לראשונה, הממשלה הסכימה אמש (חמישי) לסגת מ'מתווה שמחון' השנוי במחלוקת לפתרון משבר קצבת הנכות. במסגרת המשא והמתן שמתנהל בינה לבין הנכים בתיווך יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. מדובר במתווה ששרטטה ועדה בין משרדית בראשות פרופ' אבי שמחון, יועצו הכלכלי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ושקבע כי רק 30% מהנכים, שלהם דרגת נכות מעל 90%, יקבלו בינואר הקרוב קצבה מוגדלת של 4,000 שקל.



במהלך פגישה בבית ההסתדרות אמש (חמישי) של למעלה מתשע שעות (ועדיין נמשכת בשעה זו) בה נכחו שמחון, כל ארגוני הנכים, יו"ר ההסתדרות ניסנקורן ויו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן, הסכימה הממשלה להגמיש את הקריטריונים לקבלת הקצבה המוגדלת אבל טרם הסכימה לעיקרון האוניברסאליות שהנכים דורשים – תוספת קצבה אחידה לכלל הנכים, וטרם סוכם מי יהיו הזכאים לקצבה כזאת.



ארגוני הנכים מצידם הלכו בפגישה כברת דרך ארוכה יותר וויתרו בינתיים על דרישת המפתח שלהם להשוואת קצבאות הנכות לגובה שכר המינימום לפחות בשלב הזה. הם עדיין מתעקשים על מימוש מקסימלי של עיקרון האוניברסליות כדי לא להפלות לרעה קבוצות נכים שונות. משהתברר שלמשרד האוצר כלל אין מקור תקציבי לממש פעימה ראשונה של העלאת הקצבה לכלל הנכים ל-4000 שקל כבר בינואר הקרוב, מוכנים הנכים כעת להתפשר על שתי פעימות לקבלת התוספת, כשגם בתרחיש כזה הממשלה תצטרך לבצע קיצוץ רוחבי במשרדיה כדי להיערך לתשלום התוספות שיוסכמו כבר בינואר.



האם הוא יצליח לשבור את הקרח? אבי ניסנקורן, צילום: אבשלום ששוני
האם הוא יצליח לשבור את הקרח? אבי ניסנקורן, צילום: אבשלום ששוני



ההסכמה המרכזית אליה הגיעו הצדדים היא שפעימות עדכון קצבת הנכות יוצמדו מעתה לאלה של השכר הממוצע במשק או לאלה של שכר המינימום, מה שיבטיח את מניעת השחיקה של קצבת הנכות בעשורים האחרונים כשהוצמדה למדד המחירים. ניסנקורן ניסה בכל מאודו להגיע לפריצת דרך משמעותית יותר במהלך הישיבה אבל יו"ר מטה מאבק הנכים, נעמי מורביה, אמרה למעריב: "בינתיים הפערים גדולים מדי והמו"מ יימשך לאחר חג הסוכות". עם זאת, מדובר בהישג להסתדרות ולניסנקורן בעצם העובדה שהיתה זו הפעם הראשונה מאז תחילת הפרק הנוכחי במשבר לפני למעלה מחצי שנה שבה יושבים יחד כל הצדדים במשבר ומנסים להגיע לפתרון בתיווכם.



המתווה המסתמן


על פי המתווה המסתמן לפתרון משבר קצבאות הנכים, הממשלה מסכימה כי כל הנכים שהוכרו בביטוח הלאומי כנכי 100% אובדן כושר עבודה, יזכו להגדלת קצבת הנכות שלהם. עד כה הקריטריון היחיד אליו הסכימה הממשלה היה אחוז הנכות הרפואית שהוכר לנכה ללא קשר לאובדן כושר עבודה. ארגוני הנכים מצידם קרובים לפשרה לפיה אחוז הנכות הרפואית כן יהיה קריטריון שישפיע על גובה התוספת לקצבה.



המשמעויות במספרים – כל נכה שהוכרו לו 100% אובדן כושר עבודה (כ-190 אלף נכים מתוך 240 אלף מקבלי קצבת נכות) ומתוקף זה קצבת נכות מקסימלית העומדת כיום על 2340 שקל, יקבל בין 3840 שקל ל-4,140 שקל לחודש כקצבת נכות כללית לקיום, תלוי באחוז הנכות הרפואית שלו. התוספות לקצבה עבור כל נכה מ-190 אלף הנכים שלא יכולים כלל לעבוד, תעמוד על כ-1350 שקל לחודש. בעוד נכים שלהם למעלה מ-60% אובדן כושר עבודה יקבלו תוספות קטנות יותר לקצבה של כ-700 שקל נוספים לחודש.



הפשרות וההשגים


פשרת הממשלה - בכך ירד המסך על יוזמת "קצבת קו העוני" במתווה שמחון-נתניהו שביקש לתת קצבה מקסימלית של 3200 שקל בלבד לכמאה אלף נכים בין 50% ל-90% נכות רפואית ללא תלות באובדן כושר עבודה.



פשרת הנכים - בכך מוכנים ארגוני הנכים לפשרה גדולה לא רק על גובה הקצבה, שלא תתקרב גם לנכים הקשים ביותר לכדי 5300 שקל שהם שכר המינימום, אלא גם על אוניברסליות הקצבה – קצבה שווה לכל הנכים.



הישג הממשלה – קצבת שכר המינימום ירדה באופן סופי מסדר היום במאבק הנוכחי של ארגוני הנכים. לא תהיה קצבה אוניברסלית לכלל זכאי קצבת הנכות. מסגרת התקציב תישמר.



הישג הנכים – במקום תוספת מקסימלית רק לכ-70 אלף נכים שהממשלה היתה מוכנה לתת ברמה הגבוהה של קצבת הנכות, התוספת הזאת תינתן לכ-190 אלף נכים. עדכון הקצבאות יוצמד לעדכון השכר הממוצע או שכר המינימום, ולא למדד המחירים.



מדוע לא נחתם הסכם?


גם התנאים הנ"ל שהם כרגע בגדר הסכמות חלקיות בעל פה, אינם סופיים. משרדי רה"מ והאוצר טרם סיכמו ביניהם מתי ובכמה פעימות (על פני איזה פרק זמן) יוכלו בהסכם – תנאי קריטי לנכים שדורשים את קיבוע ההסכמות בחוק ממשלתי כבר אחרי החגים ופעימה ראשונה ומשמעותית לתוספת הקצבאות כבר בינואר הקרוב.