יתכן שמשרד החינוך מצד אחד דואג לגבות באופן רטרואקטיבי כספים שהוא טעה בחישובם, אך מהצד השני, כשהוא נדרש להחזיר כסף גם כן בשל טעות חישוב הוא אינו מסכים להשיבו? תמונת מצב זו עולה ממקרים רבים שהגיעו לידי "מעריב-אונליין". בעוד שבוע בדיוק (3.10) תתקיים מחוץ לבניין קריית הממשלה בתל אביב הפגנה של עובדי ההוראה, בין היתר על הבעיות בשכר ומעמד המורים. למרות ניסיון משרד החינוך לצמצם את הבעיות שהתעוררו במחאת עובדי ההוראה בשנה שעברה, עדיין מגיעות תלונות רבות שלא טופלו, ביניהן המקרים של מ' ונ'.



מ', מורה בבית ספר במרכז הארץ, לא קיבלה נסיעות כחוק בין 2013 ל-2015, אך משום שלא בדקה כראוי את התלושים לא הבחינה בכך. לאחרונה עברה על התלושים וגילתה את הפערים – מדובר בכ-2,500 שקלים. כשביקשה החזרים על כך נתקלה בסירוב בגזברות משרד החינוך, בטענה שזה "ישן מאוד ולא יוכלו לשלם רטרו כל כך הרבה אחורה". מ' אומרת כי "אני מרגישה מאוד לא נעים, אף אחד לא מתייחס אליי. לא מעוניינים להקשיב ולא רוצים לעזור".



במקרה הפוך, בו שולמה תוספת לנ', מורה חדשה במערכת החינוך, של 3,472 שקלים על פני מספר שנים בשל טעות בחישוב דרגה, המשרד עובד בצורה יעילה ומעוניין לגבות בהקדם את התלוש. נ' עשתה הסבה להוראה לפני מספר שנים אך בשל עבודתה הקודמת בחינוך הבלתי פורמלי, הוסיפו לה מלכתחילה חמש שנות ותק והעלו לה את הדרגה. בהמשך דרגתה הועלתה שוב עד לרמה 2 ולאחר שניסתה לברר בשנה האחרונה מדוע הדרגה לא הועלתה ל-3, בהתאם לשנותיה במערכת, התברר במשרד כי היא קודמה מהר מידי ושעליה להחזיר את הכסף עבור הדרגות. "בטעות עודכן הקידום לדרגה 2 מספטמבר 2014. הינך זכאית לקידום לאחר שנה מסיום ההתמחות ולכן הקידום יהיה מיולי 2016", נכתב במכתב שנשלח לנ'.



"בטעות עודכן הקידום", המכתב אותו קיבלה נ'
"בטעות עודכן הקידום", המכתב אותו קיבלה נ'



בארגון יציגים התייחסו לכך ואמרו כי "משרד החינוך ממשיך לזלזל בעובדי ההוראה באופן חד צדדי, לא הוגן ותוך ביצוע עבירה פלילית לכאורה. משרד החינוך בוחר שלא לשלם שכר מלא ובכלל זה מנפיק תלוש שכר ללא החזרי נסיעות וחמור יותר מסרב להחזיר רטרואקטיבית את סכומי הכסף החסרים לעובד וזאת בעקבות טעות של המשרד. אך במקרה אחר כאשר המשרד טועה לטובת העובד בתשלום יתר, המשרד יודע להכניס את ידו לחשבון הבנק של העובד ולקחת את הכסף מתלוש השכר רטרואקטיבית. לא נשלים עם המצב ולא נעבור על כך לסדר היום".



ממשרד החינוך נמסר: "אין כל תופעה, ואין כל קשר בין המקרים שהוצגו. מצער שעיתון מעריב מבקש לציין "תופעה" שאינה קיימת במציאות. ישנם מעל 180 אלף עובדי הוראה בישראל, ו-120 אלף מתוכן עובדי מדינה. בהתאם לחוק, תשלום בגין נסיעות מועבר בהתאם לדיווח. היה ומתגלה טעות, המשרד מבצע תיקון שנים לאחור. במקרה שהוצג בפנייה עובדת ההוראה לא דיווחה על נסיעותיה כנדרש, ובהתאם להוראות תק"ם. המקרה השני מדבר בכלל על קידום בדרגה, והוא עדיין בבדיקה".