למרות מזג האוויר החם והקושי הפיזי הרב להפגין, הגיעו אחר הצהריים (חמישי) כ-200 נכים הגיעו לאזור קריית הממשלה בתל אביב כדי למחות על הסחבת בהשוואת קצבאות הנכות לשכר המינימום, כפי שקבעה ועדת זליכה. לצורך המאבק, חברו ארגוני הנכים לראשונה זה 15 שנה כדי להמשיך במאבק המשותף נגד הממשלה בשל הסחבת שנוקטים שר האוצר משה כחלון וראש הממשלה בנימין נתניהו בהעלאת הקצבה ובעיכוב של שני החוקים (של ח"כ אילן גלאון ממרצ שכבר עברה קריאה טרומית ושל ח"כ נאוה בוקר מהליכוד) שמשווים אותן לפי דרישתם לגובה שכר המינימום. 



במהלך המחאה חסמו הנכים את הרחובות הסמוכים, בהם רחוב קפלן וגבעת התחמושת (גשר השלום), אולם בשלב מסוים ההפגנה יצאה משליטת המארגנים ומפגינים החלו לחסום את צירי התנועה המרכזיים של צומת עזריאלי בתל אביב עם כיסאות הגלגלים שלהם וכמה מהם ניסו לרדת לנתיבי איילון, אולם לאחר מכן הם נפתחו לתנועה. אדם אחד, בשנות ה-30 לחייו, נעצר בגין הפרה לסדר הציבורי הוא בדרכו לתחנת המשטרה.


הפגנת הנכים באיילון דרום. צילום: אבשלום ששוני

בארגון הפעולה של הנכים אומרים למעריב: "אנחנו לא יכולים לעצור את הזעם של המפגינים. למרות שעת העומס של ערב חמישי אנחנו מקבלים תמיכה מרגשת מציבור הנהגים. כמה מהם אומרים 'אנחנו מוכנים להתעכב ולסבול קצת כי אתם סובלים ביום יום יותר'. יש הבנה שחלחלה בציבור שנתניהו וכחלון משליכים את הנכים והחלשים לשולי הדרך והחברה ותמיכה אדירה בדרישתנו לקצבה בגובה שכר מינימום".



הפגנת הנכים בתל אביב. צילום: מטה מאבק הנכים
הפגנת הנכים בתל אביב. צילום: מטה מאבק הנכים



אלא שההפגנה כעת היא רק הקדימון למה שצפוי להתרחש הערב. במטה מאבק הנכים מבהירים בשיחה עם מעריב אונליין כי "בשעת שידור מהדורות החדשות המרכזיות בטלוויזיה הערב בכוונתם להחריף את חסימת הצירים כדי לעורר באמצעות התקשורת ובשידור חי עוד מודעות ציבורית למצוקתם הבלתי נסבלת של הנכים בישראל ולזלזול הממשלה בדרישותיהם ובצרכי הקיום שלהם".                        


 ''צר לי שאנו נאלצים להפריע לכלל הציבור בשגרת חייהם, אך אין לנו דרך אחרת לעצור את ההתעללות המתמשכת בנכים. ראש הממשלה, הגיע הזמן לקבל החלטה", אמר למעריב יו"ר "נכה לא חצי בן אדם", אלכס פרידמן. 

גם את המלצות ועדת זליכה שמינה השר כחלון ושהמליצה עד העלאת הקצבה ל-4,000 ש"ח בתוך חמש שנים (עדיין הרחק משכר המינימום) גנז נתניהו בטיעון שהוועדה לא הצביעה על מקור תקציבי. ועדה חדשה שמינה אמורה לגבש מסקנות ראשוניות בלבד בחודש הבא. 



"ועדת שמחון שמינה רה"מ לא תהיה שונה מוועדת זליכה, זה סיבוב שני של הממשלה, שר האוצר וראש הממשלה שמשמעותו זהה, לעשות עלינו סיבוב. אנחנו משוכנעים שנתניהו פשוט לא רוצה שינוי במצב עד 2019 תוך כדי התקציב הנוכחי ומנסה למרוח אותנו עד אז", אמרה למעריב אונליין נעמי מורביה, יו"ר מטה מאבק הנכים לקראת ההפגנה.



לדבריה, "לא צריך עוד ועדה, צריך לחוקק עוד היום את חוק השוואת קצבאות הנכות לשכר מינימום. יש לכך יותר ממקור תקציבי אחד, אבל אין רצון להכניס את היד לכיס והממשלה מעדיפה לדון כמעט מיליון וחצי אזרחים לחיי מחסור ורבים מהם לחרפת עוני".