מפכ"ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך, זימן לשימוע לפני פיטורין את שוטר היס"מ שתועד מכה נהג משאית במזרח ירושלים. לדברי אלשיך הזימון נובע ממצאי הביניים של חקירת המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) והודאת השוטר בעובדות שיוחסו לו. אלשיך הפיץ היום (שישי) איגרת לשוטרים בה גינה את מעשיו של שוטר היס"מ: "זהו אירוע חריג שאין לו מקום במשטרת ישראל ולצערי הוא גורם עוול לעשרות אלפי שוטרים הפועלים לילות כימים למען ביטחונם האישי של אזרחי ישראל ופוגע שלא בצדק בדימויים בציבור".



המפכ"ל התייחס לתיעוד שהופץ והוסיף כי "אתמול ראינו כולנו מול עינינו אירוע חמור בו שוטר יס"מ ממחוז ירושלים, תקף נהג משאית שלטענתו פגע במכוניתו הפרטית מספר ימים קודם לכן. מיד עם קבלת הדיווח בשל חשד לפלילים הועבר דיווח למח"ש ומכיוון שכבר בבדיקה הראשונית קשה היה למצוא הצדקה בתרחיש כלשהו להתנהגות של השוטר, הוא הוצא מידית לחופשה כפויה".



לדברי אלשיך אירוע קשה אחד, מטיל דופי בשוטרים רבים ומסורים. "אנו ארגון אוכף חוק, שמוטל עליו לא פעם להפעיל כוח לצורך אכיפת החוק, לכן עלינו לשמש דוגמה ומופת בסובלנות ובכבוד כלפי כל אדם ולפעול על פי החוק ועל פי ערכי הארגון. בניגוד לטעויות מקצועיות, או טעויות שבשיקול דעת שראוי שיקבלו גיבוי ושימשו בסיס ללמידה ושיפור עתידי, הרי שנטישה בוטה של ערכים, לא תוכל לקבל גיבוי משום סוג".



תיעוד: שוטר נוגח בפלסטיני במזרח ירושלים

תיעוד: שוטר נוגח בפלסטיני במזרח ירושלים, בזמן ויכוח על חניה. צילום מסך
תיעוד: שוטר נוגח בפלסטיני במזרח ירושלים, בזמן ויכוח על חניה. צילום מסך



"לגרש את השוטר המכה מהמשטרה"



מאזן שוויקי (50), נהג המשאית שהותקף על ידי שוטר יס"מ במזרח ירושלים, סיפר אתמול כי הוא סובל מקוצר נשימה כתוצאה משברים בעצם החזה. "הגעתי הבוקר לעבודה במשאית הנמצאת ליד משרד הפנים בשכונת ואדי ג’וז כמו תמיד", הוא סיפר.



"הופתעתי כאשר אחד השוטרים ניגש אלי ושאל אותי: ‘למה פגעת ברכב שלי?’. סיפרתי לו שפגעתי ברכב ביום שלישי שעבר, ורציתי לדעת למי שייך הרכב כדי לסכם עמו איך אני מתקן אותו. במהלך השיחה השוטר התחיל לקלל אותי ולכנות אותי במילים קשות, ואז נגח אותי והתחיל להכות אותי בלי שום סיבה. כל זה למרות שהודיתי שאני פגעתי לו ברכב".



שוויקי הוסיף כי "הוא התחיל להכות אותי וכאשר צעירים הגיעו כדי להרחיק אותו ממני, התחיל להכות גם אותם. לאחר מכן הגיעו שניים מחבריו ליחידה המיוחדת והתחילו להכות אותנו".



תיעוד השוטר המכה גרם לתגובות של זעזוע במערכת הפוליטית. ח”כ יהודה גליק (הליכוד) צייץ בטוויטר: “לגרש מהמשטרה היום ולהושיב בכלא. אלימות היא שפתם של החלשים ולא של החזקים. משטרה אלימה היא משטרה חלשה”.



ח”כ אחמד טיבי ביקר במקום התקרית ואמר כי הוא דורש "לעצור מיד את השוטר הסדיסט עד תום ההליכים. זו התנהלות של איש מאפיה סדיסטי ולא של שוטר שומר חוק".



יו"ר סיעת מרצ, אילן גילאון, אמר כי המקרה הוא "תוצאה ישירה של ההתבהמות הממסדית והרוח הגזענית המנשבת במסדרונות הממשלה, הכנסת והמשטרה".