עבודות חפירת מנהרת "הקו האדום" של הרכבת הקלה מתחת לנתיבי איילון, שהחלו בתחילת השבוע, כבר הגיעו על פי ההערכות לכמחצית מ-30 המטרים שאמורים להיחפר מתחת לנתיבים. לפנות ערב נוצרו עומסי תנועה כבדים בנתיבי איילון ולאורך רחוב קפלן - מדיזנגוף עד לצומת בגין, לאחר שאתמול העומס בתחנות הרכבת היה קטן יותר. בחברת נת"ע הבהירו שהחפירות עד כה מתנהלות כמתוכנן ולא התגלו זעזועים מעל פני הקרקע.



בתל אביב נוצר בשעות אחר הצהריים והערב כאוס מוחלט בכבישים, מערך התנועה קרס וכלי רכב פרטיים, מוניות ואוטובוסים עמדו במשך שעה ויותר חסרי אונים כאשר אין להם אפילו מקום מפלט לכביש אחר. אלו שניסו להיכנס לרחובות צדדיים נתקעו גם שם בפקקים. חלק מהנוסעים באוטובוסים התייאשו וירדו באמצע הדרך. בחברת דן סיפרו שהיו איחורים קשים מאוד בגלל הפקקים הממושכים וגם בתחנות נוצרו עומסים של ממתינים רבים.



"יצאתי מהבית ואחרי כמה מאות מטרים פתאום ראיתי שיירה ענקית של פקקים לכיוון מרכז תל אביב. הייתה לי פגישה חשובה אבל הבנתי שאי אפשר יהיה להגיע. מזל שעוד הצלחתי לעשות פרסה", סיפרה אביבה המתגוררת בעבר הירקון. נוסעים מבוגרים באוטובוסים נאלצו להמתין זמן ממושך, דבר שלעיתים יצר דאגה אצל בני משפחה. "ניסיתי להשיג את אמא שלי כמה פעמים בטלפון ולא הייתה תשובה בבית. דאגתי ואז התברר לי שהיה הייתה תקועה הרבה זמן בפקק באוטובוס", סיפר חיים מרמת גן. יוסי שנתקע ברכבו הפרטי במשך זמן ארוך אמר: "זה סיוט אחד ענק, איך יוצאים מזה".



מחברת דן נמסר בעקבות קריסת מערך התנועה: "משרד התחבורה מקדם מהלך חשוב והיסטורי של רכבת קלה אבל הגענו לפרשת דרכים, צריכים להחליט בשעות הלחץ של הבוקר והערב, או תחבורה ציבורית או תחבורה פרטית, אחרת הפקקים עוד יחזרו על עצמם".



לעומת זאת בתחנות הרכבת שפעלו, ההגנה וסבידור מרכז, היו פחות עומסים, אבל גם השאטלים שהעבירו נוסעים בין התחנות, נתקעו בפקקים. רכבת ישראל תגברה את הקרונות ואת תדירות הקווים אבל הבעיה הייתה הפעם בתנועה בכבישים.



פקקים בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני



השבתת הרכבות נמשכת עד לסיום העבודות, ככל הנראה ביום חמישי הקרוב. בעקבות האירועים הנקודתיים של פקקים ועומסים, שאירעו עם תחילת העבודות בתחנת ההגנה בתל אביב ובחלק מהתחנות, רכבת ישראל תגברה אתמול את מספר הרכבות והקרונות.



עומסי התנועה בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני



במקביל, משרד התחבורה תגבר אתמול את מערך השאטלים בין תחנות ההגנה לסבידור. האוטובוסים עצרו גם בתחנת השלום והנוסעים שכבר התרגלו למערך החדש עלו על ההסעות שיצאו בתדירות גבוהה. אבל בצירי התנועה שבאחריות בקרת הרמזורים של עיריית תל אביב והמשטרה - נמשכו העומסים הכבדים.



עבודות החפירה מבוצעות על ידי נת"ע במכונת ה-TBM – "גולדה" באמצעות חברה סינית והן החלו לפני כשבועיים. מכונת "גולדה" היא רק הראשונה שתעבור מתחת לנתיבי איילון, כאשר תחפור את אחת משתי המנהרות. בחודשים הקרובים צפויות להתבצע על ידי מכונת TBM נוספת עבודות חפירת המנהרה המקבילה.



"קצב החפירה בעומק האדמה תלוי ב'גולדה' ואם החפירות יהיו בקצב מהיר יותר ולא יהיו תקלות, תנועת הרכבות תחודש בנתיבי איילון ברגע שניתן יהיה מבחינה בטיחותית", הבהירו ברכבת ישראל. בנוסף להפסקת תנועת הרכבות בין תחנות ההגנה לסבידור, תנועת הרכבות בקו ירושלים-הרצליה תסתיים בתחנת לוד ובקו הוד השרון תצומצם תנועת הרכבות.