גורמים בחמאס דוחים הבוקר (שבת) את נטילת האחריות של ארגון המדינה האסלאמית דאעש על הפיגוע שאירע אמש סמוך לשער שכם בירושלים. מדובר בהודעה נדירה, שכן זו הפעם הראשונה שבארגון לוקחים אחריות על פיגועים שנעשו בשטחי המדינה. עם זאת, בשלב זה לא ידוע על קשר כלשהו בין המחבלים לדאעש.



בהודעה שפורסמה נכתב כי "אריות החליפות ביצעו פעולה מבורכת בעיר ירושלים". עוד צוין בהודעה כי קודם לאירוע, הם התפללו ולאחר מכן תקפו את היהודים, דבר שהוביל למותה של של חיילת ולפציעתם של אחרים. הם טענו כי זו לא תהיה המתקפה האחרונה.



בתוך כך, לפנות בוקר אירע ניסיון פיגוע דקירה נגד אזרח סמוך ליישוב אלון שבות שבחטיבה המרחבית "עציון". האזרח נפצע באורח קל ופונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים. העצור תוחקר בנקודה. מחקירה ראשונית עולה כי פציעתו של האזרח נגרמה כתוצאה מהמאבק ולא מהסכין שנשא המחבל.



הסכין שנמצאה בזירת הפיגוע. צילום: תיעוד מבצעי מד"א



כזכור, אמש אירע פיגוע משולב בירושלים, שבמהלכו נדקרה למוות לוחמת מג"ב בת 23 , רס"ר הדס מלכא. היא נהרגה לאחר שנדקרה על ידי שני מחבלים, סמוך לשער שכם. היא פונתה לבית החולים הדסה הר הצופים, שם מתה מפצעיה. המחבל נורה למוות. מנהל הדסה פרופסור זאב רוטשטיין מסר למעריב: " נשבר הלב לקבל למיון טראומה צעירה, שהיא גם לוחמת מג"ב, שנדקרה למוות שאת חייה ועתידה, גזל מחבל ללא לב"ץ



בזירה סמוכה ובאותו הזמן שני מחבלים אשר אחד מהם החזיק נשק חם מאולתר תקפו שוטרים, ונורו גם הם למוות מבלי שגרמו לנפגעים. ככל הנראה המחבל היורה נתקל במעצור, מה שמנע אסון גדול יותר.



רס"ר הדס מלכא. צילום: דוברות המשטרה



לפי הודעת המשטרה, הדס נאבקה במשך מספר שניות עם המחבל שדקר אותה מספר פעמים תוך שהיא מנסה לשלוף את נשקה. מלכא, בת 23, שירתה במשמר הגבול בשירותה הסדיר והמשיכה לשירות קבע בו הייתה מפקדת. הדס הותירה אחריה הורים, 2 אחים ו-3 אחיות. מהמקום פונה גם פצוע קל מרסיס ונפגעת חרדה אחת. שני פלסטינים נוספים, בן 22 תושב ירושלים ובן 40 תושב השטחים, נפצעו באורח בינוני מירי במהלך העימות בין השוטרים למחבלים, לא ברור לעת עתה אם הם מעורבים באירוע. הם פונו לבית החולים שערי צדק.



המחבלים הם תושבי השטחים, ולא תושבי מזרח ירושלים. לכולם יש רקע בפעילות טרור או טרור עממי נגד ישראלים. בשב"כ פתחו בבדיקה בניסיון להבין האם מדובר בהתארגנות מקומית ללא שיוך ארגוני או שהמחבלים הוכנו ושוגרו על ידי מפעיל מגוף טרור.



מדובר בתקופה מתוחה ביטחונית, עם חודש הרמדאן, ופלסטינים רבים מגיעים לירושלים כדי להתפלל. בעקבות הפיגוע, ראש הממשלה נתניהו ערך שיחת ועידה עם השר לבטחון פנים, מפכ"ל המשטרה וגורמי ביטחון נוספים וקיבל סקירה אודות האירוע והחליט לבטל את היתרי ביקורי משפחות מהשטחים לאלתר. בנוסף, נקבע כי רק בעלי תעודת זהות כחולה יוכלו להיכנס דרך שער שכם. ההחלטה הזו התקבלה לאחר שהתברר כי שניים משלושת המחבלים הם תושבי רמאללה.