ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) תופיע מחר ביחד עם ח”כ בצלאל סמוטריץ’ (הבית היהודי) בפני תלמידות אולפנה בעופרה כדי לדבר על לקחי רצח רבין. "אני רואה חשיבות גדולה במפגשים מהסוג הזה. יצחק רבין ז"ל היה ראש הממשלה של כולנו. אנחנו יכולים לחלוק על דרכו, משנתו ומורשתו, אבל חייבת להיות הסכמה על אופי השיח הציבורי. האחריות שלנו כנבחרי ציבור היא לשמור ולקדם את הערכים המשותפים בחברה ולפעול לכך שבשום פנים ואופן אסור שיקרה כאן רצח פוליטי נוסף", אמרה ח"כ ורבין למעריב אונליין.
"גם במקום שיש בו קונפליקט אני תמיד מחפשת מכנה משותף מבלי להתפשר על העובדות ההיסטוריות ומבלי לשכוח את ההסתה שהובילה לרצח. אנחנו חייבים להבין שעל מנת שנוכל להמשיך לחיות ביחד עלינו ללמוד לבנות גשרים מעל הפערים. זה התפקיד שלנו כנבחרי ציבור להעביר את המסר הזה בכל מקום, גם אם יש מחלוקת אידאולוגית, ואפילו קשה, בינינו״, הוסיפה.
היא אמרה כי תשוחח עם בנות האולפנה על "ניהול מחלוקת ועל הסכנה שטמונה בהידרדרות השיח, ועל ההבדל בין חופש ביטוי לבין ההסתה שעבר רבין ועל הצורך הלאומי הגדול שיש בעיני בהתכנסות סביב ההסכמה שלא משנה כמה עמוקה המחלוקת, אסור שירצח מנהיג”.

"אסור שיירצח מנהיג". ורבין. צילום: נתי שוחט,פלאש 90
"אסור שיירצח מנהיג". ורבין. צילום: נתי שוחט,פלאש 90

"אני לא מתכוונת להאשים את הימין ברצח. אף פעם לא עשיתי את זה. אני בפירוש אומרת בכל מקום ובכל הזדמנות - גשר, פיוס, הכלה, מאמץ להסתופף תחת מה שמהווה מכנה משותף, בהחלט, אבל בשום פנים ואופן לא במחיר של השכחה של ההסתה, כי אחרת לא נלמד דבר. כולל לא להשכיח את דין רודף ומוסר שהוציאו רבנים. אבל אני לא מאשימה מגזר שלם - לא הדתיים רצחו את רבין וגם לא הימין, אבל ההסתה והאווירה הקשה בפירוש יצרו רחוב בוער נגד רבין". 
"אגב, הייתי בעופרה פעם עם לאה רבין סיפרתי את זה בכנסת בשנה שעברה - היא זאת שלימדה אותי שחשוב להושיט יד", אמרה חברת הכנסת. היא מסרה כי הפנייה להופיע בפני בנות האולפנה הגיעה מהתלמידות עצמן.

סמוטריץ' סיפר למעריב: "יום הזיכרון לרצח רבין הוא יום שבו אנחנו קובעים גבולות גזרה ברורים לשיח הציבורי והפוליטי בישראל. גבולות גזרה שמאפשרים לכל אחד לומר את דעתו בצורה נוקבת וללא השתקה ומאידך משרטטים גבול מאוד ברור בין זה לבין אלימות מכל סוג שהוא. הדיאלוג בין חלקי העם הוא בסיס מרכזי ביכולת שלנו להתנהל כחברה אחת מאוחדת, למרות המחלוקות, ואנחנו חייבים להשקיע המון כדי לחזק את השיח המכבד". 
 
סמוטריץ' הוסיף: "יצחק רבין ז"ל נרצח כראש ממשלת ישראל ע'י רוצח מתועב שחצה גבול ברור שאסור בשום אופן לחצות, ואנחנו חייבים לוודא שמעשה נורא כזה לא יחזור. על חלקים ממורשתו, כמו מורשת אוסלו, לא הסכמנו אז, ואנחנו לא מסכימים היום לכן היום הזה אינו יום של הזדהות עם המורשת אלא עם הוקעה של כל סוג של אלימות". 
 
חה"כ מהבית היהודי אף גילה עובדה מעניינת: "לא רבים יודעים שח"כ נחמיאס-ורבין ואני קרובי משפחה וכמשל, זה חזק יותר מכל ויכוח אידיאולוגי. כולנו משפחה אחת ולמרות הוויכוחים, נמשיך תמיד להיפגש, לשוחח, להתווכח להופיע יחד בפאנלים גם בסוגיות שלא נסכים עליהם".