"כולנו שואלים את עצמנו אם מחר בבוקר לעלות על המנופים כי כנראה שגם על היסודות אנחנו לא יכולים כבר לסמוך", כך אמר הערב (שני) רועי וינשטיין, יו"ר ועד הפעולה של מפעילי עגורני הצריח באתרי הבנייה בישראל, בראיון ל"מעריב אונליין" מזירת נפילת המנוף בבת ים



כשהוא עדיין נסער גם שעות ארוכות אחרי האירוע שנגמר בנס, אמר וינשטיין, כי "המנוף הזה למעשה היה מועד לפורענות מרגע שהוא הוצב באתר. יש עוד מנוף כזה באשדוד שאנחנו חושדים שהבסיס שלו רעוע וגם עליו התרענו כבר. חודשים ארוכים אנחנו זועקים שישנם בישראל חמישה בודקים מוסמכים על 1200 מנופים וזה פשוט בלתי אפשרי לייצר את הבטיחות בכזה יחס".

רגע קריסת המנוף בבת ים


וינשטיין מדגיש כי סכסוך העבודה שהכריזה ההסתדרות עבור ועד הפעולה השבוע עדיין לא מאפשר להם לצאת לשביתה מאורגנת בתוך שבועיים אם לא יצליחו להגיע להסכם קיבוצי מול התאחדות הקבלנים ומשרד העבודה שיבטיח את בטיחותם ואת אחריות הקבלנים וחברות הבנייה. זאת משום שוועד הפעולה עדיין אינו ועד עובדים יציג ולכן זכות השביתה שלו מוגבלת.



עם זאת, חבר ועד הפעולה, דן ורשבסקי, אמר כי "בשעות אלה יושבים נציגי ועד הפעולה עם אנשי ההסתדרות בניסיון להגיע להבנה מהיכן ישולמו ימי השביתה אם נגיע למצב הזה, ובהסתדרות קיימת נכונות לממן את ימי העבודה שילכו לאיבוד מקרן השביתה של ההסתדרות עצמה". וינשטיין, שהפך בעל כורחו לפנים של מאבק המנופאים המפרך, הוסיף: "אנחנו מנסים להגיע למצב שבו תנאי ההעסקה הבלתי אפשריים שלנו ביחד עם תנאי העבודה בשטח, שהם בלתי אנושיים והמדינה יכולה להתבייש בהם, יוסדרו בכל זאת אחת ולתמיד בהסכם קיבוצי. אבל תנאי ההעסקה שלנו הם כל כך נצלניים שהם אפילו לא נכנסים להגדרות של ההסתדרות לשם הכרזה על עיצומים ועל זה אנחנו מנסים ביחד איתה לגשר עכשיו כי המצב הנוכחי פשוט לא יכול להימשך יותר".



רועי וינשטיין מאשים כי למרות הגיבוי מחברי כנסת והנכונות של שר העבודה חיים כץ לפעול בנושא, דרכם של המנופאים לשיפור בטיחותם באתרי הבניה היתה חסומה עד כה: "שמונה חודשים אנחנו נדחים על ידי התאחדות בוני הארץ (התאחדות הקבלנים) בכל הדרישות שלנו. לא היתה לנו ברירה אלא לבקש את חסות ההסתדרות. אני לא רוצה להיות נביא זעם לגבי שביתה. התרענו על המצב הזה והוא קרה שוב. זה כמו שאני אתריע על זריחת השמש ומחר היא תזרח. לא קרתה כאן שום דרמה מבחינתנו, הדרמה היחידה שקורית היא שלא כל יום קורס מנוף. זה שלא נהרג הפעם אף אחד זה נס בפני עצמו".



ועד הפעולה מודע היטב לכוחו לשבש מהותית את העבודה באתרי הבנייה בעת רגישה מאד מבחינת ראשי כולנו, שר האוצר כחלון ושר הבינוי והשיכון גלנט, שנבחנים מדי יום על פועלם לחילוץ ישראל ממשבר הדיור. "לא כחלון ולא גלנט לא רואים לנכון איך הדרישות שלהם מהקבלנים צריכות להיות מגובות במציאות היומיומית שלי באתר הבנייה", אמר וינשטיין. "גלנט לא מבין איך ייבוא אלפי פועלי בנייה מחו"ל שמשועבדים למשכורת רעב משפיע באופן ישיר גם על תנאי הבטיחות שלהם ושל כולנו, ולנו נמאס להסביר כי אף אחד לא מקשיב".



ורשבסקי איתן בדעתו כי ללא שביתה כללית של המנופאים לא יהיה הישג, דווקא בגלל היכולת של מפעילי המנופים מסוג עגורן צריח לשבש את בבת עינו של שר האוצר – קצב הבנייה למגורים. "בעזרת השם תהיה לנו בקרוב שביתה. אין דרך אחרת. במקום להגיע להבנות עם הקבלנים על תנאי הבטיחות אנחנו מנסים להגיע עם ההסתדרות להבנות איך אפשר לממש שביתה. כי גם בהסתדרות מבינים שבלי שביתה לא יזוז כלום". 



על העובדה שהמנוף שקרס היה לדברי בעלי חברת הבנייה כזה שעבר אישור בטיחות, ורשבסקי מלגלג: "המנוף התהפך פשוט מהקרקע, מבסיס הבטון שאמור לאזן אותו ויצא מהאדמה שלא החזיקה אותו. אין מבחינתנו משהו שמוכיח יותר את הזלזול גם בהקמה של המנופים וגם בפיקוח עליהם. לפני שבועיים קרה אותו דבר. המנוף הזה רק הוצב לא מזמן. כשיש רק חמישה בודקים מוסמכים בכל הארץ ככה נראית גם המקצועיות שלהם. המנוף צריך לקבל אישור קרקע לפני שהוא מוקם. אישור הבטיחות הוא אחרי הקמה. החקירה תהיה חייבת לבדוק אם היו לתאר את כל האישורים הדרושים. הבעיה כאן לא היתה במנוף עצמו כמו במקרים אחרים".