חוקרים באוניברסיטת תל אביב הצליחו לשפר ביצועים של תנועת יד פגועה מבלי שהנבדקים הזיזו את האיבר באופן רצוני, זאת בעזרת שילוב של שיטות וביניהן גם טכנולוגיה של מציאות מדומה. המחקר פורץ הדרך שממצאיו פורסמו הערב (שלישי) נעשה בקרב נבדקים בריאים כשהשלב הבא שהחל בימים אלה יכלול חולים שעברו אירוע מוחי שגרם להחלשה וקושי בתנועה של אחת הידיים. החוקרים מקווים שהשיטה החדשה תסייע לנפגעי שבץ מוחי להתאושש במהירות ובקלות רבה יותר מאשר בעבר והפגיעה בתנועה.



מציאות מדומה

פרופ' רועי מוכמל ותלמיד המחקר אורי אוסמי מבית הספר למדעי הפסיכולוגיה ומבית ספר סגול למדעי המוח באוניברסיטת תל אביב, הם העומדים מאחורי מחקר החדש שבו גילו שאדם יכול לאמן את ידו ולשפר את ביצועיה גם מבלי להפעיל אותה באופן רצוני באמצעות שיטות תרגול ש'מערימות' על המוח בעזרת טכנולוגיה של מציאות מדומה.



מחקר מציאות מדומה

"תהליך השיקום של נפגעי מוח בכלל, ונפגעי אירוע מוחי בפרט, מתבסס כיום על אימון פעיל של האיבר הפגוע," מסביר ל"מעריב" פרופ' מוכמל "אנחנו הלכנו לכיוון אחר בו בעזרת מספר שיטות ניסינו לאמן יד אדם בלי להזיז אותה בצורה רצונית. חולה שעבר אירוע מוחי כגון שבץ שבגלו יד אחת חלשה, מתקשה בדרך כלל בשיקום הממושך והאינטנסיבי שארוך ומעייף" לדבריו, הדרך המקובלת לטיפול היום היא פיזיותרפיה ליד הפגועה. הוא מבהיר כי גם אדם בריא מתעייף ממטלות פיזיות ממושכות וזה מאתגר הרבה יותר לחולה לשלוט ביד החלשה". 



תרגול למוח



"נעזרנו בשילוב של מספר דרכים חלופיות בהן אפשר להשתפר בביצוע של מטלה. דרך אחת היא צפייה במישהו שעושה את המטלה. זו סימולציה למוח שגורמת למנגנונים העצביים במוח לעבור תרגול בזמן הצפייה. אלה אותם מנגנונים שפעילים בזמן הביצוע והשליטה העצבית משתפרת, הסביר פרופ' מוכמל.



על השימוש במציאות מדומה, אמר פרופ' מוכמל: "הנבדקים שלנו לבשו כפפות מיוחדות עם חיישנים שמזהים תנועה ואת מיקום האצבעות. בנוסף לזה הם הרכיבו משקפיים של מציאות מדומה שדרכם הם ראו דרך מצלמה את הסביבה כפי שהיא אבל כשהם הסתכלו לכיוון הידיים, במקום לראות את הידיים האמיתיות שלהם, הם ראו ידיים וירטואליות שנשלטו בעזרת תכנה. הנבדקים התאמנו ביד ימין והזיזו את האצבעות שלה. בעזרת חיישני התנועה בכפפה זיהינו את התנועה אבל במקום לראות להם דרך המשקפיים במציאות המדומה את יד ימין זזה, הראינו דרך המציאות המדומה כאילו יד שמאל זזה. אחרי שהם התאמנו כך במשך רבע שעה בדקנו את הביצועים של יד שמאל שלא זזה ולא עברה אימון וראינו שהביצועים של יד שמאל השתפרו בצורה משמעותית".



השלב הבא גם מכשיר שהזיז את יד שמאל כך שהיד השמאלית זזה למרות שהנבדק היה פסיבי. "הנבדק הזיז את יד ימין אקטיבית ויד שמאל הוזזה בהתאם על מכשיר. כך שיש את המשקפיים עם המציאות המדומה ואינפוט מרחבי תחושתי שיד שמאל זזה בעזרת מכשיר. זה שיפר עוד יותר את הביצועים ביד שמאל", הסביר פרופ' מוכמל. לדבריו בימים אלה הם נכנסים לשלב הבא של המחקר שכולל עבודה עם בית לוינשטיין עם נפגעי שבץ מוחי עם הגבלת תנועה ביד.