כ-11 שנים אחרי שנחשפה כת ניאו-נאצית בעיר, מתגבר החשש כי מתקיימת בפתח תקווה קבוצה נוספת התומכת באידאולוגיה הגזענית. לאחר ריסוס צלבי קרס בשלושה מוקדים בשבוע שעבר, בשכונות עין גנים ומחנה יהודה, התגלו בראשית השבוע, במחשבים של שכבה י"א באחד התיכונים המובילים בעיר, שומרי מסך עליהם הוצגו תמונות של הצורר הנאצי, אדולף היטלר, וכן של מחנות השמדה וכתובות ניאו-נאציות נוספות. במשטרת פתח תקווה נפתחה חקירה חשאית בעקבות מידע מודיעיני שהגיע אל מחלק הנוער של התחנה תוך כוונה להתחקות אחר התלמידים המעורבים בהפצת חומרי הנאצה בתוך מחשבי בית הספר וכן למצוא קשר בינם לבין ריסוס צלבי הקרס במוקדים שנחשפו.

למעריב נודע, כי גורם בבית הספר מיהר להזמין טכנאי שנטל עמו את המחשב לטיפול לאחר שהתגלו כתובות הנאצה והתמונות של היטלר על אחד המחשבים של התלמידים כשומר מסך. מיד כשנודע דבר המקרה, החלו תלמידים באותה שכבה לחשוף בפני המורים כי נתקלו בעבר במקרים דומים בהם הוצגו כתובות וסמלים ניאו-נאציים על מחשבי העבודה שלהם בכיתה בבית הספר. לאחר בירור הפרטים החליט הצוות הניהולי של בית הספר שלא לערוך שיחות עם התלמידים כדי לא לעודד את התופעה או לחשוף אותה בפני קהל תלמידים גדול יותר וזאת מתוך סברה שמדובר באירוע חריג וחד פעמי, וכמו כן, לא לפנות למשטרה בעניין. 

תמונות שנתפסו במחשבים בתיכון בפתח תקווה, צילום: ללא

במשטרה רואים את התנהלות בית הספר והעירייה בחומרה רבה שכן העובדה שבבית הספר מתנהל תלמיד או גורם אחר כמפיץ חומרים ניאו-נאצים והדברים לא הובאו לידיעתם, מקוממת. גורמים במשטרה ציינו: "צריך לשאול הרבה שאלות בעירייה ובבית הספר למה לא דיווחו למשטרה על אירוע חמור שכזה בעוד בעיר מרגישים ניצנים לפחות של תופעה מכוערת בה מרוססים צלבי קרס וכתובות נאצה. לא מין הנמנע שיש קשר בין האירועים וזה אפילו נראה יותר מסביר והגיוני ולכן ידיעה של גורמי החקירה בפרטים בזמן אמת יכולה הייתה אולי להביא לפענוח של הפרשה". כאמור, החקירה בנושא נמשכת בניסיון להתחקות אחר התלמידים המעורבים בפרשה על מנת לבחון האם התעוררה כת ניאו-נאצית בעיר.

ראש עיריית פתח תקווה איציק ברוורמן אמר בתגובה למקרה: "הפצת תכנים נאצים במחשבי בית הספר לעיני ילדים ובני נוער הוא מעשה נפשע המעורר זעזוע וחלחלה, בפרט כשהוא נעשה סמוך כל-כך ליום הזיכרון לשואה ולגבורה. אנו נמשיך לפעול בשילוב זרועות עם המשטרה במטרה למצוא את הגורמים שאחראים על הפצת התכנים, וזאת במטרה למנוע את הישנות מקרים מסוג אלה בעתיד".

צלבי קרס בתוך השכונה

כזכור, בבוקרו של חג הפסח, התעוררו דיירי הרחובות עין גנים ומחנה יהודה ליד בניין 23 בתפר בין השכונות עין גנים ומחנה יהודה בפתח תקווה, לצלב קרס שצויר על גבי מפה של העיר המתנוססת על שלט הכוונה מואר מתחת לבניין המגורים שלהם. השכנים המזועזעים מיהרו להתקשר למשטרה ולטענתם במוקד 100 הפנו אותם למוקד 106 של העירייה.

צלב קרס שרוסס בפתח תקווה . (צילום:אלון חכמון)

עוד הסתבר, כי מרחק של כמאה מטרים משם, ברחוב מנחם רצון בשכונת מחנה יהודה בעיר ריססו צלב קרס נוסף על גבי ארון סעף הסמוך לבית הכנסת , דבר שהיווה גורם התססה והתרסה בקרב המתפללים שהגיעו לחוות תפילת חג הפסח. "זו חוצפה ועזות מצח. ישנם המרשים להם להשחית רכוש ציבורי, לפגוע ברגשות כלל הציבור בעיר. צלב קרס זה לא עניין דתי אלא עניין לאומי ולכן התנהגות שכזאת צריך וחובה להוקיע מהחברה שלנו" אומר תושב האזור שנחשף לציורי הזוועה.

ב-2006: כת ניאו נאצית השתוללה בעיר

כזכור, נחשפה פתח תקווה במאי 2006 להשתוללות של כת ניאו-נאצית שהחלה את דרכה בעיר בריסוס צלב קרס על קירות בית הכנסת הגדול ברחוב חובבי ציון שבמרכז העיר. אט אט התפשטה התופעה ובעיר נתגלו יותר יותר ציורים של צלבי קרס במקומות שונים, כתובות בתמיכה בנאצים וכן התעוררה תופעה שבה כאמור ארבו חברי הכת בשעות הערב לתושבים שחלפו על פניהם והיכו אותם ללא כל סיבה. מעורבות המשטרה הובילה למעצר החשודים עד להגשת כתבי אישום נגדם והרשעתם תוך שליחתם לעונשי מאסר ממושכים.

גם ב-2011 חזרו ניצני התופעה אולם התערבות מוקדמת של המשטרה הובילה למעצר חשודים גם במקרה זה. ב-2015 הושחתה מזוזת בית הכנסת בצומת רמב"ם ונחלת צבי ועל הקירות רוססו ציורים של צלבי קרס. חקירת המשטרה הביאה למעצר שלושה חשודים שחברו יחד כדי לפגוע בקדושת המקום. בשנה שעברה נתגלו צלבי קרס על קירות תלמוד תורה ברחוב סביון בעיר אולם שם לא הצליחה המשטרה לשים את ידה על המבצעים.