המשטרה עצרה כנופיה בחשד שניהלה רשת של קבצנים כבדי שמיעה ודיבור, שיובאו לארץ ממזרח אירופה. עד כה נמצאו עשרה קבצנים, שנכלאו בדירות וסבלו מאלימות ועושק. כתב הפלילים בוקי נאה הסביר אתמול לבן כספית אריה אלדד ב"רדיו ללא הפסקה FM103": "יש פושעים שזו התעשייה שלהם. זה קל מאוד. אתה מביא כאלה, נותן להם לאכול, נותן להם לשתות, נותן להם מקום לגור בו. אם אלה נשים אתה גם יכול לנצל אותן לדברים אחרים. זה 'נחמד'. איך המשטרה הגיעה אליהם? היא הרי לא מסכימה שיעמדו בצמתים לא קבצנים ולא להטוטנים שעושים הופעות רחוב. זו סכנת חיים והיו בשנים האחרונות הרבה מאוד קבצנים שנדרסו. אז המשטרה מפנה אותם. אבל אז רואים איזה מסכן, עם בעיה, שלא מבין מילה אחת בעברית, ואז מביאים את רשות ההגירה לדבר איתו, וככה התבררה התופעה הזאת".




האם מייבאים קבצנים מחו"ל כי הקבצנים בארץ עצמאיים ולא רוצים לחלוק את הכסף עם סרסורי קבצנות?

"בדיוק. מרבית הקבצנים הם קבצנים עצמאיים. כמו שאין בארץ סרסורי זונות היום, כי כולם עובדים עצמאית ואף אחד לא פראייר ואף אחת לא פראיירית. לא היה בארץ תיק סחר בזונות כבר עשר שנים. אין כזה דבר. אף אחד לא חי על חשבון אף אחד. אם מישהו מנסה לחיות על חשבון מישהו, הוא הולך למשטרה ומגיש תלונה. פעם גם היו מייבאים זונות שהן לא זונות רחוב, אלא נשים יפות, כדי שתהיה זנות. היום אף אחד לא משקיע בזה כסף, כי תבוא המשטרה ותיקח אותן. אבל מצד שני, מאוקראינה לא מביאים רק קבצנים. יש כאלה שלא רוצים ללכת לגברת (זונה) אז שלושה-ארבעה חבר'ה מביאים מישהי מאוקראינה ועושים תורנות".

"קבצנית טובה מרוויחה כחמשת אלפים שקלים בלילה", טען נאה. "עם ישראל זה עם רחמן, כשהוא רואה מסכן, אז כדי שלא יהיו לו ייסורי מצפון וכדי שאלוהים יעזור לו, כולם תורמים. הייתה לי חברה נרקומנית בתל אביב שהייתה עושה סיבוב בשדרות רוטשילד, חמש-שש שעות ביום, ועושה כחמשת אלפים שקל. היא הייתה הולכת וקונה בהכל סמים, וסוחרי הסמים החליפו מכוניות מרצדס מהחמשת אלפים שקל שהיא הייתה עושה ביום. יש גם הסבה מקצועית. רבות מהזונות הנרקומניות בתחנה המרכזית כבר לא עובדות בזנות, כי זה הרבה פחות כסף ועדיף לעבוד כקבצנית".

אדוארד קובליוב, החשוד בסחר בבני אדם. צילום: אבשלום ששוני
אדוארד קובליוב, החשוד בסחר בבני אדם. צילום: אבשלום ששוני


"לכל אחד מהקבצנים יש את הפטנט שלו", הסביר נאה. "יש כאלה שעומדים ליד אבו-כביר ואומרים 'הרגע השתחררתי, אני צריך שמונה שקלים לנסוע לרמלה'. בשדרות רוטשילד הם מבקשים 'אדון, אדון, תעזור לי'. ויש את אלה שיושבים על הרצפה. בעבר היו מביאים מיהודה ושומרון נשים ותינוקות שיישבו על הרצפה ויעשו פרצוף של מסכנות, זה היה אחלה כסף. היו גם כאלה שמשכירים אותן ואפילו משכירים תינוקות".