הפרופסור אסא כשר התראיין היום (שבת) לראשונה בנושא הקוד האתי שכתב לאקדמיה, ותקף את המבקרים של המסמך שחיבר. "יש צורך בקוד אתי בכל מקום כדי להגדיר במדויק איך ראוי לפעול. יש בעולם מאות אלפי ארגונים עם קודים אתיים, וזה נכון גם לאקדמיה הישראלית", אמר כשר בראיון ב"פגוש את העיתונות". "אנשים פה מנהלים דיון לא ענייני, לא מתייחסים למסמך עצמו. ממה אתם מפחדים, מלדבר בכיתה באופן מקצועי? המהומה לא מעניינת אותי, המשפחה שלי סובלת, אבל אני מצפצף עליהם". 

כשר התייחס לטענות כי הקוד ייפגע בחירות האקדמית ויצמצמה כחלק מהתקפות של ממשלת הימין. "הקוד הזה לא בא מהשלטון. נתתי המלצות, ומכאן כל מוסד יכול לקחת את זה ולבנות את המודל שלו. אף אחד לא כופה עליהם ואין מעמד משמעתי. אבל הם לא מדברים על זה, הם רק רוצים ששום דבר לא ישתנה, מעניין למה". 
הפרופסור לפילוסופיה המשיך ואמר: "אף אחד לא אומר למרצים לא להציג עמדה, אלא רק להציג את העמדה באופן ענייני. כשאתם נותנים טיעון, תראו גם את הנימוקים לצד השני באופן אחראי ומכובד. לא צריך לתת לזה את אותו מקום או זמן, אבל כן לעשות את זה במידה מסוימת שלא נעשית היום". 

 

"אנחנו לא יודעים מה היקף ההתנהגויות הלא ראויות היום – אבל ההתרשמויות שלנו גרועות, נראה שהרבה מפרים את ההתנהגות הרצויה. האם יש יותר סטודנטים שמפחדים להתבטא בצורה ימנית בכיתות או יותר סטודנטים שמפחדים לבטא עמדה שמאלנית? אנחנו יכולים לתאר לעצמנו. אף אחד לא צריך לשנות את דעותיו – תדבר רק בצורה עניינית, מה רע בזה?". 
 
גם שר החינוך נפתלי בנט, יוזם הליך הכנסת הקוד, התייחס הערב לעניין ואמר: "הקוד האתי בא להציל את האקדמיה מעצמה. האם זה נראה לך הגיוני שמרצים יקראו לחרם על עצמם וימשיכו לקבל משכורת מכולנו, שאוניברסיטה תקיים קליניקה משפטית עם בצלם כדי להגן על למחבלים, או לרמוס סטודנט כי העמדות הפוליטיות שלו לא מתאימות לך? הקוד האתי הזה הוא הכרחי, לאו דווקא מילה במילה, מתחילים דיאלוג, אני מתכוון לתת מענה למצב הלא הגיוני שקיים כבר עשרות שנים ואני נחוש בעניין הזה. אין פה שום פגיעה בדמוקרטיה, אלא מתן דמוקרטיה. איו פה שום השתקה, אלא הפסקת השתקה".
 
כזכור, הקוד האתי נשלח בחודש שעבר לשר החינוך בנט ועוסק בהתנהלות ראויה לדברי המחבר, בהקשרים אקדמיים שבהם יש אפשרות לחפיפה בין פעילות אקדמית לפוליטית. הקוד עוסק בכללים המומלצים להתנהלות הראויה באקדמיה, בין היתר בכך שעל מוסד להשכלה גבוהה להתרחק מהזדהות עם פעילות פוליטית וממתן חסות לפעילות פוליטית. כמו כן, עליו להימנע מהוצאת פרסום אקדמי ללא העדפת שיקולים הקשורים בפעילות פוליטית של חברי הסגל ואי השמעת דעות פוליטיות לא רלוונטיות של חברי הסגל במהלך הרצאות או פגיעה בסטודנטים אותם הם מלמדים בשל השקפותיהם האישיות.