צעד חשוב ומשמעותי להכרה ולהקלה בתהליכים שחווים עשרות אלפי טרנסג'נדרים החיים במדינת ישראל. חברי הקהילה המבקשים לשנות את מינם יזכו מעתה להקלות בבירוקרטיה שנתקלו בה עד כה, ויוכלו למלא את כל הבקשות הדרושות לשינוי מינם בעזרת טפסים באתר משרד הפנים. על הצעד הוכרז אתמול בוועדה לביקורת המדינה בראשותה של ח”כ קארין אלהרר (יש עתיד). מדובר בישיבה רביעית שבה הוועדה מטפלת בנושא אפליית הטרנסג’נדרים. אחד הנושאים שבהם דנה הוועדה הוא תהליך שינוי המין בתעודת הזהות. נציגי משרד הפנים והבריאות ציינו שבאתר של משרד הפנים הועלה טופס שבו ניתן למלא בקלות בקשה לשינוי מין.



עד עכשיו היו שני מסלולים: האחד לאנשים שעוברים ניתוח של איברי המין שיכול לשנות את מינם בתעודת הזהות, והשני למי שלא עובר ניתוח של איברי המין אלא התערבויות רפואיות אחרות שמאפשרות לשנות מין באופן חלקי. אנשים אלה עברו עד כה דרך ארוכה ומרובת בירוקרטיה. בוועדה השתתף עורך דין שהוא גבר לכל דבר, אבל בתעודת זהות שלו כתוב עדיין שהוא נקבה. הוא עבר כמה ניתוחים של התאמה מגדרית לשם שינוי המין אבל לא של איברי המין.




"מברכים על המהלך"



החידוש היום הוא כאמור טופס פשוט למילוי שמועלה באתר משרד הפנים, והמאפשר לאנשים, כמו עורך הדין שנחשב עדיין בעיני המדינה לנקבה, למלא את הטופס, לקחת אותו לרופא ואם הרופא מתרשם שאכן מדובר במי שעבר שינוי מין, הוא חותם על הטופס ועמו ניתן לגשת למשרד הפנים ולשנות בפשטות את המין בתעודת הזהות.



ד”ר גל וגנר קולסקו, יו”ר החברה לבריאות הלהט”ב של ההסתדרות הרפואית בישראל, הגיב בסיפוק להחלטה: “אנחנו מברכים על המהלך הזה. יש לו משמעות מעבר למתן אפשרות לאנשים לחיות במגדר שלהם. המשמעות היא פיזית ובריאותית. עד היום ההתנכלויות הבירוקרטיות שעברו טרנסג’נדרים פגעו ופוגעות עדיין בבריאות הפיזית והנפשית שלהם, כאשר כ־40% מהם עוברים ניסיונות אובדניים. מדובר במהלך מציל חיים”.