"רוב הזמן ישבנו באולם גדול עם כיסא שמחובר אל השולחן. את לא יכולה להתכופף, לא יכולה לשבת, אי אפשר להתרכז במבחן כשלא נוח לך". את הקשיים הללו מתארת ג', סטודנטית לשעבר מדרום הארץ, שלמדה ניהול מערכות בריאות במכללה האקדמית לישראל שברמת גן.



לקראת דיון שיתקיים היום בכנסת בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בראשות ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת), בנושא זכויות סטודנטיות וסטודנטים הורים, סטודנטיות שהרו או ילדו במהלך לימודיהן, חושפות תמונת מצב קשה שבה רובן לא מודעות לזכויותיהן. וגם אם כן, לא בטוח שבשטח יהיה מי שידאג ליישומן. וזה לא שאין הנחיות ייעודיות לכך. המועצה להשכלה גבוהה התקינה הנחיות בדיוק למצבים הללו של סטודנטיות הרות או לאחר לידה (ראו טבלה משמאל).



"בחודש השמיני או התשיעי להריון איחרתי בשמונה דקות לשיעור אחרי שהייתי מגיעה ברכבת ובאוטובוס למכללה. המרצה לא רצתה להכניס אותי לכיתה אז הלכתי לדיקן בדמעות ולא הייתה לו שום כוונה לעזור לי. לא הייתה שום התייחסות לסטודנטיות בהריון גם בהיעדרות משיעורים. אז שבוע־שבועיים אחרי הלידה כבר חזרתי ללימודים", מוסיפה ג'.



רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל: "צר לי לראות שהמוסדות לא דואגים ליידע ולהנגיש את הזכויות המגיעות לציבור הסטודנטים ההורים. אין ספק שמדובר באוכלוסיה עבורה הדרך לסיום הלימודים רצופה בהרבה יותר קשיים. חשוב לזכור שתפקיד האקדמיה הוא בין היתר להתאים עצמה לכלל, בייחוד כשמכורח המציאות בארצנו, צעירים בישראל מתחילים ללמוד בגיל מבוגר ביחס לצעירים בעולם".



גם ת', סטודנטית לתואר שני באוניברסיטת בן־גוריון שבבאר שבע, מציינת כי בקמפוס ישנה אחראית על נושא זכויות נשים בהריון שסיפרה לה על זכויותיה ועל המתקנים שיש בקמפוס כמו חדר הנקה וחניה ייעודית. "אבל", היא מסייגת, "אחרי שילדתי וחזרתי ללימודים, היה לי קורס שנאלצתי להיעדר ממנו פעמיים כי בני בן השלושה חודשים חלה. המרצה טענה שמחלת ילד זו לא סיבה להיעדר מהלימודים, זה לא תירוץ מספיק בשביל לא להגיע".



הבקשה נמצאת בבדיקה, אך ת' יצאה עם טעם מר. "היא דיברה אלי לא יפה, ניסיתי להסביר לה שזה לא בשליטתי, שאני לא גרה בבאר שבע, שיש לי נסיעה של שעתיים לכל כיוון, ואני לא יכולה לעזוב אותו לכל היום. גם ככה אני עושה את התואר עם השיניים והיא התייחסה לזה כאילו זו סיבה לא מספיק טובה, יצרה תחושה מאוד לא נעימה, כאילו אני אשמה בזה שהילד שלי חולה".



אוניברסיטת בן גוריון. צילום: WWW.PIKIWIKI.ORG.IL
אוניברסיטת בן גוריון. צילום: WWW.PIKIWIKI.ORG.IL



"הבהירו לי שהכסף ילך לפח"



נ', שלמדה באחד מבתי הספר למוזיקה, מספרת כי "תוך כדי ההריון הראשון שלי, בשנה הראשונה ללימודים, מאוד התחשבו אם הייתי צריכה להיעדר. בתום השנה השלישית ללימודים נכנסתי שוב להריון וזה היה ממש במקביל לרישום לשנה הבאה. כשנרשמתי, עדיין לא ידעתי אם אני בהריון או לא", מסבירה נ'. "כשהגעתי לבנות את מערכת הלימודים זה היה מול מנהלת בית הספר. היא בעצם הבהירה לי בצורה הברורה ביותר שאם תאריך הלידה המשוער שלי הוא במרץ, הכסף ילך לפח ואני לא אוכל להשלים את זה בשנה שלאחר מכן. זה שהיא אישה ואמא - נשים את זה בצד, היא עשתה את זה משיקולים טכניים שלפיהם לא שומרים בקורס שנתי מקום לתלמיד. חזרתי עם הידיעה הזאת הביתה וחשבתי מה אני הולכת לעשות ובסוף ביטלתי את הרישום, לא סיימתי את התעודה ודמי הרישום הלכו לפח".



"זה הכעיס אותי מאוד", אומרת נ', "דיברתי איתם ושלחתי מיילים והם פשוט אמרו בנעימות, 'אנחנו מאוד אוהבים אותך, תחזרי אחרי שתלדי'. זה מושרש כל כך עמוק בחברה שנשים מסתובבות ומתהלכות בתחושה שהן כל הזמן צריכות להוכיח את עצמן ולהילחם על המקום שלהן ויש דברים שהם סופר טריוויאליים. רק בדיעבד אני רואה שנעשה כאן משהו שהוא לא תקין, שזה מה שיותר מבאס אותי באופן אישי".



מאוניברסיטת בן־גוריון נמסר בתגובה כי לוועדת ההוראה לא הגיעה בקשה בנושא דומה. "מבירור עם המרצה עולה כי גם היא לא זוכרת מקרה (ובוודאי לא מהסמסטר הנוכחי) שבו היא לא אישרה היעדרות עקב מחלת ילד. נציין שבמקרה דומה מהשנה שעברה, אישרה המרצה הקלה בתנאי הנוכחות של סטודנטית בשל נסיבות ייחודיות שהתפתחו לאחר שילדה. כאמור, איננו ערים למקרה נוסף, ומובן שאילו היה מופנה אלינו אירוע כזה בזמן אמת, היינו מטפלים בו ביעילות ותוך מתן מענה מנומק, כפי שאנחנו נוהגים בכל הפניות של הסטודנטים שלנו".



מהמכללה האקדמית לישראל ברמת גן נמסר כי ככלל, "הריון הנו מצב פיזיולוגי ואינו מחלה. אנו מברכים על כך שהסטודנטיות שלנו בהריון ועושים הכול לפי המקובל כדי לסייע להן. מאחר שמדובר בסטודנטית אנונימית, תשובתנו הנה כללית ומתייחסת לכלל הסטודנטיות בהריון. במכללה שלנו יותר מ־1,000 מקומות חניה חינם. אפשר לחנות בבניין המקורה ואזי מדובר במרחק של כ־30 מטר מבנייני הלימוד. ההקלות האקדמיות ניתנות על ידי דיקן הסטודנטים ומתייחסות לכל מקרה לגופו. ככלל יש להבדיל בין סטודנטית בהריון לבין סטודנטית בשמירת הריון - ההקלות הניתנות שונות. מאחר שאיננו יודעים במי מדובר, נאמר כי ככלל הסטודנטיות מקבלות את כל ההקלות לפי התקנון".