המשטרה חוקרת האם בן ה-18 מאשקלון החשוד באיומים על מוסדות יהודיים בעולם קיבל תשלום עבור מעשיו. חוקרי המשטרה איתרו בארנק הדיגיטלי שלו תנועות של המטבע האינטרנטי ביטקוין, לכן אחד מכיווני החקירה מתמקדים באפשרות כי גורמים אחרים הפעילו אותו וככל הנראה שילמו לו, כך דווח הערב (חמישי) בחדשות 2. בצל החשדות ממשיך החשוד לשתוק בחקירתו ולא מספק הסבר למעשיו.



מוקדם יותר בית המשפט בראשון לציון האריך בשמונה ימים את מעצרו של הצעיר שנעצר על ידי חוקרי היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות בחשד כי עמד מאחורי האיומים הטלפוניים על הטמנת פצצות במוסדות יהודיים בארה”ב בחודשים האחרונים.



החשוד, בעל אזרחות אמריקאית, נחשד גם בניסיון לחטוף את נשקה של שוטרת במהלך מעצרו. הצעיר נעצר בביתו והובא היום בפני בית המשפט, ואילו אביו נעצר לחקירה. בתוך אך אמו של האם לא אותרה. בפשיטה שבוצעה בביתם נמצאו מחשבים וציוד טכנולוגי משוכלל ששימשו ככל הנראה את הצעיר למשלוח האיומים, שחלקם בוצעו באמצעות תוכנות להקראת מידע.



במסגרת החקירה המשותפת ל־FBI ולמשטרת ישראל הצליחו מומחי סייבר לעלות על עקבותיו של הצעיר שעמד מאחורי האיומים שזרעו פאניקה בקרב מרכזי תרבות ומוסדות יהודיים בארה”ב ומדינות אחרות בעולם. הצעיר הישראלי מואשם בביצוע איומים ביטחוניים, איומי שווא וזריעת פחד ובהלה בקהילות יהודיות ברחבי העולם.



משרדי להב 433 של המשטרה. צילום: פלאש 90
משרדי להב 433 של המשטרה. צילום: פלאש 90



החקירה המשותפת החלה לאחר שהתקבלו איומים על הטמנת מטען חבלה בבית ספר יהודי בניו־זילנד, ובחודשים שלאחר מכן התקבלו איומים דומים בעוד מאה מוסדות ישראליים בארה”ב ובמדינות נוספות. העקבות הובילו לישראל, ובעקבות מידע שהציג ה־FBI למשטרת ישראל נעצר הצעיר. החשד הוא כי הצעיר הישראלי עומד גם מאחורי שיחות איום טלפוניות לחברת התעופה האמריקאית דלתא שלפיהן הוטמנה פצצה באחד המטוסים, שנאלץ לבצע נחיתת חירום.



"סובל מגידול בראש"



בבית המשפט טען נציג המשטרה כי החשוד איים על מוסדות יהודיים ברחבי העולם במאות אירועים בשלוש השנים האחרונות. "מדובר במוסדות יהודיים, קניונים, חברות תעופה ומגוון רב של מוסדות. החקירה מנוהלת אצלנו בערך שנתיים וחצי", חשף נציג היחידה הארצית למאבק בפשעים חמורים ובינלאומיים (יאחב"ל), וציין כי בביתו של החשוד נתפסו חמישה מחשבים, כרטיסי רשת רבים ואמצעי מדיה דיגיטליים מתוחכמים.



באת כוחו של החשוד, עו”ד גלית בש מהסניגוריה הציבורית, ניסתה לגמד את מעשיו של מרשה וטענה כי הוא סובל מגידול בראש מאז היה בן 14, וכי מאז כיתה א’ אינו שורד במסגרות ולכן גם לא שירת בצבא. "יש כאן ככל הנראה שיחות טלפון שעוררו בהלה, אך לא צריך לנפח את זה", אמרה.



רפ”ק יוני עזני, חוקר ביחידת הסייבר של המשטרה, הבהיר: "החשוד היה אחראי על התרעות על מטעני נפץ גם במוסדות בארץ, גם בעולם וגם בכמה חברות תעופה. החקירה התמקדה בשיתוף גורמי אכיפת חוק מארה”ב, אוסטרליה, ניו־זילנד ומדינות נוספות, כדי לאתר את מקור השיחות שהוסוו באמצעים טכנולוגיים מתקדמים".



השופט עמית מיכלס קבע כי "חומר הראיות קושר את החשוד בצורה משכנעת לקיום שיחות הידועות בשם 'סווטינג', הכוללות אירועים רבים של שיחות טלפון למוסדות שונים ברחבי העולם, כאשר בחלק מהמקרים הדבר גרם לבהלה ולתוצאות נוספות".



השופט הוסיף וציין כי האב נעצר מאחר שבמשטרה לא יודעים בוודאות מי מהשניים ביצע את העבירות. "עיינתי בחקירתו של החשוד מהיום ומצאתי שהוא בחר לשמור על זכות השתיקה, עובדה תמוהה לאדם נעדר עבר פלילי, שעל פי באת כוחו לא ביצע את המעשים כפי שטוענת המשטרה", אמר השופט מיכלס.