"מה שנראה באופק הוא כי השלטון בכל רבדיו מתקין חוקים ותקנונים לבידוד האזרח וחברי הסגל, למנוע ממנו כל אפשרות של מחאה, התנגדות וחשיפת האמת הלא נוחה לשלטון. אני צופה השתקה מוחלטת של חברי הסגל בהסתמך על כל 'קוד אתי' שלא יהיה", כך כתב היום (ראשון) מרצה באקדמיה בתגובה לקוד האתי שחיבר פרופסור אסא כשר ובמהלך סוף השבוע עורר סערה שנראה כי בינתיים היא לא דועכת.



פרופסור כשר הרצה היום באוניברסיטת בר אילן במסגרת כנס על החרם האקדמי ומרצים רבים התלבטו אם להחרים את הכנס בשל השתתפותו. במהלך הכנס התייחס פרופסור כשר לביקורות שנשמעות על הקוד האתי ובפרט לביקורת הקשה של ארגון ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) שהודיע כי הוא מתנגד למסמך בתוקף: "הביקורות על המסמך לא ענייניות. העולם האקדמי יביע דעתו כשיבוא תורה של האקדמיה להתבטא, בינתיים אלה השוליים של עולם האקדמיה. פגשתי את ועד ראשי האוניברסיטאות במהלך העבודה שלי ואני יודע בדיוק מה הם חושבים על זה. הם פועלים כמו הרבנים החרדים. מדובר באינסטינקט השמרני של קבוצה שרוצה לשמור על הכוח של עצמה, זו בדיוק הייתה התגובה שלהם כשמוניתי, וגם עכשיו כשהגשתי את המסמך הזה".



"יהיה זה סופה של האקדמיה הישראלית"


במקביל, הביקורות באקדמיה נגד המסמך נמשכות: "אם המסמך הזה יתקבל יהיה זה סופה של האקדמיה הישראלית. אני קורא לכל אדם באקדמיה להפר את הכללים הללו באופן בוטה. אני גם מציע שאם המסמך ייושם יש ליישמו גם בישיבות. לא יעלה על הדעת כי בישיבות יתבטאו רבנים בסוגיות פוליטיות כמו שטחים שעה שתפקידם הוא ללמד תלמוד. רק החלה שוויונית היא החלה צודקת", התייחס למסמך מרצה.



מרצה אחרת כתבה: "אני חושבת שלחוקק חוק בנושא זה פשוט אסון אבל אני אכן חושבת שמרצים צריכים להיזהר מלהביע את עמדותיהם הפוליטיות בכיתה באופן מפורש כדי לאפשר לכל הסטודנטים להרגיש נוח להביע דעה". מרצה נוספת כתבה כי "אני אף פעם לא מביעה את דעותי הפוליטיות בהרצאות. לצורכי הדיונים אני מסבירה לסטודנטים שאקצין לשני הצדדים על מנת לעורר דיון וכי דעתו של איש לא חשובה יותר מדעתו של אחר. הם אף פעם לא יודעים מה דעותיי. יחד עם זאת, אני נגד רדיפת מרצים ו'חיפוש' מרצים שמביעים את דעותיהם משום שאין לדבר סוף וזה מזכיר משטרים חשוכים".



"פועלים כדי למנוע סתימת פיות באקדמיה", השר בנט. צילום: פלאש 90
"פועלים כדי למנוע סתימת פיות באקדמיה", השר בנט. צילום: פלאש 90



השר בנט: "פועלים כדי למנוע סתימת פיות באקדמיה"


במקביל, שר החינוך נפתלי בנט התייחס לביקורת סביב המסמך בפתח ישיבת הממשלה: ואמר כי ׳׳היום אנו פועלים כדי למנוע סתימת פיות באקדמיה. למנוע מצב שסטודנט, רק בגלל עמדותיו הפוליטיות, עלול להיפגע. למנוע מצב שמרצה שמקבל משכורת ממשלם המסים הישראלי, יוצא בקריאה להחרים את האקדמיה הישראלית שמשלמת לו את המשכורת. הביקורת שנשמעת רק מוכיחה את נחיצות המהלך, אנחנו בעד חופש אקדמי מלא, אבל נגד קידום אג׳נדות פוליטיות במסגרת האקדמיה, ולכן נתקדם במהלך".



כזכור, מדובר במסמך שנשלח בחודש שעבר לשר החינוך בנט ועוסק בהתנהלות ראויה לדברי המחבר, בהקשרים אקדמיים שבהם יש אפשרות לחפיפה בין פעילות אקדמית לפוליטית. הקוד עוסק בכללים המומלצים להתנהלות הראויה באקדמיה, בין היתר בכך שעל מוסד להשכלה גבוהה להתרחק מהזדהות עם פעילות פוליטית וממתן חסות לפעילות פוליטית. כמו כן, עליו להימנע מהוצאת פרסום אקדמי ללא העדפת שיקולים הקשורים בפעילות פוליטית של חברי הסגל ואי השמעת דעות פוליטיות של חברי הסגל במהלך הרצאות או הדרת סטודנטים אותם הם מלמדים בשל השקפותיהם האישיות.