"אנחנו מצפים שישמעו אותנו ואת הכאב שלנו. אנחנו לא הולכים לעשות בלגן, אנחנו בית ספר - מחנכים ילדים ולא רוצים לפגוע אבל רוצים להעלות את העניין הזה למודעות", כך אומר ל"מעריב אונליין" אורן בן ג'ויה, מורה ומנהל סניף הדר בבית הספר הריאלי בחיפה, לקראת צעדת מחאה הבוקר (שישי) מ"גן האם" בעיר, במחאה נגד סגירת בית הספר העומד בפני סכנת סגירה מזה כשלוש שנים, בשל החלטת משרד החינוך לחייב חוזר מנכ"ל בדבר תשלומי הורים, שמשמעותו, כך טוענים בריאלי - קיצוץ של 40% מתקציבו.



"התחושות כרגע הן של ציפייה ותקווה גדולה, אנחנו מאוד מקווים שבמשרד החינוך יראו כמה המחיר שאנחנו עלולים לשלם יכול להיות גדול. זו לא רק הפגיעה בתלמידים ובמורים, לבית הספר יש ערך רב וגדול מאוד שיוצא מגבולותיו - ההיסטוריה של הריאלי והמדינה משולבים אחד בשני", מוסיף בן ג'ויה. "אנחנו נמצאים בפני צומת מאוד משמעותי ואנחנו רוצים להשפיע על ההחלטה, אני לא בטוח שאנשים מבינים מה המחיר שכולנו עומדים לשלם".



"ההיסטוריה של הריאלי והמדינה משולבים אחד בשני". צילום: ללא
"ההיסטוריה של הריאלי והמדינה משולבים אחד בשני". צילום: ללא



בית הספר הריאלי הוא מוסד חינוכי עצמאי הפועל במעמד של בית ספר שאינו מוכר, הקיים למעלה מ-100 שנים ובו לומדים כ-4,000 תלמידים ומלמדים כ-500 אנשי סגל שעתידם לא ברור. בין הנהלת בית הספר למשרד החינוך מתקיים משא ומתן אך עוד לא נמצא הפתרון שיהיה לשביעות רצון שני הצדדים ובמידה ולא ימצא מתווה הוא צפוי להיסגר ולהביא לפיטורי מאות אנשי הסגל או שיעבור למתכונת של בית ספר פרטי, דבר שיעלה את תשלומי ההורים באופן משמעותי ויביא לכך שתלמידים רבים לא יוכלו להמשיך ללמוד בו. "איך מדינת ישראל יכולה לעשות דבר כזה?", שואל בן ג'ויה בכאב, "כולנו נמצאים באי ודאות לגבי מה יהיה בשנה הבאה ומקווים שההיגיון יגבר".



ממשרד החינוך נמסר: משרד החינוך מכיר בחשיבות בית הספר הריאלי בחיפה. המשרד מקיים התדיינות רצופה עם הנהלת בית הספר ובמסגרתה הציע להם מספר חלופות להתייעלות. המשרד עומד על כך שבית הספר יתכנס להיקפי גביית הורים מותרת – ללא חריגות. משרד החינוך רואה ערך עליון במתן הזדמנות שווה לכל תלמיד ותלמידה.