האם תתהפך ההחלטה? בבית המשפט בחיפה התקיים היום (ראשון) הדיון בבקשת הערעור של "חיפה כימיקלים" על ההחלטה לרוקן את מכל האמוניה בעיר. במהלך הדיון, השופטת שרון נתנאל קראה לנוכחים ולאלה שמחוץ לאולם המשפט "להירגע" ולא להפריע, והבהירה כי בסופו של הדיון היא לא מתכוונת להודיע על ההחלטה לרוקן את מכל האמוניה תוך עשרה ימים כפי שהוחלט, כי לדבריה מדובר בפעולה "לא ריאלית".



בסופו של דבר, לא התקבלה החלטה סופית בנושא, והובהר כי היא תינתן בימים הקרובים. ד"ר רויטל גולדשמיד, דוברת פורום אדם סביבה, מסרה לאחר הדיון כי "ההחלטות צריכות להתקבל בזהירות הראויה ובהחלטיות הראויה. אמוניה היא רק הראשונה מבין שורה של חומרים מסוכנים בחיפה שצריכים לצאת מהמרחב החיפאי בכללן מכלי הדלקים הגז והתזקיקים, הברום והאתילן ואנו מצפים מהגנת הסביבה לא לעצור כאן ולעמוד כשומרי סף גם בעצירת התוכניות להרחבת התעשיות המזהמות בחיפה".



יש לציין כי בניגוד לקביעתה של השופטת בנוגע למכל, היא הקשתה על החברה בשאלותיה. במהלך הדיון פנתה לחיפה כימיקלים ודרשתה את עמדתם כשאמרה: "גם סיכון של אחוז אחד המשמעות שלו הוא 1500הרוגים, כלומר אסון לאומי". עוד אמרה כי "גם הסתברות זניחה יכולה להביא לנזק גדול".
תושבי חיפה מפגינים נגד מכל האמוניה


בין מי שהשתתף בדיון: נציגת הממשלה ח"כ יעל כהן פארן, נציגי המשרד להגנת הסביבה סגן השר ירון מזוז ומנהל המחוז שלמה כץ, נציגי הרשויות המקומיות ראש עיריית חיפה יונה יהב ואנשי לשכתו, חיים צורי ראש עיריית קרית מוצקין, נציגי חברי מועצת העיר, כותבי דוח המומחים בראשותו של קינן ונציגי הארגונים הירוקים.

ראש עיריית חיפה יונה יהב בהפגנה נגד מכל האמוניה . צילום:דוברות עיריית חיפה


"קוראים לשופטת שלא להיכנע ללחצים"

עו"ד שרית גולן שטיינברג מפורום אדם סביבה במטרופולין חיפה מסרה במהלך הדיון: ״אני מעודדת מהתנהלות הדיון, ניכר שהשופטת קראה את כלל החומרים ומפנה שאלות חשובות לצדדים. חשובה עמדת נציג היועץ המשפטי לממשלה שמסר שאף משרד ממשלתי לא ביקש ממנו לתמוך בערעור או שטען כי המשק בסכנה".

אבי שגב מהוועד המנהל של הקואליציה לבריאות הציבור מסר: ״זוהי עזות מצח של ממש מצד חיפה כימיקלים להזרים עוד לפחות 2,500 - 5,000 טונות נוספים של אמוניה לתוך המכל, בעוד שצו סגירתו כבר נכנס לפועל". ד״ר רויטל גולדשמיד, דוברת פורום אדם סביבה מסרה: "אנו קוראים לשופטת לא להיכנע ללחצים המופעלים עליה ולשים כנגד עיניה רק את חייהם של תושבי מפרץ חיפה הנתונים בסכנה יומיומית, על פי דברי המומחים".

הפגנה נגד מכל האמוניה בחיפה, הבוקר. צילום: באדיבות עמותת "צלול"


  


מחאת תושבי חיפה: הלימודים הושבתו עד 12:00



במקביל להפגנות שהתקיימו מחוץ לבית הדין, כשלושת אלפים בני אדם, ביניהם בני נוער רבים שלימודיהם הושבתו לצורך כך, הפגינו הבוקר על סכנת האמוניה. בתי ספר בשמונה רשויות מקומיות באזור חיפה השביתו היום למשך ארבע שעות עד לשעה 12:00 את הלימודים, זאת כאות סולידריות למאבק.



רקפת אמסלם, נציגת תושבי חיפה בפורום אדם סביבה, מסרה: "בשם תושבי חיפה והסביבה אנו דורשים מממשלת ישראל סגירה ופינוי מיידי של מכל האמוניה מלב מטרופולין המונה כ-900 אלף בני אדם". לדבריה, "אנו לא מחכים לתקלה שתגרום לפיצוץ בעוצמת כמה פצצות אטום אשר יכחיד אלפי בני אדם ויגרום נזק בלתי הפיך, זה הזמן להפסיק לשחק בחיי בני אדם ולפעול במנהיגות ואחריות".



מנשה שמש, מהוועד המנהל של פורום אדם סביבה במטרופולין חיפה, התייחס גם הוא לנושא ואמר: "סוף סוף התושבים יוצאים למלחמה על חייהם. בזמן שאנו נלחמים להוצאת אסון מכל האמוניה מקרבנו במחשכים מתנהלים מגעים להסדרת מתחם בז"ן המזהם וגורם לתחלואה ומוות מתמשכים בקרב התושבים ושבעת מלחמה יהיה מסוכן ונפיץ לא פחות ממכל האמוניה".