קפה ביחד ומאחוריהם גם חתונה בה במקום רב קידש אותם איש התקשורת אברי גלעד. "אחרי החתונה טסנו יחד לפריז לירח דבש וזאת היתה החוויה הכי גדולה שלנו ביחד עד היום". ממשרד הרווחה שתחת אחריותו נמצאים ההוסטלים לאוכלוסייה הבוגרת של אנשים עם מוגבלות נמסר: "נמשיך לפעול לשילוב מקסימלי בקהילה של אנשים המתמודדים עם מוגבלות כדי לאפשר חיים מלאים, מאושרים ומספקים. אנחנו מאחלים לכל זוגות האוהבים ט"ו באב שמח".