טרגדיה בירושלים: בשעות הערב (חמישי) פונתה לבית החולים הדסה עין כרם תינוקת מיד לאחר לידת בית, כשהיא ללא רוח חיים. הודעה נמסרה למשרד הבריאות ולמשטרת ישראל. בשלב זה לא ניתן לקבוע האם ניתן היה להציל את התינוקת, במידה והלידה הייתה מתרחשת תחת פיקוח רפואי. היולדת בת 38 ממוצא אפריקאי ולא ידוע בשלב זה מעמדה החוקי בארץ. בשעה זו היא נחקרת במשטרה לבירור נסיבות האירוע. מהפרטים הידועים עד כה, האישה ככל הנראה ילדה ללא מיילדת או תמיכה רפואית כלשהי.



פראמדיק מד"א, דוד ילינק, שטיפל בתינוקת סיפר: "כשהגענו למקום ראינו תינוקת כבת מספר שעות מחוסרת הכרה, ללא דופק וללא נשימה. מיד התחלנו להעניק לה טיפול רפואי וביצענו בה פעולות החייאה מתקדמות שכללו תרופות, הנשמה ועיסויים ופינינו אותה תוך כדי המשך פעולות החייאה במהירות לבי"ח, שם הרופאים המשיכו להיאבק על חייה, אבל לצערנו בסופן הם נאלצו לקבוע את מותה".



מבית החולים "הדסה" נמסר: "מקרה טראגי זה מצביע שוב על חשיבות ביצוע לידות בית בסביבה מוגנת של בית חולים. איננו יודעים כמובן ברגעים אלו אם ניתן היה להציל את התינוקת, אך מן הניסיון הכולל בלידות בית המתבצעות בתוך בית החולים כלידה טבעית, הרי שבסביבה זו ישנה תמיד אופציה לטיפול רפואי מיידי ביילוד או באם במצב חירום. בהדסה ובבתי החולים המורשים מתבצעות בכל יום עשרות לידות טבעיות על ידי מיילדות מנוסות ומוסמכות לסוג לידה שכזה, לאלה המבקשות ללדת באווירה ביתית עם השגחה רפואית הנמצאת בטווח יד".



לפני כשנה אירע מקרה דומה כשיולדת מיישוב בגליל התחתון הגיעה עם תינוקת שילדה בלידת בית, כשהיא ללא דופק. האישה הגיעה עם התינוקת לבית החולים לאחר המלצת המיילדת שהבחינה כי לתינוקת אין דופק. במקרה זה ירידת המים של האישה הייתה תקינה וההיריון לא הוגדר כהריון בסיכון.



"אין פיקוח בארץ על לידות בית"


ד"ר יעל ברקן, רופאת נשים בכירה בקופת חולים כללית, הגיבה לאירוע ומסרה ל"מעריב אונליין": "הדיעות על לידות בית חלוקות. בהולנד ובאנגליה זה רוטיני אבל יש שם בחירה קפדנית של הנשים שמתאימות לזה. בארץ אין פיקוח וזה לא נוהל ממוסד. יש הרבה לידות ביתיות שמצליחות אך שזה מסתבך, זה עלול להסתיים בכי רע לאם וליילוד. ההמלצה שלי היא שמרנית: לדעתי המקום הבטוח ביותר ללדת הוא בבתי החולים".



לידות ביתיות קיבלו לאחרונה רוח גבית מכיוונה של ח"כ תמר זנדברג (מרצ) שמקדמת מענק לידה מלא עבור לידות בבית. "מחקרים מראים כי ההצדקה הרפואית אינה תקפה כאשר מדובר בהריון בסיכון נמוך המלווה על ידי מיילדת, ואסור למנוע מאשה לבחור באפשרות האישית הטובה ביותר בשבילה באמצעות סנקציה כלכלית. יש מקום לאלטרנטיבה של לידה ביתית ועלינו כמחוקקים לדאוג לבטיחות לידות אלה באמצעות החזר כספי בגין שימוש במיילדת מוסמכת", אמרה זנדברג בהתייחס לחוק שקידמה. ההנחה עליה התבססה בקידום החוק היא שמחקרים שנעשו בשנים האחרונים מצאו כי כאשר מדובר בלידה בסיכון נמוך, ויש להדגיש שכשהלידה הזו מלווה על ידי מיילדת מוסמכת - אין ללידת בית השפעה שונה על בריאות היולדת או היילוד לעומת לידה בבית חולים. בשנים האחרונות יותר ויותר נשים בוחרות ללדת בבית במרחב טבעי ומוכר, ועדיין שיעור הלידות הביתיות בישראל נמוך ומסתכם בפחות מאחוז מכלל הלידות.



ההערכות הן שכיום מתקיימות בישראל בין 600 ל-800 לידות בית מדי שנה. ארגון הבריאות העולמי ציין שעל סמך מחקרים רבים שנערכו בעשור האחרון, הוא מכיר בבטיחותה של לידת בית. במדינות מתקדמות שונות בעולם מתקיימות לידות בית כחלק משרותי הבריאות הציבוריים. בשנת 2013 בעקבות מחקרים בנושא, הגדילה ממשלת בריטניה כשהחליטה להמליץ לנשים בריאות עם הריונות תקינים ללדת בביתן או בבית יולדות, המנוהל על ידי מיילדות, שכן תוצאות הלידה לאם ולעובר היו שוות לתוצאות לידות בבית חולים, עם פחות התערבויות רפואיות ושביעות רצון גדולה יותר. יש להדגיש שהלידות הביתיות בישראל הן בדרך כלל נעשות בעזרת מיילדת מוסמכת, ולא כפי שהיה ככל הנראה במקרה הנוכחי.